Arkiverade (äldre) inlägg fram till 11 november, 2007

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 11 november, 2007
Av Niklas Lundin Måndagen den 23 april, 2007 - 12:45:

Tack för länken Daniel

Tyvärr fanns där inga svar. De kanske jobbar på problemet.

Niklas

Av Olof Cronberg Måndagen den 23 april, 2007 - 20:47:

Hej Niklas!

Jag har tittat på ditt problem att söka i Disbyt via Disgen. Jag har lagt in en funktion som gör att man visar sökresultatet med en vänster-meny. Det visar sig att då får ange användarnamn och lösenord vid två tillfällen.

Det finns två sätt att lösa detta på:
1) Under meny Inställningar - menyval Systemet kryssar man i rutan Öppna DISBYT och DISPOS i externt fönster.
2) Under meny Inställningar - menyval Systemet ändrar man URL för DISBYT från "http://frigg.abc.se..." till "http://disbyt.abc.se..."

/Olof C

Av Daniel Berglund Måndagen den 23 april, 2007 - 21:12:

Ursäkta, jag blandade bort korten. Den tråden handlar om DISPOS men det är samma problem med DISBYT.

Byt alltså adressen till DISBYT till http://disbyt.abc.se/~disbyt/cgi-bin/db/db00.cgi?execute=search&lingua=sv1&searchname=%s&searchsubjekt=%s&searchplace=%s&searchfylke=%s&fromyear=%s&toyear=%s&original=1 och när du ändå är där, byt adressen till DISPOS till http://www.dis.se/dispos/dp05.php?lingua=sv1&searchname=%s&searchsubjekt=%s&searchplace=%s&searchfylke=%s&fromyear=%s&month=%s&day=%s&typ=%s&dpfrom=Disgen så slipper du den dubbla inloggningen.

Båda adresserna är plockade från respektive websida och är alltså de som används idag, men jag misstänker (utan att veta) att den första, som pekar på abc.se, kan komma att ändras i framtiden.

Av Daniel Berglund Måndagen den 23 april, 2007 - 21:13:

(Det där skrev jag innan jag såg Olofs svar.)

Av Niklas Lundin Tisdagen den 24 april, 2007 - 15:20:

Hej Olof och Daniel

Externt fönster har jag redan (borde ske per automatik).
Länken ändrar jag när jag kommer hem.
Tack så mycket.

Niklas

Av Åke Bjurström Söndagen den 12 augusti, 2007 - 13:53:

Nyligen försvann alla uppgifter från en forskare som jag har gemensamma anor med.
De var inte uppdaterade på fem år.
Tidigare fanns en uppgift (tror jag) att inlämnat material raderades om man inte betalade årsavgiften men detta hittar jag inte nu.
Har denna forskare själv bett att få sitt material borttaget, eller vad har hänt?
Vilka regler gäller, även med tanke på det som lämnats till Dis Arkiv.

Mvh Åke

Av Olof Cronberg Måndagen den 13 augusti, 2007 - 10:14:

Hej Åke!

Vanligaste orsaken att uppgifter försvinner ur Disbyt är att medlemmar inte förnyat sitt medlemskap. I juli månad stryks gamla material ur basen. Vi ser Disbyt som en medlemsförmån, både att delta och att kunna söka i basen. Har en person lämnat Dis har vi inte längre några aktuella medlemsuppgifter.

Avlidna medlemmars material låter vi ligga kvar som anonyma material.

När det gäller Dis Arkiv är det normala att uppgifter när en medlem avlider läggs in som Dis Arkiv-material, där vårt Dis Arkiv-ombud Kjell Weber kan svara på frågor om materialet. Man kan dock föranstalta att materialet ska hanteras på annat sätt.

/Olof C

Av Åke Bjurström Måndagen den 13 augusti, 2007 - 19:20:

Tack för svaret.
Gör Dis någon kontroll om medlemmar avlider eller räknar man med att anhöriga hör av sig, själv lär man ju inte ha någon möjlighet.
Det som försvann nu var mycket intressant och en del troligen insamlat före Genlines tid.
Turligt nog skrev jag ut en del i april i år som jag håller på att kontrollera och lägger in i min databas.
Att ett mångårigt arbete bara försvinner är tragiskt, kanske något av ett livsverk.
Flagga gärna för att man skall lämna sitt material till Dis Arkiv i Diskulogen.

Mvh Åke

Av Ulf Johansson Söndagen den 11 november, 2007 - 20:14:

Hej!

Jag är ny medlem i Dis och min avsikt är att skicka in "mitt träd" som jag har lagt in i Disgen. Min version är Disgen 7. Jag har läst igenom hur man gör Disbyt-utdrag och har på så sätt gjort ett utrdrag. Dock, av instruktionen framgår att filnamnet ska vara en txtfil, dvs avslutas med txt. Mitt filnamn blir dock DIS+medlemsnummer.reg! Således inte en txt-fil. Hur gör jag för att få det som txtfil? Räcker det med att jag byter namn och istället för reg skriver jag txt? Jag har testat detta och då kan jag läsa den i word men kan den användas av den som ska lägga in den?

Eller gör jag något fel?
Tacksam för svar.

Hälsningar Ulf Johansson

Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 11 november, 2007 - 20:31:

I Disgen 8 lages DISBYT-filen med .txt som filtype, men i Disgen 7 og tidligere blir det skapt en fil med filtype .reg, så den er nok korrekt og skal sendes inn med den filtypen :-)

Hilsen fra Norge :-)