Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Dela en flock

  1. #1
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625

    Dela en flock

    Hej!

    Jag har möjligen gjort en dumhet och vill försöka rätta till det.

    För något år sedan skulle jag forska på min svärdotters släkt, jag gjorde så att jag ganska enkelt utgick från henne som hon står som gift med min son och mamma till barnbarnen.

    Hennes släkt är alltså i samma flock som min släkt, det verkade som en bra ide när jag gjorde det, men vid noggrannare eftertanke, efter att ha skickat ett par disbyt utdrag in, har jag kommit på att det kanske inte var så smart.

    Jag funderar nu på om jag inte skulle ha lagt hennes släkt upp som en egen flock.

    Min fråga är om det går att plocka hennes släkt ut ur min nuvarande flock och lägga den i en egen ny flock.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  2. #2

    Carlos Fredrikson
    Medlemsnr
    49088
    Inlägg
    88
    Att flytta personer är inte problemet, skapa en lista med personer som ska flyttas och så finns funktionen "Flytta personer" under "Verktyg"

    Det svåra är att skapa listan, en metod jag använt är skapa en ny person XX i den nya flocken, koppla personen som är basen till nya flocken till XX, skapa en lista med denna person och i listan via höger klick välja "Utöka söklistan" samt "med alla som på något sätt är släkt"
    Efter att man har flytta listan till ny flock så kopplar man tillbaka till rätt person och raderar XX.

    Kom ihåg en Säkerhetskopia förts!

    /C

  3. #3
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Tack skall du ha, jag skall fundera vidare om jag vill dela på flocken, men nu vet jag i alla fall hur jag skall göra.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  4. #4
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Carlos!

    Jag vill bara vara säker på att jag har förstådd dig rätt.

    Denna person XX kan heta vad som helst, till exempel Kalle Anka, då den skall plockas bort igen efter utfört flyttning?
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  5. #5

    Carlos Fredrikson
    Medlemsnr
    49088
    Inlägg
    88
    Helt rätt, en helt tillfällig person för att kunna ta bort kopplingen till dom personer som inte ska flyttas.

  6. #6
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Tack för svaret så vet jag.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  7. #7

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag ser då och då i tips och råd att man skall skapa en ny person, som man sen skall ta bort.
    Det finns ingen situation i Disgen där det finns behov av detta. Det är en helt onödig åtgärd.

    Använd i stället de funktioner, som finns i Disgen.
    Med funktionerna koppla loss, flytta och koppla, har man allt behöver i alla situationer.
    Disgens funktioner är väl genomtänkta och både enkla och smidiga att använda.

  8. #8
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Carl-Johan!

    Tack skall du ha för förtydligandet.

    Glad Påsk
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  9. #9

    Runar hortlund
    Medlemsnr
    06015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    109
    Början bör vara att göra din svärdotter till huvupperson och skapa en antavla för henne. Högerklicka i antavlan och skapa en söklista med personerna i antavlan. Egentligen skulle man kunna stanna här och skapa gedcomfil av söklistan. Det sker ju med verktyg, exportera som gedcomfil osv. Sen är det ju enkelt att tillåta flera arkiv, skapa ett nytt arkiv och till det importera gedcomfilen. Risken om man utökar söklistan med alla personer som på något sätt osv att man då får hela databasen tillbaka. Då är ju inget vunnet.

  10. #10

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det börjar bli en intressant artikel med olika sätt att lösa samma enkla problem, att på något sätt dela upp sitt släktdata.
    Eftersom jag blandat mig i diskussionen tidigare får jag väl fortsätta.
    Största skillnaden mellan att flytta till arkiv eller flytta till flock är ju hur definitiv man avser delningen vara.
    Jag använder flockar för att dela upp mina egna uppgifter och arkiv för uppgifter jag fått från någon annan.
    Så i fallet med svärdottern tycker jag en egen flock passar bättre, i alla fall så länge dom är gifta.
    Fördelen med flock är att man själv bestämmer när man vill ha med en flock eller inte, med arkiv är det alltid inte.

    Så här kommer steg för steg mitt förslag.
    Ta fram familjebilden med son som huvudperson och svärdotter som maka och koppla därefter loss svärdottern.
    Skapa en ny flock med något bra namn (man kan behöva tala om för Disgen att man vill jobba med flera flockar).
    Gör en söklista som bara innehåller svärdottern, råkar det komma med andra tas dom bara bort från söklistan.
    När hon är ensam i listan används funktionen flytta och flytta henne till den nya flocken. Hon blir nu proband i den flocken och från nummer 1.
    Sen är det dags för söklistan men ensamma svärdottern igen.
    Använd funktionen Utöka söklista med "alla som på något sätt är släkt". Ibland blir det bra, ibland inte. Är dom släkt på annat vis kan det bli som Runar säger, man får hela databasen.
    Men oftast går bra och man får hela hennes gren i söklistan. Städa söklistan med att ta bort svärdottern (hon är ju redan flyttad) och deras gemensamma barn (som bör vara kvar i originalflocken).
    Nu kan hela söklistan flyttas till den nya flocken. Efter detta bör man köra funktionen "Kontrollera Disgenfiler".
    Sen återstår bara att "gifta ihop" dom igen i en delad familjebild.

    Många moment blir det, men egentligen inte svårt att fixa.

    Sen är det ju bara att hoppas att Dis inte sabbar till funktionaliteten med flockar, nu när allt skall bli flaggor i nästa version av Disgen, vi får hålla tummarna.

  11. #11
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Tack för svaren, nu skall jag fortsätta fundera och se vad jag kommer fram till. Ni har gett mig mycket att fundera över.

    Glad påsk till er alla.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •