Efterlysningar i artikelform

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Efterlysningar i artikelform

Av Laila Olsen Onsdagen den 17 september, 2003 - 15:04:

Jeg hedder Laila Olsen og bor i Danmark. Jeg leder efter nogen som har forsket i Niklas Nilsson Bly's aner. Han er født i Älmeboda/Kronobergs län 1802-04-16. Gift med Lena Niklasson. Har oplysning om børn og børnebørn ....

Av Eva Dahlberg Onsdagen den 17 september, 2003 - 18:32:

Laila, den som hänvisade dig från Anbytarforum/Småland/Socknar/Älmeboda till DIS menade nog att du skulle söka i DISBYT-databasen. Efterlysningar efter personer görs inte i DISForum utan i det fallet hänvisas till Anbytarforum.

Du kan söka i databasen med lösenord "guest" men får då inte veta vem som lämnat in uppgifterna till databasen (det är en medlemsförmån). Min egen sökning fungerar inte på den dator jag sitter nu, men kommer jag åt det kan jag mejla dig vem du ska kontakta.

Hälsningar,
Eva Dahlberg, medlem 7851

Av Kjell Närkhammar Onsdagen den 8 juni, 2005 - 22:42:

Hej!
Den 14 januari 1885 föddes i Lyngby församling, Malmöhus län Nils Kristensson. Denne man emigrerade till USA men jag har inte lyckats ta reda på när det skedde. Han befann sig emellertid
i Seattle 1934. Kan någon ge mig ett tips?

Av Tore Månsson Lördagen den 11 juni, 2005 - 10:11:

Hej!


Mitt namn är Tore Månsson och jag är släktforskare sedan många år. Jag har boken "Förfäder Från Färs" av Sven Johan Nilsson.
På sidan 90 skriver Sven Nilsson att Svenska Släktforskningsinstitutet i Stockholm år 1939 fick i uppdrag av dåvarande verkställande direktören i Svensk Filmindustri Oluf Andersson, född i Lövestad 1884, att utforska dottern Annas (dotter till riksdagsmannen Oluf Andersson i Heinge, Lövestad) släktgren.

Finns Svenska Släktforskningsinstitutet kvar? Eller har någon annan institution tagit över dess funktion?
Jag är mycket intresserad av att om möjligt ta del av ovan nämnda utredning om den finns.
Kan någon ge svar på var jag kan vända mig för att få del av denna släktutredning?


Hälsning
Tore Månsson

Av Tom Barckman Onsdagen den 15 juni, 2005 - 22:47:

Hej Tore!
Jag har en del uppgifter om Svenska Släkt Institutet, Stockholm, från en gjord släktforskning 1940. Kan detta vara samma som Din forskarinstutition?
Hälsningar
Tom

Av Tom Barckman Fredagen den 1 juli, 2005 - 12:34:

HejTore!
Jag konstaterar att Du inte har behagat svara på på mitt inlägg till Dig. Jag tycker nog att Du, av ren artighet, kunde sänt ett svar, eller ett tack, för mitt inlägg. Även om det var av noll och intet värde för Dig.
Jag önskar Dig trots allt fortsatt skön sommar och lycka till med Ditt forskande. Så många svar, utom från mig, tycks Du ju inte ha fått.
Hälsningar
Tom

Av Bertil Magnusson Fredagen den 8 juli, 2005 - 19:09:

TRE ÅR har gått sedan jag den 8 juli 2002 startade denna diskussion.

Något har dock gått fel och RUBRIKEN har en del utnyttjat för att göra "vanliga" efterlysningar. Inläggen har blivit en besvikelse.

Tanken bakom var att deltagarna skulle fördjupa frågorna genom att i "novellform" skildra ett forskningsförlopp och redovisa olösta frågor.

Hade jag fått bestämma (någon coordinatör finns ju inte) skulle jag radera de flesta inläggen här. De hör inte hit!

Tyvärr medger inte systemet inlägg av BILDER (som i Anbytarforum). Hade den möjligheten funnit skulle jag gärna göra ett vägledande exempel här.

Vi får således vänta på både coordinatör och bättre resurser - det är synd. TV har visat många exempel om släktöden - de skulle även kunna skildras här.

PS I morgon den 9 juli är det 72 år sedan som förra seklets VÄRMEREKORD sattes - den dagen föddes jag. DS

Av Tom Barckman Måndagen den 11 juli, 2005 - 23:30:

Hej Tore!
Tack för Ditt svar. Din ursäkt och förklaring helt accepterat. Se mitt e-mail direkt till Dig.
Hälsningar Tom

Av Tom Barckman Måndagen den 11 juli, 2005 - 23:40:

Hej Bertil!
Det är ju tråkigt att Du tycker att denna diskssion har gått fel. Men Du satte rubriken Efterlysning, och jag tycker nog att de inlägg som gjorts på senare tid är just efterlysningar av lite mer allmänt slag som mycket väl kan passa till rubriken. Inte direkt sådant som man omedelbart skall hänvisa till Anbytarforum. Du får kanske ändra rubriken till något som bättre passar vad Du avsåg.
Något mer inlägg om detta gör jag ej.
Och ett försenat GRATTIS tillönskas.
Med vänliga hälsningar.
Tom

Av Per Moen Måndagen den 22 mars, 2010 - 08:44:

Hei! Jeg heter Per og søker et navn fra Falunområdet. Muhrman, hvor kommer dette navnet fra? Johan Johansson født 1737 d. 1805
gift med Katarina Ers dotter, kan være Eriksdotter Kan noen hjelpe?

Av Peder Qvist Söndagen den 15 augusti, 2010 - 21:20:

Hej jag heter Peder. I min släktforskning i Bohuslän har jag fått tips om en bok som heter "Några anteckningar om en släkt från Kuröd", författare är John Magnusson och den gavs ut 1987. Jag har sökt efter boken på antikvariat, bibliotek mm. Den finns bara på biblioteket i Kungälv. Finns det någon som känner till vart jag kan få tag i ett exemplar eller om någon skulle vilja låna ut den under begränsad tid. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 15 augusti, 2010 - 21:36:

Det går väl att låta ditt närmaste bibliotek beställa den från Kungälvs bibliotek?

Av Sten Magnusson Tisdagen den 17 augusti, 2010 - 09:43:

Efterlysningar behöver inte nödvändigtvis ske i Anbytarforum.

Här finns ett som jag ser det ganska bra alternativ.

http://forum.arkivguiden.net/

Mvh/Sten Magnusson


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: