Tolkning av text i husförhörslängd

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Tolkning av text i husförhörslängd
Av Carl-Axel Norlander Fredagen den 11 november, 2005 - 18:24:

I husförhörAI:2 Skaraborg Högstena 1791-1807 sid 7 eller GID 559.2.62600 står om Jonas Arvidsson att han har flyttat 1807 till en plats som jag ej lyckats tyda. Är det någon som kan hjälpa mig så att jag kommer vidare med denna anfader?
Mvh Carl-Axel

Av Carl-Axel Norlander Tisdagen den 22 november, 2005 - 18:04:

Tolkning av text i husförhörslängd
Jag har löst problemet!!

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 7 september, 2008 - 19:30:

I en inflyttningslängd till Linköping 1891 står att personen flyttat till P.13 Hur hittar jag den sidan?

Av Christer Gustavsson (M04621) Söndagen den 7 september, 2008 - 23:09:

Det betyder troligen S:t Per kvarter 13.

Av Bo Johnson Tisdagen den 9 september, 2008 - 19:51:

Vanligtvis i inflyttningslängden betyder flyttat till P.13 en hänvisning till Pagina (sida) 13 i husförhörslängden. Är det annorlunda i städerna?

Av Elisabeth Thorsell medl 19 Lördagen den 13 september, 2008 - 13:07:

Christer Gustavsson har alldeles rätt. Linköping var i äldre tid indelat i fyra kvarter, som de flesta städer.

Kvarteren var:
Sankt Per
Sankt Lars (ej att förväxla med S:t Lars församling)
Sankt Kors
Tannefors

Av Bo Johnson Tisdagen den 16 september, 2008 - 09:31:

Indelningen i kvarter med förklaringar har jag hittat här: http://www.linkoping.se/Organisation/Kommunstyrelsen/Arkivmyndigheten/Indelning-1930.htm .

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 17 september, 2008 - 12:32:

Inflyttningslängd, kvarter.
Detta med kvarters angivelsen i hfl var verkligen ett samelsurium.
Det är inte så att Sankt Pers kvarter kommer först utan kan komma var som helts i hfl.
När en person flyttar så byter han inte plats i hfl utan det anges bara med en kvarterbeteckning var han nu bor.
Men jag hade missat en mycket viktig info, för i inflyttningslängden fanns också en kolumn "foil" så där stod att personen flyttat till sidan 2979.
Mycket riktigt där långt bort i näst sista boken hittade jag personen.

Av Börje Eriksson Torsdagen den 8 oktober, 2009 - 18:36:

I en husförhörslängd anges: Soldat Stommen. Är detta en beteckning för ort eller för motsvarande nutida " stamanställd " ? Jag har sett en vägskylt med namnet Stommen men inte kunnat lokalisera den på kartan, därav min undran.

Av Lennart Ekström Fredagen den 9 oktober, 2009 - 13:28:

Det kan mycket väl vara hans soldatnamn. Om du går in i någon GMR för den aktuella perioden, om du har lokaliserat regementet kan du se vad han hette där

Av Lars Skillius Fredagen den 9 oktober, 2009 - 22:14:

Ur SAOB:
SOLDAT-STOM.
( soldat- 1905–1912. soldate- 1791) (numera bl. i skildring av ä. förh., företrädesvis vid Västgöta-Dals regemente, föga br.) boställe för indelt soldat (i befälsställning), soldatbostäl­le. PT 1791, nr 24, s. 4.
Därs. 1912, nr 86 B, s. 2.
SOLDAT-STUGA. soldat(er)s stuga; särsk. (o. numera före­ trädesvis) om stuga som under indelningsver­kets tid av rotehållare tillhandahölls ss. bostad åt indelt soldat (förr äv. med inbegrepp av omgivande mark- l. tomtområde); särsk. likty­digt med: soldattorp;

Av Sara Karlsson Onsdagen den 2 december, 2009 - 18:46:

Jag har kört fast.
Alfred Staffansson flyttar 1858 från Fornåsa i Östergötland, men vart? Jag kan inte läsa ortnamnet kan någon hjälpa mig?
AI:11 sid 96 (husf.) Näfverstorp: Dr Alfred Staffansson flyttar till????
AI:11 sid. 139 (utfl.) no 40 Alfred Staffansson flyttar från Näfverstorp till???
Bläcket är väldigt blekt.

Av Christer Gustavsson (M04621) Onsdagen den 2 december, 2009 - 21:14:

Sara, han flyttar till Krigsberg, dvs Kristberg, på båda ställena.

Av Sara Karlsson Torsdagen den 3 december, 2009 - 17:49:

Tack Christer,
Har kollat efter in och ut för det året men det verkar som om det inte finns, synd. Nu får jag gå igenom husf. längderna för det året. Jag kan ju trösta mig med att jag är på rätt församling i alla fall.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: