Utskrift av alla generationer

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Utskrift av alla generationer
Av Agneta Aglert Onsdagen den 19 mars, 2008 - 23:35:

Hej, hoppas på hjälp med att reda ut vad som kan ingå i utskrifterna. Jag vill kunna skriva ut t ex hela min farmors släkt, ibland på papper, ibland till en fil att redigera i Word. Vill ha med samtliga generationer, framåt och bakåt i tiden från probanden, inklusive giften utan barn.

Oavsett vilka kombinationer jag väljer av tavla-filtyp-utskriftstyp så får jag inte med allt. Finns det något sätt? Jag har markerat obegränsat antal generationer, kan inte hitta någon annan inställning? Tack på förhand.

Av Kristian Jerméus Torsdagen den 20 mars, 2008 - 01:38:

Har du testat att välja släktmatrikel?
Då kommer samtliga personer som är släkt med probandet med.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 20 mars, 2008 - 10:23:

Agneta!
Som Kerstin skriver så borde Släktmatrikel vara ett alternativ för dig, men - denna typ av tavla kan inte skrivas till RTF-fil, vilket du vill göra för att kunna redigera i Word.
Inställningarna för denna tavla kan vara lite svårt att få grepp övar. Vilka får jag med?
Jag har därför gjort en liten mall som grafiskt visar vad som skrivs ut med olika inställningar. På denna adress hittar du mallen http://web.telia.com/~u32012659/dg/graf_def.html

Ett annat alternativ som du kan prova för att visa "allt", både framåt och bakåt i tiden på samma utskrift är Släktbok som är en kombination av An- och stamtavlor som du själv väljer och kombinerar och som du väljer i tabellformat om du vill redigera i word. Vad du vill ha med på de skilda tavlorna ställer du in "på vanligt sätt" via Inställningar.

Av Kristian Jerméus Torsdagen den 20 mars, 2008 - 15:22:

Det går att skriva en släktmatrikel till en rtf-fil om man väljer textform istället för trädform under inställningar.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 20 mars, 2008 - 17:58:

Javisst Kristian, nu har jag gjort bort mig igen. GLAD PÅSK!

Av Agneta Aglert Torsdagen den 20 mars, 2008 - 22:52:

Tack så mycket för all hjälp! Släktmatrikel brukar jag använda för utskrift till papper. Den funkar bra, men på sistone har jag upptäckt att den inte tar med giften för barnlösa. Kanske någon inställning som är fel? Ett större problem har varit att få med mesta möjliga till fil, men nu ska jag prova era förslag. Glad påsk!

Av Eva Dahlberg Fredagen den 21 mars, 2008 - 10:31:

Agneta, vilken version av Disgen kör du? I Släktmatrikeln blev det fel i en av 8.1-versionerna just så att barnlösas giften/sambo inte kom med, men det är fixat sedan minst två "bokstavsversioner".

Hälsningar,
Eva

Av Agneta Aglert Tisdagen den 25 mars, 2008 - 11:24:

Vilket bra tips, jag låg efter med uppgraderingarna. Nu har jag Disgen 8.1d och får med allt, såvitt jag kan se. Har även provat att skriva släktmatrikel till rtf som tabell, och det fungerade också bra. Än en gång tack!


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: