Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: DIS Wiki

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225

    DIS Wiki

    Nu äntligen har jag installerat mediawiki:

    http://wiki.dis.se/w/index.php/Huvudsida

    Än så länge ska vi se det som ett test även om jag inte tänkt mig detta som en betainstallation som ska skrotas sedan, utan detta är the real thing.

    Man loggar in med sina inloggningsuppgifter från Dis Forum. Olyckligtvis är det så att mediawiki inte tål att man har mellanslag eller understreck i användarnamnet, så de som har detta måste antingen byta namn i forumet (utförs smärtfritt av undertecknad) eller så får man fixa sig ett extra forumkonto och använda det på wikin.

    Det vore inte fel med några som hjälpte till med att göra klart wikin. Är det någon som känner till någon bra konfigurering som borde göras i varje sann och äkta mediawiki-installation? Eller ser något som inte fungerar? Skinn och logga är redan bytta. Jag gissar att det är lite kategorier och mallar som behövs härnäst. Eller?
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  2. #2

    Anders Berg
    Medlemsnr
    1397
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Ingen har kommenterat detta, och ingen har skrivit ett ord på wikin, snart en månad sedan introduktionen. Vad är det tänkt att vi ska använda wikin till? Kanske ointresset beror på att man inte vet vad den ska användas till?

  3. #3
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Kanske :-)
    Vad den ska användas till bestämmer ju ytterst deltagarna. Typiska användningsområden som jag tänker mig är: FAQ-er för t ex Disgen, disbyt, dispos, eller andra program. Länksamlingar. Sidor som olika projekt och arbetsgrupper kan använda för att berätta vad de gör, utarbeta gemensamma dokument, etc.

    Jag hade nog tänkt att det skulle finnas någon som nappade på kroken att hjälpa till lite med mallar och annat, innan det blir lite tydligare påannonsering att wikin faktiskt finns.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  4. #4

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107
    Går det inte lite inflation i Wikis? Det finns ju numera t.ex. Wiki-Rötter, GeneWiki, SmedsWiki för att bara nämna några. Söker man på ordet Wiki i Google ser det ut så här t.ex. "Ungefär 1,340,000,000 resultat (0.08 sekunder)".

    Mvh/Sten Magnusson

  5. #5
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Citat Ursprungligen postat av Malviken Visa inlägg
    Går det inte lite inflation i Wikis? Det finns ju numera t.ex. Wiki-Rötter, GeneWiki, SmedsWiki för att bara nämna några. Söker man på ordet Wiki i Google ser det ut så här t.ex. "Ungefär 1,340,000,000 resultat (0.08 sekunder)".
    Om dom handlar om samma sak kan man tycka det är slöseri med resurser, men det skulle det vara även om man valde någon annan form för publicering, vanliga statiska hemsidor eller ett CMS. Wikis är svårslaget när det gäller att hitta en form där flera kan arbeta tillsammans med artiklar på Internet.

  6. #6

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107

    DIS Wiki

    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    Om dom handlar om samma sak kan man tycka det är slöseri med resurser, men det skulle det vara även om man valde någon annan form för publicering, vanliga statiska hemsidor eller ett CMS. Wikis är svårslaget när det gäller att hitta en form där flera kan arbeta tillsammans med artiklar på Internet.
    Min erfarenhet av t.ex. Wiki-Rötter är att den användare som i bl.a. en användardiskussion kan ha en synpunkt som skiljer sig från administratörens ofta bemöts med argument som är osakliga. Det ska enligt uppgift finnas en versionshistorik så att de ändringar som görs går att se. Jag kan ha fel men jag har tyckt mig se att den blivit raderad eller åtminstone ändrad vid ett antal tillfällen.

    Därutöver kan en ny användare göra misstag som då genast påpekas av en administratör. Administratören kan däremot utan vidare skriva diverse inlägg direkt på den sida som är avsedd för användarens presentation. Inlägg som alltså enbart hör till användardiskussionen.

    Mvh/Sten Magnusson

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •