Arkiverade (äldre) inlägg fram till 22 april, 2007

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 22 april, 2007
Av Anita Edmark Tisdagen den 28 februari, 2006 - 14:19:

Jag har i släkten många personer, som bott i socknar,som bytt namn.

Tex, Tibro. Tibro hette innan 1947 Kyrkefalla. I alla husförhörslängder står alltså Kyrkefalla. (Västergötland, Skaraborgs län.)

Om jag nu går in i DISGEN-orter så finns endast det nya namnet Tibro med.

Hur har ni andra gjort? Har ni lagt till det gamla namnet (Kyrkefalla) i samma nivå som det nya, Tibro?

Var har ni skrivit in att orten bytt namn?

Hälsningar

Av Olof Cronberg (M00082) Tisdagen den 28 februari, 2006 - 17:14:

Hej Anita!

I DISBYT har vi bara försökt att ha ett namn per församling. Om en församling har haft flera olika namn, så har i allmänhet namnet som gällde 1900 använts, eftersom 1900 från början var slutåret för DISBYT. Det innebär att i DISBYT står det Kyrkefalla. Om man har skrivit Tibro ändras det automatiskt till Kyrkefalla.

Om man vill att det skall stå Kyrkefalla för uppgifter före 1947 på församlingen bytte namn till Tibro, kan man i DISGEN-orter under Tibro lägga in Kyrkefalla som församling. Om du vill ha församlingarna i bokstavsordning får du ha markören på Tibro och trycka på knappen Ny nästa nivå.

Det finns måhända andra möjligheter att lösa detta problem.

/Olof C

Av Olof Cronberg (M00082) Tisdagen den 28 februari, 2006 - 18:54:

Hej Åke!

Det går inte att få med personer i olika arkiv i samma DISBYT-utdrag. Det beror på att de kan ha samma flock- och individnummer. Däremot går det att skapa ett DISBYT-utdrag från respektive arkiv. Eftersom filerna får samma namn, får man döpa om filerna så att fil nr 2 och 3 heter DB12345A.TXT resp DB12345B.TXT där 12345 är ditt medlemsnummer.

/Olof C

Av Anita Edmark Onsdagen den 1 mars, 2006 - 18:51:

Hej Olof

Jag är inte säker på att jag förstått.
Om jag söker på Kyrkefalla, så kommer svaret; "se Tibro (R)"
Tibro kommun finns med bland orterna i Skaraborg.
Skriver jag Tibro som bostadsort så ändras det INTE till Kyrkefalla. Eller så gör jag fel?
Måste alltså lägga in Kyrkefalla som en egen ort, eller hur? Och det blir under Tibro?

Hälsningar

Av Olof Cronberg (M00082) Onsdagen den 1 mars, 2006 - 19:32:

Hej Anita!

Eftersom du har skrivit in frågan under DISBYT har jag i första hand svarat ur DISBYT-perspektiv. Om du i DISGEN skrivit Tibro blir det Kyrkefalla i DISBYT.

Däremot sker ingen automatisk ändring i DISGEN. Vill du att det skall stå Kyrkefalla får du lägga in Kyrkefalla som en egen DISGEN-ort.

/Olof C

Av Anita Edmark Fredagen den 3 mars, 2006 - 17:36:

Hej igen Olof
och tack för ditt svar.
Är det så att detta forum enbart är till för information i DISBYT (där jag söker eftr personer)?
Var finns det då möjlighet att ställa frågor om DISGEN (där jag matar in info om personer)
Tackar på förhand för ditt svar
Hälsningar

Av Eva Dahlberg Fredagen den 3 mars, 2006 - 17:48:

Anita, det står i rubriken, Du frågar nu i ämne 2. DISBYT - Databasen, medan ämne 3 heter DISGEN - dataprogrammet. I en tråd därunder har frågan nyss varit uppe utan att få svar, här DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Utgångna församlingsnamn eller orter. Ställ din fråga där du också.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851

Av Anita Edmark Lördagen den 4 mars, 2006 - 19:47:

Tack Eva!

Av Niklas Lundin Söndagen den 22 april, 2007 - 16:27:

Ingen mer än jag som tycker sökning på disbyt via disgen strular lite?
Man få mata in användarnamn och lösenord två gånger för att se något + att sidan som visas inte är samma som innan.

Niklas

Av Daniel Berglund Söndagen den 22 april, 2007 - 21:32:

Hej Niklas,
du hittar några inlägg om detta här.