Utom äktenskap

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Utom äktenskap
Av Gun Hedström Tisdagen den 28 december, 2004 - 18:59:

Jag har registrerat "Utom äktenskap" för flera par som har gemensamma barn utom äktenskapet.
Men när jag sedan lägger ut detta i Disbyt står det att de är gifta.
Har påpekat detta flera gånger, men det har ej åtgärdats!!

Hur gör jag.

Av Olof Cronberg Tisdagen den 28 december, 2004 - 21:43:

Hej Gun!

I dagsläget kan du inget göra. I DISBYT har aldrig registrerats vilken typ av relation som två föräldrar har, och därför kan uppgiften inte redovisas. I svenska DISBYT har vi låtit ledtexten vara "Gift med", vilket ju stämmer i de flesta fall. I norska DIStreff har man valt att skriva "Gift m., Partner eller liknande" vilket ju är en gardering men som blir rätt så klumpigt.

Vi kommer framöver att redovisa vigseluppgift tydligare om sådan finns angiven. I de fall vigseluppgift finns blir det ju då uppenbart att personerna är gifta. I andra fall där vigseluppgift saknas behöver ju det inte innebära att personerna ej var gifta, utan det kan ju innebära att vigselnotisen ej är påträffad.

Det är således inte ett alldeles lättlöst problem. Jag vill också betona att vi alltid rekommenderar att man tar en kontakt med uppgiftlämnaren för att få så korrekta uppgifter som möjligt.

/Olof C

Av Gun Hedström Onsdagen den 3 augusti, 2005 - 19:42:

De par som jag registrerat in, med barn utom äktenskapet, där vet jag att de inte varit gifta med varandra.
Det måste gå att göra något åt detta, när det finns en punkt att fylla i "Utom äktenskap".
Med vänlig hälsning
Gun Hedström

Av Gun Hedström Onsdagen den 3 augusti, 2005 - 19:44:

De par jag har registrerat in, som har barn utom äktenskapet, vet jag att de ej varit gifta med varandra. Det måste gå
Gun Hedström

Av Olof Cronberg Fredagen den 5 augusti, 2005 - 10:57:

Hej Gun!

Läget är oförändrat jämfört med hur jag beskrev situationen i december 2004. Ditt önskemål finns med på listan över förslag till förbättringar.
Vi har planer för förbättringar av DISBYT i samarbete med våra norska vänner. Allt arbetet som har med DISBYT att göra sker dock ideellt, och det är därför svårt att ge någon tidsplan.
/Olof C


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: