Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 maj, 2006

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT-utdrag: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 maj, 2006
Av Joel Vogler Måndagen den 19 maj, 2003 - 09:38:

Hej Olof,
Det lilla problemet med versal eller gemen gäller inte bara att första bokstaven i namn bör vara versal.

Vissa namn kan innehålla ord, som bör vara helt skrivna med gemena. Jag har observerat att 'von' och 'af' brukar presenteras med versal begynnelsebokstav, och det är nog inte meningen, eller?

/Joel

Av Joel Vogler Måndagen den 19 maj, 2003 - 14:42:

Vi har sett att sådant som asterisker (stjärnor), parenteser och citationstecken medför problem i DISBYT.

Jag vill väcka frågan om vi verkligen behöver den extra information som dessa tecken ger. Att från namnuppgifter helt avlägsna alla tecken som inte är bokstäver skulle kanske annars vara ett enkelt om än radikalt sätt att bli av med problemen?

Två förutsättningar måste i så fall vara uppfyllda:
1) Att Olle kan fixa en rutin som gör denna rensningen i de bidrag vi skickar in.
2) Att inte DISBYT-användarna protesterar mot den minskade informationen.

Vad tycks?

Av Olof Cronberg Måndagen den 19 maj, 2003 - 23:19:

Hej Joel!

Jag rensar redan idag bort ganska många olika typer av onödiga tecken. * används dock för att ange tilltalsnamn i DISGEN och man har önskat att det skall finnas.

Vad gäller adels-prefixen, hanteras dessa i allmänhet korrekt i det egentliga DISBYT-programmet. Det är bara webb-presentationen som är felaktig. Det beror på att webb-versionen enbart använder gemena tecken i själva basen och vid sökning. Även om du skriver stora bokstäver sker sökning bara på små. Vid presentation görs första tecknet till versal, vilket naturligtvis bör ändras till första bokstaven med undantag för adels-prefix.

Jag hoppas att jag hinner fixa det i sommar. Det är inget svårt, men koden skall skrivas och testas.

/Olof C

Av Joel Vogler Tisdagen den 10 juni, 2003 - 22:11:

Hej Olof!
Jag kollade just 'mina' utdrag på DISBYT och blev riktigt glad när jag fick se att alla förnamn numera finns med, alltså även de före tilltalsnamn markerade med *. Tack för det!!
/Joel

Av Eskil Persson Torsdagen den 18 september, 2003 - 20:55:

Hej Inge!

Jag noterade dina synpunkter på Internet - DISBYT-information och återkopplingen.

En lösning som fungerar för mig, är att lägga in alla nya personer som man hämtat från DISBYT i en egen flock. När man sedan vidimerat uppgifterna på något sätt, så flyttar man över dem till rätt flock. Självklart kan man ha en flock för DISBYT och en annan för andra osäkra uppgifter.

När man sedan vill skicka in ett utdrag väljer man bara de flockar som man själv kan gå i god för. På detta sätt kommer inte felaktiga gissningar att mångfaldigas på nätet.

Hälsningar
Eskil

Av Rolf Larsson Onsdagen den 26 april, 2006 - 20:21:

Hej har med förfäran märkt att många länkar har
försvunnit efter förändringen av disbyt är det möjligen något fel i urvalskriteriet ?

Av Olof Cronberg (M00082) Onsdagen den 26 april, 2006 - 23:03:

Hej Rolf!

Jag har gjort en del förbättringar i DISBYT förra helgen. I sådana lägen kan det alltid hända att något oavsiktligt händer. Jag vore tacksam om du kunde skicka några exempel där du tycker det har blivit fel direkt till mig så får jag titta på det.

/Olof c

Av Rolf Larsson Måndagen den 8 maj, 2006 - 19:51:

Hej olof.
min far Sven A Larsson född 1899-0201 Kristina försammling Jönköping ingår i en syskonskara på
9 det syns bara 2.
Min mor Ida Sofia f nilsson g Larsson f 1914-10-12 d 1993-11-20 Skärstad jkp län ingår i en syskonskara på 11
finns ej med
Erkännas kan att jag inte tidigare har kollat
men jag tycker det är märkligt

mvh rolf

Av Niklas Lundin Måndagen den 8 maj, 2006 - 20:00:

Född 1914-10-12 kommer väl inte med pga PUL-skäl?

Av Olof Cronberg (M00082) Måndagen den 8 maj, 2006 - 22:48:

Hej Rolf!

Följande regler gäller för närvarande för DISBYT:
* Samtliga uppgifter äldre än 100 år kommer med.
* Uppgifter yngre än 100 år kommer med om personen har varit avliden i minst 25 år.

Principiellt omfattar PuL bara nu levande personer, så att din avlidna mor skulle ha kunnat komma med. Vi hade det också så ett slag, men då fick vi ibland klagomål från släktforskare att någon annan hade lagt i deras nyligen avlidna släktning vilket de uppfattade som obehagligt. Vi satte då en 25-årsgräns.

Det kan göra att bara vissa barn i en kull kommer med.

/Olof C