Utskrift av Disgen-orter

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Utskrift av Disgen-orter
Av Tom Barckman Lördagen den 15 mars, 2008 - 12:57:

Jag har i Ortregistret högsta nivån Sverige, under Beskrivning, gjort en notering. Det handlar faktiskt om en liten beskrivning om vem C M Rosenberg var, för att de som senare kommer att ta del av min släktforskning skall veta vem denne person var. Jag brukar använda Rosenberg för att beskriva en ort på 1870-talet. På församlingsnivå och liknande/lägre kommer dessa med vid utskrift av Ortregistret i Ansedel och Antavla (vilket är det jag försökt med). Men däremot kommer inte en högre upp gjord beskrivning med vid utskriften. Hur gör jag för att en ortsbeskrivning gjord på högre eller högsta nivån kommer med vid utskriften? Eller går det inte?
Glad Påsk/Tom

Av Ingvar Kärrdahl Söndagen den 16 mars, 2008 - 21:29:

För orter i Sverige slutar ortens lokaliseringssträng vid församlingsnivå med länstillhörighet angiven inom parenres (enligt 1989 års församlingsindelning).
Du måste således lägga in anteckningar, från t.ex Rosenberg, på församlingsnivå eller lägre.

Av Tom Barckman Onsdagen den 19 mars, 2008 - 15:39:

Hej Ingvar!
Tack för svaret, men det blir ju lite knöligt om en övergripande notis, t ex om Rosenberg, skall läggas in i varje församling. Har Du något tips om hur en sådan notis kan komma med vid utskrift. Det kanske bara går om man gör hela antavlan som ett Worddokument.

Av Ingvar Kärrdahl Onsdagen den 19 mars, 2008 - 22:57:

Hej Tom!
En övergripande notis kan du, som jag känner till, inte få med på något bra sätt.
I mitt förra svar avsåg jag att du på respektive ort kopierar in Rosenbergs text och givetvis anger Rosenberg som källa. Enligt min åsikt eliminerar detta behovet av en övergripande notis om Rosenberg.

Av Tom Barckman Torsdagen den 20 mars, 2008 - 16:32:

Hej igen Ingvar!
Jag bara tänkte att så småningom överlämna min släktforskning till mina barn. Dessa är inte ett dugg (i alla fall just nu) intresserade av att själva forska, och har därför ingen aning om vem Rosenberg är. Därför tänkte jag på något sätt att fått med en beskrivning av vem denne Rosenberg är.
Tack i alla fall. Det kanske får lösas som ett blad helt vid sidan om Disgen.
Hälsningar i snöyran.
Tom


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: