Andras forskningsresultat

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Andras forskningsresultat
Av Annika Andréasson Torsdagen den 1 mars, 2007 - 09:13:

Jag har fått en kopia på en släktbok (ca 50 sidor) där min pappas forskning kommer in. Jag vill ju gärna lägga in detta i mitt Disgen, och naturligtvis ange källa.
Jag har fått många kontakter via Disbyt och fått en hel del material där, men då har man ju kontakt med uppgiftslämnaren.
Hur gör ni andra när ni hittar sådant som andra forskat fram? Hur får man/får inte använda andras material?

Av Tom Barckman Torsdagen den 1 mars, 2007 - 11:55:

Hej Annika! Jag har samma situation som Du. Min Pappa lät göra en släktforskning 1940 som jag har tillgång till.
Jag har fört in alla de uppgifter i min släktforskning som jag hittat där. Som källa anger jag den som gjorde släktforskningen, men anger källans kvalitet som Ifrågasatt, så kan jag senare gå tillbaka och kolla uppgifterna i ursprungsböckerna (eller via Genline eller SVAR). Eftersom det är våra resp Pappor som har gjort/låtit göra släktforskningen, kan väl knappast någon ifrågasätta vårt användande därav.
Någon som har synpunkter på detta?

Av Annika Andréasson Torsdagen den 1 mars, 2007 - 12:19:

Hej Tom! Pappas släktforskning har han med varm hand överlämnat till mig, men som du skriver att ibland kan det vara svårt att se var han hittat uppgifterna.
Jag undrar nog mest vad gäller materialet i släktboken jag fått kopia på och när man hittar hela släktled på internet som andra forskat fram. Ibland kan det vara svårt att få kontakt med rätt person för att fråga om man får använda deras material.
När man sedan gör ett utdrag till DISBYT så kommer ju allt med som man lagt in i DISGEN.

Av Joel Vogler Torsdagen den 1 mars, 2007 - 16:25:

Annika, det behöver inte vara så att allt man lagt i DISGEN kommer med när man gör utdrag till DISBYT.

Jag har för min del delat upp materialet i flera flockar. En av dem har jag kallat "Obekräftat", en annan "Knyckt", och i dem lägger jag sådant som jag inte kan stå för själv. När jag sedan gör utdrag att skicka till DISBYT tar jag inte med de flockarna.

Och det är enkelt att plocka fram personer i sådana flockar när jag får tid att sätta mig och kolla uppgifterna själv.

Av Annika Andréasson Torsdagen den 1 mars, 2007 - 16:50:

Tack Joel, det var ett bra tips. Nästa fråga: Har man rätt att använda andras material hur som helst, givetvis ska man uppge källan. Den släktbok som jag fått kopia av, består av många präster och lite "finare" folk så det är ganska säkra uppgifter. Jag har hittat samma uppgifter hos flera som lagt ut det på sina hemsidor.

Av Tom Barckman Måndagen den 19 mars, 2007 - 14:17:

Hej igen Annika!
Har varit lite upptagen (renoverar hus), men här en liten kommentar till Ditt senaste inlägg.
Det är väl helt korrekt att ange källan, men Du kan aldrig klassa dessa källor som Primär. Även om Din släkttavla innehåller "fint folk", så måste Du, hävdar jag, alltid få uppgifterna bekräftade i ursprungskällan, som t ex födelsebok, husförhörlängd etc. Där kan Du också hitta massa skojiga extrauppgifter.
Även fint folk vill ibland bli ännu finare genom att hävda släkskap med kungligheter.
Tom

Av Dan Rydén Torsdagen den 7 januari, 2010 - 10:52:

Hej!
Jag skulle vilja ta upp en fråga om "ursprungskälla". Jag har på senare tid upptäckt att det finns en hel del släktrelaterad information på internet. Ofta från tiden före kyrkböckerna och inte sällan från utlandet. Vad räknas i det läget som ursprungskälla? Jag tror att jag begriper den ursprungliga betydelsen av ordet, men om jag i Wikipedia (engelskspråkig) träffar på en familj vars existens verifieras (eller diskuteras) på grundval av skrifter på gammal engelska eller möjligen gaeliska, hur ska jag då kunna verifiera eller dementera uppgifter som oxfordhistoriker har fastslagit? Jag har funnit att mina egna länkar till dessa uppgifter är alltför svaga så därför ämnar jag inte hävda släktskap vare sig med Olof Eriksson(Skötkonung) eller "Caradog", förfader till Kungahset Wessex, men jag finner frågan alltmer intressant. Finns det en norm eller tumregel om detta? Diskuteras det alls? Att det finns mycket goda skäl att vara kritisk, i synnerhet till privata databaser på internet, har jag funnit styrkt. Enligt några av dessa är jag släkt med både åskguden Thor och hans hustru Sif samt med Adam och Eva! Det jag har lite svårt att avgöra på egen hand är var gränsen går mellan historia och saga. Mvh. Dan


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: