DISGEN och DISBYT ortdatabas

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT på Internet: DISGEN och DISBYT ortdatabas
Av Rolf Persson Söndagen den 14 maj, 2006 - 22:53:

Vid min senaste uppdatering till DISBYT fick jag i retur textfilen om rättade felaktigheter. Att DISBYT/DISGEN inte accepterar mina utländska orter är förklarligt. Men varför godkänns inte orter (=församlingar) som finns i DISGEN´s egen ortdatabas?
De två Värmlandska församlinagrna Västerstrand och Åskog accepteras tex inte.

Varför?

Av Olof Cronberg (M00082) Måndagen den 15 maj, 2006 - 22:42:

Hej Rolf!

Det finns skillnader mellan DISBYTs och DISGENs ortsdatabaser. DISBYTs ortsdatabas har funnits längre än DISGENs, och följer i princip Sveriges församlingar genom tiderna. Vi har dock bara tagit med församlingar där kyrkobokföring har varit aktuell. Har det funnits flera namn på samma församling, så används bara ett namn i DISBYT.

I ditt fall så är församlingen Västerstrand ny och tillkom 1991, varför den egentligen inte ännu varit aktuell att ha med i DISBYT. Åskog är raka motsatsen, och skall ju före 1644 uppgått i Långserud.

Vi håller dock på att se över församlingarna med tanke på koppling till DISPOS och till andra tjänster, och kommer då också att titta på nya lösningar för de exempel som du nämner.

/Olof C


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: