Arkiverade (äldre) inlägg fram till 31 oktober, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Hjälpa till med utvecklingen: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 31 oktober, 2008
Av Daniel Berglund Onsdagen den 20 augusti, 2008 - 23:30:

Hitflyttat från en annan tråd.

Dubblettsökning kommer faktiskt i nästa version!

Det är inget som måste vara på det ena eller andra sättet i Disgen, men vi som jobbar med utvecklingen är alldeles för få. Så jag skulle vilja väcka den frågan istället - varför får vi inte fler frivilliga till utvecklingen? Saknas intresse? Tid? Är det för svårt? Är Delphi för tråkigt? Går utveckligen för långsamt, så det blir tråkigt? Känns organisationen för byråkratisk? Vet medlemmarna inte att man får hjälpa till? Vågar man inte höra av sig? Eller något annat?

Eller är det kanske rätt väg att istället uppmuntra medlemmarna att skriva egna program för det som fattas i Disgen, och sedan använda exempelvis webben för att ge en samlad överblick av de resurser som finns?

Av Runar Hortlund Torsdagen den 21 augusti, 2008 - 19:12:

Jag har flera gånger erbjudit mig att komma till valfri plats i Sverige för att visa vårt arbete just med dubblettsökning.
Sockholmarna i Ostkupan och Älvsby släktforskare är de enda som hitintills svarat

Av Daniel Berglund Fredagen den 22 augusti, 2008 - 14:40:

Runar, du ska inte till släktforskardagarna i Malmö nästa helg?

Av Kristian Jerméus Onsdagen den 27 augusti, 2008 - 03:12:

Svar till Daniel.

Jag har en förklaring till varför inte fler frivilliga programmerare(?) vill visa sitt intresse.
Jobba gratis med programvaror som är properitära/sluten källkod gör att många tar avstånd. Skulle vara intressant att få reda på hur många utvecklare som jobbar med Gramps som är fri programvara?

Av Daniel Berglund Torsdagen den 28 augusti, 2008 - 01:18:

Det kan nog vara en del av förklaringen. Nu är inte Disgen det mest proprietära man kan tänka sig, eftersom det ägs av en förening där alla kan bli medlemmar.

Helt öppen källkod har dock fördelen att vem som helst kan hämta den, titta på den och sedan bestämma sig för om man har lust att göra något. Har man det, hämtar man (oftast) en likaså fri utvecklingsmiljö, gör det man har lust med och skickar sedan en patch till någon som verkar vara ordentligt inne i projektet (större projekt har ju formellare system med maintainers) och hoppas på godkänt. Detta ger en lägre tröskel för den som vill medverka.

Gramps verkar ha en handfull ordentligt aktiva utvecklare, om man tittar på vilka som äger filerna i svn. Sedan finns det, av mailinglistan att döma, många fler som är aktiva i periferin. Jag misstänker att det blir så nästan oberoende av hur man lägger upp arbetet - ett rätt litet gäng i kärnan som gör det mesta jobbet, och sedan tio gånger så många i en ring utanför som gör resten, och sedan ytterligare 10 gånger så många utanför som kommer med uppmuntrande tillrop. Men oavsett faktisk insats behövs alla för att det ska bli något.

Gramps är engelskspråkigt och har därmed fler potentiella utvecklare, så jämförelsen är kanske inte helt rättvis.

Av Daniel Berglund Tisdagen den 30 september, 2008 - 23:38:

Vill man hjälpa till med utvecklingen kan man läsa mer här!

Av Kristian Jerméus Onsdagen den 29 oktober, 2008 - 23:24:

Hur fungerar rutinerna egentligen med Disgen. När man kollar in olika fria program så brukar dom använda sig av en bugglist, finns det en sådan till Disgen och är det något vi medlemmar kan kolla på i så fall?
När det gäller bugglistan så är det bra att se vilka fel i programmet som prioriteras och vilka som lagts åt sidan temporärt. Gäller att vara konsekvent och skriva in ALLA buggar, även buggar som inte går att åtgärda på ett bra sätt.

När vi ändå är inne på detta så frågar jag dom som har insyn i verksamheten. Har ni diskuterat om Disgen kan ha potential som fri programvara?

Finns både för- och nackdelar med detta.

Alla som vill kan vara med och utveckla programmet. Det administrativa minskar skulle jag kunna tro.
Man säljer inte lika många exemplar av programmet. Däremot kan man köpa programmet och därifrån få tillgång till faddrar/hjälp, något som man inte får tillgång till om man inte betalar.

I slutändan är jag säker på att Disgen skulle få sig en rejäl ansiktslyftning iom. detta.
Jag köpte programmet för 6 år sedan och det har inte skett något revolutionerande sen dess mer än att säkerhetskopieringen även inkluderar bild-mappen plus några till nu.

Hur många är ni som utvecklar Disgen nu och hur många skulle ni behöva vara?

Av Daniel Berglund Torsdagen den 30 oktober, 2008 - 23:56:

Det finns ett system som heter Disrapp där de flesta fel och förbättringsförslag hamnar. Disrapp är tillgängligt för faddrar och andra funktionärer men är inte "allmänt" tillgängligt. Nu är det inte Disrapp som styr utvecklingen så det kan vara si och så med uppdateringen av det som ligger där. Åtminstone jag har en tjock bunt med kladdlappar om sådant som ska fixas, men mycket berör den pågående utvecklingen. Den mer övergripande prioriteringen anges av produktrådet.

Personligen tycker jag att bugglistan, speclistan osv borde vara tillgängliga för alla medlemmar, men så är det inte idag. Baksidan av att vara mer öppen är att det som är endast en möjlighet för utvecklaren kan lätt tolkas som ett löfte av den utomstående, och då blir det en massa tjafs. Då är det lättare att hålla sig lite hemlig.

Dörren till utvecklingen är så att säga stängd, men man blir insläppt om man knackar på den.

Någon diskussion om Disgen skulle funka som öppen källkod har vi inte idag. Lustigt nog var det någon som ställde samma fråga i ett email nyssens, men jag tror inte han läser forumet. För min egen del tror jag inte att det skulle bli så många nytillkommande utvecklare även om källkoden var fri eller öppen. Kraven är ju lite speciella - släktforskning, Delphi, och självgående, plus att koden är ganska svår. Utvecklingsmiljön är heller inte gratis, om ingen försöker porta till Freepascal+Lazarus, men det är liiite jobb med det. Däremot skulle vi ha nytta av öppenheten. Allt som kan minska tröskeln för nya utvecklare tror jag vore bra.

Disgen är en hyfsad inkomstkälla för föreningen och eftersom programmet redan existerar, finns det ingen direkt anledning att frånhända sig den inkomsten. Jag tror personligen mer på en modell som börjar med dokumenterade interface mot Disgens databas, och sedan se om det växer upp en liten skog av kringprogram och liknande (pluginmoduler, mallar osv).

En viss ansiktslyftning blir det i nästa version. Se http://disgen-utveckling.blogspot.com. För närvarande är det fyra som utvecklar, dvs rotar i källkoden, och cirka ett dussin som går loss på alfatestversionerna. Vi kör alltså alfatester ("bortsett från att det inte fungerar, hur tycker ni det verkar") sedan augusti och hoppas gå över till beta ("nu ska det fungera, var goda ha sönder") strax före jul.

Av Kristian Jerméus Fredagen den 31 oktober, 2008 - 13:27:

Tack för ett bra svar och jag kan förstå varför inte Disgen blir mer öppet än det är om föreningen är beroende av inkomsten.

Däremot förstår jag inte varför man inte kan göra bugglistan offentlig. Inget som skadar varken föreningen eller Disgen utan snarare förbättrar möjligheterna att få en bra programvara.
Då är det lättare för medlemmarna och se om deras hittade buggar finns med på listan.
Man kan tänka sig ett system där man har varje bugg uppradat i en lista på hemsidan med en skala från 1-5 över hur kritisk buggen är. Dessutom vilka buggar som är bekräftade.

Dessutom borde buggar som inte går att åtgärda på ett lätt sätt stå med på listan.
Ett exempel på en sådan bugg att kunna scrolla söklistan på ett bra sätt. Nu kan man inte dra i klossen till höger utan måste scrolla med hjälp av "page up" och "page down".
(Detta exempel har någon utvecklare uttalat sig om för ett par år sen då han sa att programmet var felskrivet från början och att det därför är svårt att åtgärda)

Av Runar Hortlund Fredagen den 31 oktober, 2008 - 21:54:

Att asterisken påverkar sorteringsordningen har länge retat mig