Rikstäckande genealogisk databas

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT på Internet: Rikstäckande genealogisk databas

Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 4 juli, 2007 - 16:44:

Jeg tenkte mest på når folk skal referere kilder i sitt slektsprogram.

For øvrig, det du skisserer er omtrent helt likt hva en i Norge har hatt som ide for en tilsvarende norsk database.

Siden det har opp gjennom tidene vært mye flytting frem og tilbake over grensene mellom de nordiske land burde det kanskje vært en felles database for Norden som fanger opp at en person er født i Sverige, arbeider og får familie i Norge, et eller flere av barna tar seg jobb i Sverige og stifter familie der og kanskje noen av disse barna igjen flytter til Norge, eller kanskje Danmark.

En felles base medfører minst to fordeler, man får flere interesserte i å programmere, flere til å legge inn data samt at man ikke får løsrevne familier hvor barnebarna dukker opp igjen uten mulighet til å legge inn foreldre fordi disse ble født og levde i utlandet.

Tar du kontakt pr epost så kan jeg gi deg navn på en som sitter med samme tanker i Norge. (Om du ikke allerede har fått det)

Av Per-Georg Jönsson Torsdagen den 5 juli, 2007 - 10:24:

Hej igen,

Det vore naturligtvis förnämligt om andra Nordiska länder kan enas om samma typ av databas, förutom Norge så finns ju många i Sverige med rötter i Finland. I Finland finns ju geneologiska samfundets digitala databas, men den kan man inte enkelt länka till poster från egna sidor. Dessutom finns Digiarkisto som skannar och gratis gör kyrkböcker tillgänliga och dit kan man länka till sidor med skannade data. Därutöver kan man länka till Wikipedia för uppgifter som ortinformation, historisk information och kartor.

Om källorna läggs upp separat eller på samma website som personinformationen har inte så stor betydelse, bara man kan länka samman dessa. Någon bör dock lägga upp strukturen för källor som kyrkböcker så att inte alla inför sin egen version. Problemet med länkar till andra källor under annans kontroll, såsom ort och historisk information är att den ändras vilket kan kräva ständigt underhåll av länkarna. Men detta problem finns ju för allt på weben.

Visst går det att annvända Wiki, men jag tror att det finns bättre lösningar för denna uppgift. Koden till Wiki kan ju återanvändas för den som planerar att bygga en släktforskarsite!

En weborienterad databas bör inte knutas till ett enskilt program som DISGEN. Det är upp till varje programtillverkare att stödja import och export från databasen. Jag kan tänka mig att i DISGEN i framtiden finns exempelvis länkar till källorna på weben.

Visionen är att man kan läsa en websida med information om en person med antavlor och stamtavlor och klicka sig fram till en historik över vilka som bidragit och den diskussion som föregått, klicka sig vidare till digitala versioner av källorna och därifrån till skannade original liksom till annan information med kartor och ortsinformation och historisk information. Tekniskt är ju detta fullt möjligt att göra. Varför inte satsa på detta hellre än att alla parallellt sitter och gör samma saker och publicerar okoordinerade resultat?

Av C-G Magnusson Torsdagen den 5 juli, 2007 - 13:43:

"Varför inte satsa på detta hellre än att alla parallellt sitter och gör samma saker och publicerar okoordinerade resultat?"

Precis min tanke. Antalet släktforskare med tillgång till Internet är idag så stort att man verkligen borde fråga sig detta. Jag hoppas en ideell förening tar tag i detta innan kommersiella intressenter blandar sig i leken.

Av Daniel Berglund Torsdagen den 5 juli, 2007 - 14:34:

Ett bra sätt att öka intresset för det här tror jag är att någon av er sätter upp en demonstrationsdatabas med webinterfejs och visar hur det skulle kunna se ut. Något konkret att klämma på brukar alltid vara bra.

Har ni kollat med Olof C vad föreningen har i sin DISWEB-påse förresten? (se inlägg 12 april härovan)

Av Per-Georg Jönsson Torsdagen den 5 juli, 2007 - 15:24:

Var kan man hitta information om planerna för DIS WEB?

Det har förespelat mig att se på vad det skulle innebära att ta fram en demoversion. Eftersom jag inte jobbat med alla moderna webtekniker som Wiki-koden, PHP och annat nytt som kan behövas misstänker jag att jag behöver en hel del tid för att komma igång med detta. Databaser, Java, XML, HTML, DHTML mm har jag dock en gång i tiden jobbat med. Finns det någon annan som har närmare till startlinjen?

Av Daniel Berglund Torsdagen den 5 juli, 2007 - 16:31:

Det är ju ganska nytt så jag tror inte man hittar något skrivet annat än Olofs tidigare inlägg här, plus det lilla som står i senaste Diskulogen, så det blir nog till att ringa eller emaila honom.

(Obs att DISWEB inte är samma sak som "DIS WEB", dvs föreningens webplats. Ett litet mellanslag kan ge upphov till missförstånd.. )

Av C-G Magnusson Fredagen den 6 juli, 2007 - 11:04:

För att det ska vara någon vits med en demo-databas måste den väl fungera bra!? Det är i alla fall inget jag snyter ur näven. Jag kan viss programmering, men jobbar inte med det dagligen. Har heller inte arbetat i ett stort projekt som kräver noggrann systemutveckling innan, bara mindre script i Perl, PHP, VBScript etc. Jag kan dock tänka mig att bidraga till projektet om det blir verklighet.

Det är bra om man har liknande tankar i Norge, men jag har inte tänkt att engagera mer mig om DIS & Co inte är intresserade. Ett samarbete om utvecklandet av applikationen skulle nog kunna minska kostnaderna och ev korta tiden. Förhållandena i Norden liknar varandra såpass mycket att vi borde kunna samsas om en gemensam modell.

DIS Web eller DISWeb vet jag inget om. Jag hade hoppats att man kunde presentera lite idéer här på forumet eller på sajten.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: