Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: GPS och koordinater

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Lars-Åke Stenemo
    Medlemsnr
    13230
    Inlägg
    30

    GPS och koordinater

    Hej
    Jag har just skaffat en smart-phone och tänkte ange torpens läge med hjälp av GPS. Det program jag funnit i Android, "My GPS Status Free", anger uppenbarligen positionen i decimalgrader. När jag skulle mata in siffrorna fann jag att Disgen använder sig av system med grader, minuter och sekunder.

    Jag finner inget om detta i vare sig Handledning Disgen 8.2 eller i Björn Johanssons intressanta (och behövliga) utkast till beskrivning av kartfunktionen i 8.2b.

    När jag började studera ämnet fann jag att Caravan Club har givit ut en GPS-koordinatomvandlare.

    Jag skulle önska att GPS omnämns i den nya handledningen. Jag efterlyser också om någon känner till någon Androidapp som anger positionen på det sätt som Disgen kräver.

    MVH
    Lars.Åke

  2. #2
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Det enkleste er kanskje å legge inn en slik konverterer i Disgen ?

    Evt. at det lages en tilleggsapplikasjon.

    PS. Har du sjekket om den har flere koordinatsystemer i bruksanvisningen?

    Hvis du kjøper en håndholdt Garmin skal det være mulig i henhold til artikkel av Otto Milvang her:
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  3. #3
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Den app "GPS Status & Tools" (EclipSim) som jag använder på min htc kan visa positionen i ett antal olika format, däribland grader/minuter/sekunder.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  4. #4
    Lantmäteriet har en variant på http://www.lantmateriet.se/templates....aspx?id=11500

    Roland

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Om noen har aner eller at dine aner har etterslekt i Norge kan kanskje NGO's åpne kartverk være av interesse. (Håper det er tilgjengelig utenfor Norge, har ikke testet)

    http://kart.statkart.no/adaptive2/de...x?gui=1&lang=2

    Klikker du på ikonet med x,y kan du lese av koordinater for stedet i projeksjonene UTM Sone 33/Euref89, Lokal UTM sone/Euref89 , eller som geografiske koordinater med henholdsvis desimalgrader, desimalminutter eller i grader, minutter og sekunder.

    Håper det kan interessere noen.

    Les gjerne også om å lage gratisapplikasjoner mot basen, http://www.statkart.no/nor/Land/Kart_og_produkter/visningstjenester/

    Også lenken http://www.norgeskart.no/adaptive2/d...x?gui=1&lang=2 kan brukes.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6

    Lars-Åke Stenemo
    Medlemsnr
    13230
    Inlägg
    30

    Test av några GPS-appar - nya möjligheter för Disgen och Disby?

    Hej
    Jag har studerat lite mera kring GPS-frågan och olika appar. När man nu kan köpa en smart-phone utan abonnemang för under 1000-lappen (specialpris på en ZTE blade), lär ju sådana smarta telefoner snart vara var mans egendom och frågan om appar bör därför ha ett allmänt intresse.

    MY GPS STATUS
    När jag först provade GPS-mappar satt jag inomhus. Androidappen ”My GPS Status” gavs positionen för min altan 55,598291 och 13,001614. Använder man sig av appens mölighet att sända e-post fick jag detta meddelande
    GPhone app "My GPS Status":
    ==== GPS Satellites: unknown
    Latlng: unknown
    Altitude: 0.0m
    Speed: 0.0m/s
    Bearing: 0.0
    Last update time: unknown
    Accuracy: unknown
    ==== Wireless Networks ======
    Latlng: 55,598415,13,001879
    Last update time: 11:10:26
    Accuracy: 58.0 meters


    GPS STATUS & TOOLS
    Det var när jag frågade mig vad siffrorna innebar som jag sökte efter ett system som angav grader, minuter, sekunder och 100-delar. Jag tittade då på ”GPS Status & Tools" (EclipSim), men lyckades inte få denna app att presentera positionen. Kanske berodde det på att jag var inomhus, för nu fungerar denna app. Men det tar med min telefon nästan en minut innan uppgifter laddats ner när jag startar applikationen. De båda andra alternativen går mycket snabbare
    Siffrorna är klara och tydliga och kompassen som visas kan ju vara ett trevligt inslag. Men måste man inte ha en laddare med sig i skogen när man använder denna, och också de övriga av dessa appar.

    GPS ESSENTIALS
    En tredje app jag testa, alla utan kostnad är ”GPS Essential”. När jag mäter positionen på min altan med detta program blir lat. 55⁰, 35’, 54’’ 29/100. Longitude är 13⁰, 0’, 6’’ 79/100. Vad är orsaken till skillnaden jämfört med ovanstående? Vad innebär skillnaden i meter? Vilket system är pålitligast? Fördelen med denna app är kopplingen till kameran. Platsen fotograferas och positionerna anges direkt på en karta.

    DISGEN
    När man studerar lantmäteriets sida väcks ju en hel del frågor . Systemen är ju uppenbarligen många och när man får positionsangivelser från andra är det ju inte självklart vad som avses. Disgen anger ju varianter av SWEREF och RT, men hus passar positionsangivelsen i Disgen för utländska orter?
    En annan idé som dyker upp är om man i framtiden inte borde kunna söka på positionen i Disgen och därmed slippa problemet med att geografiska punkter genom tiderna kommit att tillhöra olika administrativa enheter såsom olika gårdar för torpen, församlingar, län och till och med olika länder.

    Kanske också ett projekt likt disbyt för att samla in och förmedla positionerna för historiska platser?

    Jag vill också tacka för synpunkter på min ursprungliga fråga. Det lär komma ut många nya appar som kan vara släktforskare till hjälp.

    Hälsningar
    Lars-Åke

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •