Fotodatabas över gårdar och byggnader?

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Fotodatabas över gårdar och byggnader?
Av Urban Måndagen den 14 april, 2008 - 12:01:

Jag är intresserad av att hitta en plats på internet där jag kan ladda "upp" egna bilder och hitta fotografier på gårdar/torp/byggnader i Sverige. Jag vill i min släktforskning inte bara ha bilder på personer, utan också miljöer. Det finns massor av bilder på hus och torp där ofta personer porträtteras framför, och det är snart bara min generation och de äldre som vet vilka hus som visas. Många torp är rivna, och endast foton kvar.
Finns det något ställe där vi kan bevara detta, samt ge andra släktforskare tillgång till bilder där kanske deras farfarfarsfar föddes? Något forum för detta? Jag har många ideer att tillföra ett sådant register...

Av Niklas Lundin Måndagen den 14 april, 2008 - 15:40:

Hej Urban

Kanske inte direkt svar på frågan men det finns en hel del bilder ute på nätet redan nu, om en inte i någon ordnad form.
Bland annat hittade jag torpet Grönsjökärret som ligger i Godegård församling (E) på sida: http://web.telia.com/~u13209046/Gronsjokarret.htm

Av C-G Magnusson Måndagen den 14 april, 2008 - 19:20:

Jag har också funderat på en databas lik den Urban NN nämner, men idag finns ingen vad jag kunnat finna. RAÄ har lagt ut en del kulturarvsbilder på sin sajt tagna av deras egna fotografer, men egentligen ligger det väl närmare till hands att ett museum som Nordiska borde vara intresserade av bra* dokumentärbilder tagna av vanligt folk. Det är som med andra projekt, att om det ska bli varaktigt måste det drivas av en stor central organisation (eller en myndighet). Jag tvivlar på att Släktforskarförbundet vill hålla i något sådant även om många av dess medlemmar har intresse och nytta av en fotodatabas. Det skulle väl i så fall vara Hembygdsförbundet som kunde driva en sådan databas. Utan tvekan skulle jag bidraga.

Ett föredömlig sajt när det gäller att publicera många bilder av bra kvalitet är ex. airliners.net. De har lyckats hitta en teknik för att smidigt visa och göra över 1 miljon flygfotografier sökbara. De har många dagliga besökare och användare (fotografer).

* Kvaliteten på bild och information skulle vara avgörande för hur väl en sådan databas lyckas. Airliners har hård kontroll och få sneda eller felexponerade bilder slinker igenom kontrollen då allt kontrolleras innan det läggs ut. Eftersom kraven är så höga har det blivit status att få bilder publicerade där. De tekniska kraven på historiska bilder är inte lika hårda.

Av Urban Fredell Onsdagen den 23 april, 2008 - 22:39:

Nu har jag sökt vidare och hittat lite svar på min egna fråga. Dels hittar jag www.sockenbilder.se och www.bygdeband.se, där det förstnämnda verkar vara till allmännhetens bästa, Bygdeband verkar komma kräva ett abonnemang, vilket inte leder till att privatpersoner lätt kommer bidra med bilder...
Jag kommer kolla vidare på detta, och hoppas DIS-föreningen övervakar utvecklingen och på sikt kan knyta kontakter med dessa aktörer, och koppla samman data.

Av Carl-Johan Gustafsson Onsdagen den 23 april, 2008 - 22:56:

Bygdeband drivs av Genline.

/Kalle

Av Inger Amnefelt M10065 Torsdagen den 24 april, 2008 - 05:14:

Både Järfälla och Sollentuna komun har fina Bilddatabaser med biler på gårdar och torp.

Jag hittade min farmors barndomshem på SOllentunasbilddatabas.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: