Varför finns det två kategorier av lösenord, ett "normalt" och ett "bättre" för sökning i DISBYT?

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Varför finns det två kategorier av lösenord, ett "normalt" och ett "bättre" för sökning i DISBYT?
Av Stellan Jacobsson Söndagen den 23 januari, 2005 - 11:24:

Hej,

Jag är en förhållandevis ny medlem och tämligen oerfaren inom släktforskning.

Jag har bl.a. använt DISBYT för att finna om någon annan medlem har dokumenterat kända och nya potentiella anor. Under de senaste veckorna har jag därför kontaktat några av de personer som har lämnat uppgifter om potentiella anor. Jag har mött en oerhörd välvilja och generositet (tack BG!), men också avoga inställningar. De (2) personer som hade en avog inställning, till min vänliga förfrågan, ansåg att jag själv kunde ta reda på det i DISBYT - under förutsättning att jag hade rätt nivå på lösenordet.

Att det finns två nivåer på lösenord för att komma in i DISBYT var helt nytt för mig (mitt eget fel eftersom jag inte hade läst förutsättningarna för DISBYT så noggrant tidigare). Jag konstaterar att de inte finns någon skillnad i medlemsavgift mellan vem som har tillgång till vilket lösenord, utan anledningen till att man har fått ett bättre lösenord är att man bidragit med minst en (?) eller (helst) flera personer till databasen. Att lägga in information i databasen skall naturligtvis alltid skall skötas av dedicerade personer; jag talar enbart om att söka i databasen

Det faktum att det finns två kategorier släktforskare (med resp. utan det bättre lösenordet) gjorde mig ganska ”trött” och lite avslagen.

Även om jag inte har så stor erfarenhet av släktforskning så har jag mer än 25 års erfarenhet från forskning (inom laserfysik/mikroelekronik) inom högskola och industri. Jag kan inte påminna mig om att jag har upplevt motsvarande indelning av forskare tidigare. Visst finns det databaser man måste betala för att använda (med olika kostnadsnivåer beroende på vad man önskar tillgång till).

För en nykomling inom ett område är det alltid viktigt att ha tillgång till den bästa informationen för att kunna producera bra resultat, och inte bli delvis utestängd på grund av ett regelverk. Det underbara i forskningen är det fria flödet av information.

Till saken:
Jag tycker att det nuvarande systemet med två klasser av lösenord avskaffas, så snart det bara går.

Det är intressant att få veta lite om anledningen till att DIS har valt systemet med två klasser av lösenord.

Om alla medlemmar ges möjlighet att söka fullt ut i bland de personer som databasen innehåller kommer också databasen att växa snabbare. Jag tycker det också är forskningsetiskt snyggare.

DISBYT är bra men den kan bli bättre och öppnare.

(jag har sökt bland tidigare inlägg utan att finna motsvarande diskussion)

ha det gott!

Stellan

Av Alf Christophersen Söndagen den 23 januari, 2005 - 12:44:

Det finnes et eget passord for alle medlemmer som har bidratt med egne data til DISBYT/DIStreff/DIStræf.

Det er for å belønne dem som bidrar med opplysninger om sine registrete slekter til fellesskapet.

Gå inn på DISBYT, finn frem hjelpedokumentasjonen og finn ut hvem som er din lokale fadder, evt. slå opp i Diskulogen og let opp bak i bladet hvem som er din nærmeste fadder.

Da får du eget passord og kan klatre i slektstrærne, men fadder foretar også et søk i hele databasen med ditt uttrukne materiale som utgangspunkt for søket og du får tilbake en oversikt over alle medlemmer som forsker på samme slekter som deg og hvilke personer det gjelder.

Hilsen
DIS-Norges DIStreff-koordinator

Av Lars Skillius Söndagen den 23 januari, 2005 - 14:19:

Stellan!
Om man går in via startsidans "Huvudmeny: DISBYT:Databas" finner man följande text:
"Skicka in uppgifter till DISBYT!
Om du skickar in material till DISBYT, får du nytt användarnamn och lösenord som gör det möjligt att klättra i släktträden."
/Lars

Av Olof Cronberg Söndagen den 30 januari, 2005 - 12:53:

Hej Stellan!

Jag är ledsen att höra att du haft negativa erfarenheter några av dina DISBYT-kontakter. Från föreningen DIS sida rekommenderar vi naturligtvis våra medlemmar att besvara de förfrågningar man får med anledning av DISBYT på ett positivt sätt. Vi tycker dock att det är upp till medlemmen att bestämma hur mycket material han eller hon vill släppa.

När det gäller tillgång till DISBYT har vi valt att ha två nivåer. Det beror på att vi från början inte alls hade med släktskapsrelationer utan bara enskilda personer. För att locka de medlemmar som tidigare bara skickat in uppgifter om enstaka personer att också skicka in uppgifter om släktskap valde vi att ge dem som skickade in material med släktrelationer en bättre tillgång till databasen.

När det gäller frågan om vi skall ha kvar det två nivåerna, så finns två skolor. Den ena skolan är att det är bra att ha olika nivåer för att locka fler personer att skicka in material till DISBYT. Den andra skolan om du företräder är att om basen är öppen för alla medlemmar så skulle det generera mer material. I enkäten förra året så var hälften positiva att låta uppgifterna vara mer öppna och hälften var negativa till det.

Vi rekommenderar att medlemmar skickar in material till DISBYT ganska tidigt i sin släktforskning, för att få en koll på att man registrerar sina uppgifter på ett vettigt sätt och för att få möjlig till den bättre accessen. Det finns också de medlemmar som skickar in ett litet material, men som då upptäcker hur bra det funkar och därför återkommer med ett större material senare.

En viktig funktion med DISBYT som ibland glöms bort är att alla poster i det material man skickar in till DISBYT får man jämfört mot den befintliga databasen, och information mot vilka medlemmar som man har gemensamma uppgifter.

/Olof C

Av Tom Barckman Söndagen den 30 januari, 2005 - 19:31:

Hej Stellan!

Liksom Du är jag nybörjare i släktforskningen. Men till skillnad mot Dig har jag förståelse för de två tillgänglighetsnivåerna till Disbyt.
Utan tvekan vore det underlättande att obehindrat kunna gå in i Disbyt och leta efter anförvanter. Det håller jag helt med om. Men i Disbyt finner man uppgifter som andra forskat fram under mer eller mindre uppoffringar, kostnader och slit. Jag finner det därför inte märkligt att man, mot en viss egen uppoffring, får tillgång till materialet i Disbyt. Har Du själv bidragit till Disbyt, är det ju trots allt helt gratis (om man nu bortser från internetkosnader av olika slag).
Jag stöder också teorin, att Disbyt får in mer material med nuvarande system. Vad jag inte kan förstå, är uppfattningen att Disbyt skulle få in mer material om det var helt öppet. Då finns det ju ingen morot.
Jag är alltså själv nybörjare. Jag har väl kommit lite granna på väg bakåt i tiden. Men mycket är ännu så länge andrahandsuppgifter, som jag inte hunnit kolla mot ursprungskällan. Jag slits nu mellan att stilla min nyfikenhet och ”rasa” bakåt i tiden för att se varifrån jag härstammar, eller att med de två – tre generationer jag har gå till botten och kontrollera mot primärkällan. Just nu överväger det sistnämnda. Om jag inte har noggrann koll, så är det ju lätt hänt att göra misstag och glida in på felaktiga sidospår. Och göra massa onödigt, felaktigt arbete.
Mitt råd, Stellan, är att kontrollera noga det material Du har. Lägg så in det i Disbyt. Då får Du ju tillgång till nästa nivå i Disbyt. Men kom ihåg, att det som står i Disbyt inte är den absoluta sanningen i alla lägen. Du måste alltid kontrollera varje uppgift mot ursprungskällan.
Med vänlig hälsning/Tom


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: