Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 Januari, 2003

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT på Internet: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 Januari, 2003
Av Per Schröder Fredagen den 11 oktober, 2002 - 08:41:

Är det någon mer än jag som de senaste dagarna får upp följande meddelande när jag först utifrån en sökning klickar på en person för att se om det kan vara rätt och sedan trycker 'Back' för att komma tillbaka till listan?

Warning: Page has Expired The page you requested was created using information you submitted in a form. This page is no longer available. As a security precaution, Internet Explorer does not automatically resubmit your information for you.

To resubmit your information and view this Web page, click the Refresh button.

Detta är mycket enerverande. Nu går det att komma förbi genom att öppna varje person i nytt fönster, men ibland glömmer man sig och får börja om sökningen från början, vilket kanske inte är så roligt om listan är på flera hundra personer.

Per Schröder

Av Olof Cronberg Fredagen den 18 oktober, 2002 - 23:25:

Hej Per!

Jag kan inte reproducerad den varningstext som du får. När du får upp sidan går det väl att trycka på F5 för att uppdatera sidan, eller fungerar inte det?

/Olof C

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 14 december, 2002 - 17:03:

DISBYT via DISGEN.

Det har rapporterats ett antal gånger att man inte kommer in på servern där DISBYT ligger när man söker via Disgen.

Det beror på att man bytt server och tagit bort vidarekopplingen.

Så gå in via "Inställningar" och "system" och ändra URL adressen längst ner från frigg.abc till disbyt.abc och behåll resten av informationen.

Av Jan Jutefors Onsdagen den 1 januari, 2003 - 10:24:

Ibland kan vissa saker diskuteras ang Disbyt, som t.ex. hänvisningar till SweDano som jag personligen starkt ogillar. Nu finns det bevis på Rötterforum för den oseriositet som de sysslar med. SweDano fotogalleri = lurendrejeri

Av Joel Vogler Lördagen den 4 januari, 2003 - 11:45:

Det verkar som om bokstäver med accent skapar problem i DISBYT.

I databasen finns Linnéa* Viktoria Vogler.
Jag hittar henne inte om jag söker efter "Linnéa", "Linnéa*" eller "Linnéa* Viktoria". (Men "Linnéa Viktoria går bra.)
Däremot hittar jag henne vid sökning efter "Linnea*", "Linnea Viktoria" och "Linnea* Viktoria. (Men enbart "Linnea" fungerar inte.)

Om jag söker efter personer med accentbokstäver i efternamnet, t.ex Fridén eller Dahlén, upplever jag inga problem, så det ser ut som om det är något speciellt med förnamnssökningar.

Eller är det tilltalsnamnmarkeringen som är boven?

Av Eva Dahlberg Lördagen den 4 januari, 2003 - 13:09:

Hej! Samma (el. liknande?) problem finns i Disgen-databasen i sig (alltså inte bara i DISBYT), jag har träffat på det i vinter (i 8.0b) just med namnet Linnea/Linnéa. Jag gjorde ett utdrag-förnamn-kvinnliga, dels statistik-namn-förnamn-kvinnor som jag tänkt ta upp med någon fadder, men inte kommit mig för ännu ... :-). Jag hittar inte någon koppling till tilltalsnamnsasterisken i problemet, för de grupperas ihop oavsett om Linnea är första eller andra namn och oavsett om det är markerat som tilltalsnamn eller inte och oavsett flockar.

På statistiken får jag upp 17 Linnea och 14 Linnéa (separat från varandra alltså), samma uppdelning får jag vid sökning med söklistan (kikaren).

När jag skriver ut utdrag-förnamn så kommer de ut som 17 olika poster, varannan Linnea,och varannan Linnéa, grupperade 1-6 ihop under varje namn:
en Linnea med efternamn som börjar på A, en Linnéa med efternamn Be, en grupp med tre Linnea efternamn Bä-F, en grupp med två Linnéa efternamn på G-Heg, en Linnea med efternamn Hen, sedan kommer en Linnéa efternamn Her följd av två Linnea med efternamn Hi-Ho och en Linnéa Hå, osv.
Normalt sett så står ju alla under förnamnet i efternamnsordningen, födelseår och flocknr.

Något mystiskt är det ... Jag har inte kollat med andra accent-förnamn.

mvh, Eva Dahlberg, 7851

Av Olof Cronberg Måndagen den 6 januari, 2003 - 18:12:

Hej Joel!

Det skall vara så, men visst kan det vara förvirrande. Reglerna för sökning i DISBYT är följande:

1) Om man anger ett namn, så normaliseras det normalt sett före sökning, dvs om du skriver Pähr sker sökning på Per. Linnéa normeras till Linnea.

2) Om man anger ? eller *, så sker sökning på exakt det som är skrivet. Det beror på att man inte kan veta om texten skall normeras. Skriver du Linnéa* sker således ingen normering, och du får inga träffar Linnéa är normerat till Linnea i basen. Skriver du Linnéa * med ett mellanslag emellan, så får du träff för då normeras Linnéa.

3) Är man osäker på accent eller inte, kan man ange ? istället för den aktuella bokstaven. De tre första bokstäverna i efternamnet måste dock vara vanliga bokstäver.

/Olof C

Av Olof Cronberg Måndagen den 6 januari, 2003 - 18:35:

Hej Jan!

Efter att ha varit i kontakt med Bodil Paulsson, har jag valt att stryka hennes material, eftersom materialet är överlämnat till SweDano Journal. DISBYT är ju en medlemsservice i första hand.

/Olof C

Av Joel Vogler Tisdagen den 7 januari, 2003 - 01:47:

Tack Olof, för din förklaring! Jag förstår nu hur det funkar (även om jag fortfarande är lite förvirrad) och får lära mig att följa de sökrutinerna.

Asterisken i mitt exempel Linnéa* är en tilltalsnamnsmarkering, och jag inser att den ställer till problem, eftersom samma tecken fungerar som "joker" vid sökningar.

Att markera tilltalsnamn med * är allmänt vedertaget och rekommenderas även i DISGENs anvisningar. Därför uppstår frågan hur vi kan få DISBYT att inte ta med den uppgiften i databasen.

(Fundera gärna också på den fråga jag häromdagen ställde under ämnesrubriken DISBYT-utdrag om hur man skall hantera problemet med att tilltalsnamnsmarkeringar i databasen leder till direkta felaktigheter!)

Av Per Schröder Onsdagen den 8 januari, 2003 - 01:04:

Ett annat problem vad beträffar DISBYT är att om man går in på 'Familj' för en person för att klättra i trädet och den forskare som lämnat uppgifterna är bosatt i utlandet kommer det upp mycket mystiska tecken och en helt annan textfont. Därefter får alla poster samma textfont och jag måste först logga ur DISBYT för att få tillbaka 'normal' font. Ex: Först står det på en person:
f 1757 Norrköping, Östergötlands län; 1796 Söderbärke, Dalarnas län; d 1824 Frankrike, ;
När jag sedan går in på samma person igen (inte via Back - då blir det ju som förut) har han följande data:
f 1757 Norrking, Östergötlands län; 1796 Serb舐ke, Dalarnas län; d 1824 Frankrike, ;
Något verkar fel med konvertering av 'utlänningars' åäö.
Mvh
Per Schröder