Uppgifter i Disbyt som jag inte har lämnat....

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Uppgifter i Disbyt som jag inte har lämnat....
Av Hans Peter Wiehen Söndagen den 16 januari, 2005 - 19:53:

Hej Olof Cronberg! Upptäckte till min glädje ett par släktingar som hade delar av min antavla gemensamt med mig. Jag hade dock trott att de uppgifter som var och en lämnar bildar ett eget unikt träd i Disbyt. Döm om min förvåning när jag ser att en person i tavlan som i mitt Disgen (och följaktligen också i utdraget) endast finns upptagen med för- och efternamn nu i Disbyt också ståtar med födelseår och -ort. Eftersom jag betvivlar uppgifternas riktighet skulle jag uppskatta om de (utom för- och efternamn) togs bort från mitt träd. Personen det gäller är Arvid Persson, Kristberg, Östergötlands län.
M.v.h. Hans Peter Wiehen (medl.nr.8237)

Av Olof Cronberg Söndagen den 16 januari, 2005 - 20:30:

Hej Hans Peter!
Det är inget fel på uppgiften. När det inte står f (född) eller d (död) framför ett årtal, kan uppgiften avse andra händelser som gift, levde, osv. Sannolikt vigdes din Arvid Persson 1687.

Om en person inte har några egna händelser registrerade kollas om han eller hon har några barn med godkända födelseuppgifter, och om så är fallet antas att personen är belagd i den församlingen de år barn föds. Det är fallet med en av de andra släktforskarna som har registrerat Arvid Persson.

/Olof C

Av Hans Peter Wiehen Måndagen den 17 januari, 2005 - 09:43:

Tack, Olof, för det snabba tillrättaläggandet. Man lär så länge man lever...
M.v.h.
Hans Peter Wiehen

Av Erik M Nilsson Söndagen den 10 april, 2005 - 11:14:

Pinsamt!
Jag har fört in ett felaktig årtal i mitt bidrag till Disbyt. Hur gör jag för att korrigera detta?

Av Arne Johansson (M09283) Söndagen den 10 april, 2005 - 11:19:

Till Erik (Pinsamt!)

Ändra det som är felaktigt och skicka in igen om Du tycker det är ett allvarligt fel.

Annars kollar Du också igenom filen Bnnnnn.txt och gör de ändringar Du hittar samtidigt innan du skickar in disbytfilen igen.

Arne

Av Lena Holm Wahlsten Onsdagen den 25 maj, 2005 - 20:04:

Hej!
Jag har skickat in min antavla till DISBYT (2 gånger). Nu undrar jag hur många generationer som kommer med? Min äldsta ana i trädet på DISBYT är från 1600-talet, men jag har kommit längre tillbaka i min forskning. Kommer bara ett visst antal generationer med?
Mvh
Lena Holm Wahlsten

Av Olof Cronberg Torsdagen den 26 maj, 2005 - 17:24:

Hej Lena!

Det finns ingen begränsning på hur många generationer som kommer med. Däremot måste det finnas en födelse-, vigsel- eller dödnotis som innehåller årtal och församling, för att en person skall komma med. På 1600-talet blir ju den typen av uppgifter sällsyntare och därmed blir sannolikheten mindre för att äldre personer skall komma med.

Är det så att du uppdaterat ditt DISBYT-material nyligen kan det vara så att det ännu inte kommit in på Internet. DISBYT på Internet uppdateras ungefär en gång per månad.

/Olof C

Av Lena Holm Wahlsten Fredagen den 27 maj, 2005 - 14:26:

Hej!
Nu förstår jag varför de inte kommit med. Nästa gång jag skickar in ska försöka få med fler årtal och församlingar! Tack för hjälpen:
Mvh
Lena Holm Wahlsten

Av Kerstin Olofsson Lördagen den 6 oktober, 2007 - 21:34:

Hej
Jag undrar hur lång tid det tar att få in de nya uppgifterna som jag skickade in den 22 maj. Jag har fått bekräftelse men hitter inte uppgifterna i dispyt.

mvh
Kerstin Olofsson

Av Rolf Eriksson Måndagen den 8 oktober, 2007 - 10:05:

Hej Kerstin
Normala gången är att man skickar in till Disbytombudet som kör filen och skickar tillbaka resultatet. I nästkommande månadsskifte redovisar disbytombudet sina inkomna filer till mig som kör in dem mot stora basen och lägger upp dem mot Internet. Det verkar märkligt att inte dina uppgifter finns utlagda eftersom basen är uppdaterad ett flertal gånger efter ditt inskick men samtidigt har vi gjort om rutinerna med lite byte av arbetsuppgifter och vid några tillfällen haft en del problem så jag föreslår att du skickar in ett nytt utdrag så behandlar vi detta.

Av Kerstin Olofsson Fredagen den 12 oktober, 2007 - 14:06:

Hej
Tack för informationen. Jag får väl skicka in en ny omgång!

mvh
Kerstin


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: