DISBYT-utdrag

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT-utdrag


Av Lisa Lundholm Onsdagen den 31 maj, 2006 - 15:46:

Hej! Hur länge kan det ta from att man skickat sitt disbytutdrag tom att man får sitt nya lösenord? MVH Lisa L

Av Olof Cronberg (M00082) Onsdagen den 31 maj, 2006 - 18:29:

Hej Lisa!

Normalt får man räkna med att det kan dröja en-två veckor att få tillbaka sökresultatet efter att ha skickat in material till DISBYT. I den fil man får tillbaka finns också det bättre lösenordet.

Ibland kan det dröja lite längre att få svar om DISBYT-ombudet är bortrest eller så. Har du väntat länge så kan du för all del skicka en fil till mig, så kör jag in materialet.

/Olof C

Av Åke A Källstrand Tisdagen den 15 april, 2008 - 18:18:

Jag har i dagarna fått mitt inlämnade Disbyt-utdrag inlagt i databasen. Senast var 2005, så det var på tiden!
Då som nu har det fallit bort lite upgifter. Det gäller främst födelse- och dödsår på en del personer. Kan även var vigselår i vissa fall. Vet inte riktigt storleksordningen, men det är nog rätt stor procent av materialet. Har jag gjort något fel - eller har ni någon bugg i i inläsningsprogrammet som sorterar bort även önskade uppgifter?

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 15 april, 2008 - 18:28:

har du sjekket at alle stedsnavnene du nevner i samme hendelse er identifiserbare som en forsamling? Det er også et krav til uttrekk.

Om du har rett årstall, men stedsnavn mangler eller er navn på en gård eller feilstavet eller du ikke har registrert len på forsamlinger som finnes flere steder i landet, så blir slikt ikke tatt med, hverken i DISBYT eller norske DIStreff.

En årsak kan også være at fadder har gitt opp rettinger og latt alle stedsnavn som forekommer en gang, men som må manuelt godkjennes, forbli ukjente. Kanskje det er lurt å gå gjennom stedsnavna og se om de kan gjøres mer automatisk godkjennbare ?
F.eks. påse at lenskode er påført alle stedsnavn?
(Å bruke den innebygde ortsdatabasen i Disgen er en god ide)

Hilsen den norske Distreff-koordinatoren :-)

Av Åke A Källstrand Tisdagen den 15 april, 2008 - 20:13:

Hej ALF! Felet ligger inte där. Jag använder genomgående DISBYT-orter. Enligt DISBYT-ombudet var det ett bra och lättarbetat material med ytterst få anmärkningar.

Orterna är det inga problem med, utan det gäller vissa födelse- och dödsår som försvunnit. De jag har kollat hade även källangivelse. Gäller 1800-talsmateríal och vissa avlidna på 1900-talet.
Mvh
12410

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 15 april, 2008 - 20:25:

Ok. Lite jeg da kan gjøre med det nå.

Av Olof Cronberg Tisdagen den 15 april, 2008 - 23:35:

Hej Åke!

Trevligt att du har skickat in material på nytt. När det gäller avlidna på 1900-talet har vi en 25-årsregel, dvs att man ska ha avlidit före 1983 för att uppgifter efter 1907 ska tas med i Disbyt. Vi införde den regeln, när anhöriga tog illa vid sig när deras nyligen bortgången släkting kort tid efter fanns med i Disbyt.
Saknas uppgifter som gäller 1800-talsmaterial, så kan du skicka ett mejl till mig med exempel, så får jag titta på vad som har hänt.

/Olof C

Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 16 april, 2008 - 00:07:

Regelen medfører vel også det at personer født senere enn for 100 år siden hvor man har faktisk registrert død, men uten årstall, vel også fjernes?

Av Curt Konradsson Fredagen den 21 november, 2008 - 15:24:

Hej!
Varför nomaliseras norska och amerikanska namn till svenska namnformer. Tex har Jens Andersen i Norge ändrats till Jöns Andersson.

Av Olof Cronberg Lördagen den 22 november, 2008 - 09:34:

Hej Curt!

Det är gjort så med flit. Det är ju så att övergången mellan dansk och svensk stavning är flytande i våra landskap som tidigare varit danska, varför det för att kunna jämföra uppgifter mellan olika släktforskare är lämpligt att normera dessa namn.

När det gäller amerikanska namn så är det samma sak, men också att det ska underlätta för våra amerikanska medlemmar att söka i Disbyt.

Det är ju så att normeringen ser du ju bara i de resultatfiler som du får när du skickar in uppgifter till Disbyt. När du söker i Disbyt på Internet, så ser du originalstavningen.

/Olof C


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: