Olika födelsedatum

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Olika födelsedatum
Av Kerstin Hirdfelt Onsdagen den 28 april, 2004 - 18:32:

Jag forskar på mina förfäder i Bro församling i Värmland. Jag har nu stött på ett problem som jag inte vet hur jag ska hantera. Har någon stött på att en persons födelsedatum i födelsebok och i husförhörslängd inte stämmer överens?
Min anmoder Britta Andersdotter ska, enligt HFL, vara född i Bro 1783-04-22. I födelseboken finns ingen Britta född då. Däremot finns en Britta född 1782-10-23 som till 95% är samma person. Jag har kunnat följa Britta som piga i flera gårdar från tiden hon flyttade från sina föräldrar till hon gifte sig.
Ska jag acceptera att något fel är begånget med datumen och gå vidare på detta spår eller har någon något råd om hur jag ska göra?

Hälsningar Kerstin

Av Kjell Weber Torsdagen den 29 april, 2004 - 08:22:

Hej Kerstin!
Det är mycket vanligt med fel i husförhörsböcker och tyvärr kan ett fel hänga med från bok till bok. Troligen skrev prästen bara av förra husförhörsboken då han skulle starta en ny och då kom ju felen med igen.
Den primära källan är den närmast händelsen i tid, t.ex. födelseboken då det gäller födelsen, dödboken då det gäller uppgifter om död osv.
Säkrare än så kan man trolgen inte få det.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: