Hur ange samma person på två ställen?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Hur ange samma person på två ställen?
Av Monica Sahlin Torsdagen den 3 maj, 2007 - 20:44:

Lite skum rubrik, kanske, men jag ska försöka förklara vad jag menar.

Min farmors farfar var först gift med farmors farmor (så klart). Sedan gifte han om sig. Inte heller så konstigt. Grejen är bara den att han gifte om sig med sin första hustrus syster.

Så hur lägger jag nu in det giftet utan att lägga in systern en gång till? Jag vill ju inte att det blir två poster för samma person, så att säga.

Hoppas att någon förstår min röriga förklaring... :-)

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Torsdagen den 3 maj, 2007 - 21:41:

Svar till Monica!

Inte särskilt skum rubrik. Tydligt definierat problem och dito fråga samt det viktigaste av allt är att du uppfattat att man inte får registrera samma person mer än en gång.
För Disgen är detta inte något problem – men du ska först göra en säkerhetskopia – sedan gör du så här:
1. Skapa en familjeöversikt med din farmors farfar som centrumperson
2. Skapa två familjeöversikter genom att klicka på den gula kappen med ett svart streck i mitten (som finns på skärmen i vänstra kanten av familjeöversikten)
3. Du har nu två översikter med din farmors farfar som centrumperson
4. I den ena av dessa lägger du istället upp din farmors farmors syster som centrumperson
5. I översikten med din farmors farfar som centrumperson skapar du ett nytt gifte utan partner
6. I den andra familjeöversikten klickar du på din farmors farmors syster och håller sedan ner vänster musknapp och drar henne över till den andra familjeöversikten till den tomma gråtonade rutan för partner. Under den här operationen så ändras muspekaren till en hand och när du sedan på partner kommer i rätt position med muspekaren så kommer det upp en röd ruta och då ska du bara släppa vänster musknapp så hoppar systern in i sitt nya äktenskap. Detta kallas för att ”koppla”.
Lycka till!

Av Anders Berg Lördagen den 5 maj, 2007 - 10:50:

Utmärkt beskrivet av Ingvar. Jag vill bara lägga till att detta inte är någon extra riskfylld manöver, så man behöver inte ta en säkerhetskopia varje gång man gör en sådan ihopkoppling av personer. Jag gör kopplingar så här 20 om dagen (ungefär!) och det har aldrig hänt något missöde.

Säkerhetskopior ska förstås tas regelbundet ändå.

Mvh
Anders
M01397

Av Elin Sörman Onsdagen den 7 november, 2007 - 18:05:

Hej

Ska lägga in min makes farmors föräldrar men de är kusiner som gifte sig, gör man likadant som beskrivningen ovan med deras far/mor föräldrar?

//Elin

Av Ingvar Kärrdahl 9228 Torsdagen den 8 november, 2007 - 10:14:

Hej Elin!
Det är rätt uppfattat! Det är så du ska göra.
Läs även en artikel under rubriken ”Lär dig mer om Disgen 8” i Diskulogen nr 78 som inom någon vecka kommer med posten.
Glöm inte att ta en säkerhetskopia innan du börjar – det är aldrig fel med flera säkerhetskopior. Anders Berg påpekar att detta inte är en riskfylld manöver och det har han alldeles rätt i. Men det är inte alla som är lika vana som Anders att göra detta och då ger en färsk säkerhetskopia en extra trygghet om man skulle göra bort sig på något vis.

Av Börje Eriksson Söndagen den 11 juli, 2010 - 17:16:

Hej!
Hur hanterar man adoptioner? Problemet är att min hustru i sitt första gifte fick en son. När hon sedan gifte om sig med mig önskar jag att hennes son även skrivs ut tillsammans med vårt gemensamma barn när jag står som centrumperson.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 12 juli, 2010 - 16:03:

Hej Börje,
Om Du under din hustru lägger in hennes tidigare gifte, före Ert gifte, och där också hennes son så kommer hela Er familj med när din hustru är centrumperson.

Av Mattias Persson Tisdagen den 13 juli, 2010 - 07:45:

Hej Börje.
Jag tror inte det är möjligt eftersom man bara kan ha en mor och en far, i så fall måste du sätta dig själv som far och då försvinner hälften av barnets alla anor bort.
Det diskuteras flitigt hur man skulle kunna lösa denna typ av kopplingar i Disgen men ingen lösning finns idag (vad jag vet).

Mvh Mattias


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: