Nu när Rötters Anbytarforum har stängts!

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Nu när Rötters Anbytarforum har stängts!
Av Jessica Olsson Lördagen den 29 oktober, 2005 - 10:28:

Vad finns det för alternativ nu när Rötters Anbytarforum är stängt?

Här får man ju inte längre göra efterlysningar... Men det kanske öppnas upp igen då det idag bara hänvisas till det stängda Anbytarforum?

http://www.nog.nu/discus/ finns det ju ett forum, men ddär verkar det vara tämligen dött...

http://www.genealogiq.net/phpbb/ finns det ju också ett forum, men där måste man ju vara registrerad och inloggad för att få skriva och det verkar vara ganska låg aktivitet även där...

Finns det några andra forum där man kan umgås med andra släktforskare och göra efterlysningar osv?
(Svenska menar jag då...)

Av Eva Dahlberg Lördagen den 29 oktober, 2005 - 10:40:

Eftersom Rötters Anbytarforum endast är TILLFÄLLIGT stängt - och dessutom sedan mindre än 24 timmar när du skriver denna fråga - så kommer säkert efterlysningar att kunna fungera där igen. Tills det öppnar igen kan man t.ex. forska själv :) eller använda något av de forum du hänvisar till.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851

Av Mattias Andersson Söndagen den 7 september, 2008 - 17:43:

Kanske är det dags att öppna Efterlysningar här igen?
Anbytarforum på Rötter kostar numera pengar. DIS borde då föregå med gott exempel och låta sina medlemmar ha en egen efterlysningssida. DIS står ju för Datorhjälp i Släktforskningen, så det vore väldigt passande!

Hälsningar
Mattias

Av Anders Berg M01397 Måndagen den 8 september, 2008 - 00:21:

Sedan en vecka har jag en ännu obesvarad fråga hur DIS ombud röstade när det gällde bland annat avgiften till Anbytarforum.

Jag är ganska övertygad om vad svaret är, men tycker det vore hedersamt att åtminstone berätta det för sina 25 000 medlemmar. Ombuden ska trots allt representera oss.

Av Olof Cronberg (M00082) Måndagen den 8 september, 2008 - 23:28:

Hej Anders!

Se svar här.
/Olof C

Av Niklas Lundin M30055 Fredagen den 19 september, 2008 - 21:55:

Hur ser DIS på förslagen att öppna efterlysningar här?
Om inte annat vore det kanske ett sätt att få fart på forumet.

Av Daniel Berglund Fredagen den 19 september, 2008 - 23:06:

Jag tycker att det är värt att prova (igen) - det handlar ju om att få upp en viss kritisk massa i forumet och där är vi inte riktigt idag. Funkar det dåligt, dvs inga svar på efterlysningarna inkommer, så får vi antingen "stänga" igen, dvs ha det som idag, eller skriva tydligare att "här dröjer det kanske innan du får svar".

Forumet är ju tyvärr stängt för icke medlemmar pga spam, men med nya websajten kommer också (så småningom) ett nytt forum och då borde vi kunna återgå till tidigare öppenhet. Tror det vore bra för den kritiska massan.

Av Rolf Carlsson Lördagen den 20 september, 2008 - 12:53:

Springer vi rakt fram i det runda rummet - det känns nästan så.

Mellan originalkällorna, som är väl representerade på marknaden, och släktforskningsprogrammen, tex DISGEN, finns ett stort behov av adekvat datorstöd inom åtminstone tre områden.

DISBYT och dess möjligheter har debaterats flera gånger. Även här är den kritiska massan viktig. Genom att väsentligt höja antalet poster kommer DISBYT att fungera som första instans vid en efterlysning - har någon annan medlem hittat den person jag söker.

Ett annat område är att samla alla CD-skivor och "lokala" databaser i ett gemensamt system. DISBYT hänvisar till Släktdata, som väl är början till något i den riktningen.

Efterlysningar, som väl hör hemma hos Dis, är intimt kopplat till de övriga två ovan. Avgörande är antalet personer, som frekvent läser efterlysningarna - den kritiska massan för att det skall vara framgånmgsrikt. Här krävs ju en aktiv insats från den som kan ge information.

Säkerhetsaspekten, som Daniel tar upp, kan säkert lösas men en öppen del för initial information men inloggning för kvalificerad information. Efterlysning bör nog då vara en egen produkt och inte under DISFORUM.

Är det några andra medlemmar, som har synpunkter på detta eller är Niklas och jag rätt ensamma?

Av Daniel Berglund Måndagen den 22 september, 2008 - 00:34:

Jag tänkte mest på forumet som det ser ut idag när jag skrev det ovanstående. Det finns ju ett behov av efterlysningar i vid bemärkelse, och det är lite svårt att formalisera via Disbyt, som ju förresten idag inte innehåller den typen av information. Lite mer prat om släktforskning på Dis forum tror jag inte skadar, trots att Anbytarforum finns.

Tanken att samla alla CD-skivor i en databas är intressant, men vad har den lokala föreningen för incitament att släppa sin mödosamt hopskrapade information till Dis? Släktdata tar ju inte betalt så där finns inte problemet, men om en förening typ PLF skulle lägga in uppgifter i Disbyt så blir det ju en knepig avvägning: föreningen vill inte ge mer detaljer än absolut nödvändigt, eftersom man vill sälja CD-n och få en medlem, men den som studerar träffresultatet vill ju veta att det är rätt person man träffat på (så det inte blir som Ancestry och deras glädje-träfflistor).

Av Rolf Carlsson Måndagen den 22 september, 2008 - 23:10:

Allt måste inte vara gratis. En databas där olika CD-skivor och sammanställt material från originalkällorna (kyrkoböcker, mantalslängder med flera) har två huvudproblem att lösa - det tekniska resp det ekonomiska.

Pengar är alltid komplicerat men det kostar att söka hos Genline/AD/SVAR och varför inte betala en avgift för att få tillgång till sammanställd information? Att köpa CD-skivor kostar "hundralappar" per styck! Kanske det går att finna en lösning hur den som skapat uppgifterna skall kompenseras.

Jag inser att detta är ett långsiktigt projekt, där framförallt Dis och Släktforskarförbundet (vars medlemsföreningar sannolikt har de flesta CD-skivorna) gör gemensam sak.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: