Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Extra intressanta anor - hur hitta i DISGEN och vid export?

  1. #1

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30

    Extra intressanta anor - hur hitta i DISGEN och vid export?

    Med dagens digitala källor (typ Arkiv Digital) och anbytarforum (typ DISBYT) kommer man snabbt upp till ett avsevärt antal väldokumenterade anor, vilket givetvis är jätteintressant för mig som forskare. Tyvärr så hittar man begränsat med info om de flest anor, man får nöja sig med född/gift/död/begravd etc. Men ibland har man tur och hittar en intressant bouppteckning, en intressant karriär, öde etc (några exempel från min forskning: anan som slet skägget av sin styvfar komministern, skeppshövitsmannen som deltog i slaget vid Bornholm, några som blev dömda till döden i häxprocesser etc). Finns det något sätt att markera dessa "löpsedelsanor" i DISGEN så att de är lätta att hitta, dels i DISGEN (när man glömt namnet) och dels i ett register vid en HTML-export eller utskrift av en an/stamtavla?
    Om inte skulle jag vilja se ett nytt sökbart "löpsedelsfält" där man kan lägga in en kort beskrivning av vad som gör en ana speciellt intressant.

  2. #2
    Om DIS beslutar att införa en Rikstäckande Genealogisk Databas (RGD) över Sveriges historiska befolkning som beskrivits här i Forum och i Diskulogen kommer denna att kunna stödja det du beskriver. Databasen föreslås bestå dels av en "formell" del med notiserna F/V/D sam en "fri" del med notiser och text beträffande personerna (biografisk information), kanske även bilder. I den fria delen kan flera medlemmar bidra med pusselbitar för att på så sätt bygga upp en helhetsbild kring en person/familj.

    Vad gäller din egen forskning kan du säkert med flaggmarkering sortera olika uppgifter/personer.

  3. #3

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30
    Hej Rolf,
    du menar att de exportfunktioner som DISGEN måsta ha föra att exportera till RGD även skulle stödja en export av markerade "heta anor" till min privata hemsida?

    Har också funderat på flaggor, men inte förstått hur man från flaggorna kan generera ett register i HTML-exporten motsvarande Personregister, Efternamnsregister och Ortsregister som generereras av de mallar jag kollat.

  4. #4
    När datamängderna ökar hamnar man lätt i en situation där far och söner heter Anders Jonsson - Jonas Andersson - Anders Jönsson osv. Det blir emellanåt väldigt snurrigt på skärmen.

    Har man också följt flera syskon, så är det små och likadana pilar efter namnen till flera barn. Vem skall man följa för att gå framåt i tiden på "rätt spår"? Och då är det ju ett av barnen som är "den naturliga fortsättningen" att stega vidare med.

    Det skulle vara kalas om det på något sätt gick att markera sin egen ana (eller liknande). Släktforskaren beordrar själv vilken person som skall ha den speciella markeringen. Markeringen kan vara en tydlig annorlunda symbol, en specialfärgad bakgrund eller någon annan variant.

    Nu har jag mest tänkt på skärmvisningen, men det kanske skulle finnas någon liknande "snittslad bana" vid utskriften av en stamtavla i tabellform.

    Kan detta vara något för framtida versioner av Disgen?

  5. #5
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Hej Bo!
    Just för skärmvisningen kan du göra en "snitsel" så här.
    Börja med att skapa en antavlestruktur med dig själv som proband.
    Efter att du gjort det, så finns en röd fyrkant på de personer som är dina anor.

  6. #6
    Tack Gunnar!

    Det var i och för sig snyggt. Men mitt problem är svårigheten att veta vilket barn som är "det rätta" bland mina egna anor.

    Det borde gå att ändra färg eller symbol vid det barn som är aktuellt.

  7. #7
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Jo, men om du gör antavlan från dig själv och bakåt i tiden, då markeras ju enbart det barn som är din ana.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •