Datorkrasch pga virus

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Datorkrasch pga virus
Av Tomas Fredriksson Lördagen den 17 januari, 2009 - 18:09:

Hej!

Min dator har drabbats av virus, disgen gick inte att öppna alls. Tvingades radera hela hårddisken. Dock kunde jag spara ner mappen DgData (version A) och alla undermappar, helt virusfritt.

Hoppades därigenom att kunna installera om hela programmet, och ersätta den nya (version B) DgData med den gamla. Men se det gick inte!

Jag har kunnat återhämta alla personer genom olika trixanden, men det är ändå mycket data som inte fungerar. Exempelvis orter... Har försökt att ersätta hela version B med version A, komplettera med de filer som finns sedan gammalt i version A, samt ersätta endast de filer som har större storlek i version A.

Är det någon som kan räkna ut hur jag ska kunna hämta upp hela version A i en nyinstallerad Disgen? Jag kan öppna upp alla filer i olika textredigerare och se den inmatade informationen, så det finns inte något som saknas.

När jag har raderat version B och lagt dit version A får jag felmeddelande om att det saknas filer som Disgen behöver... men när jag har jämfört med andra datorer som har Disgen verkar min version A ha exakt samma filer som en fungerade enhet.

Förbryllad önskar jag hjälp...

/Tomas

Av Tomas Fredriksson Lördagen den 17 januari, 2009 - 18:11:

Komplettering...

Naturligtvis var det Dg8Data som avsågs, och inget annat...

/Tomas

Av Sten-Sture Tersmeden Lördagen den 17 januari, 2009 - 18:48:

Hur installerade du om Disgen? Från din skiva? Det går inte att kopiera in programmet, men det vet du nog.

Om så borde det funka med en kopplett Dg8Data-mapp.

Vilken version av Disgen kör du med? XP? Vista?

Av Tomas Fredriksson Lördagen den 17 januari, 2009 - 18:57:

Installerade om Disgen från skivan, version 8.1a, under XP.

Har installerat om Disgen säkert fem gånger...

Utan att vara säker på det verkar det som att det är i DGCOMMON som det är något som inte är som det ska... Vilka filer är det som måste vara med där?

Av Daniel Berglund Söndagen den 18 januari, 2009 - 18:41:

Följande filer finns hos mig i DgCommon i en 8.1d-installation:
DDCitat.dg8
DDSGroup.dg8
DDSource.dg8
DgKartOrt.dat
DGPlaces.ffd
DXCitat.dg8
DXSGroup.dg8
DXSource.dg8
PLACKIND.BIN

Men det låter som att något annat är konstigt hos dig. Kontrollera att inga filer eller kataloger är skrivskyddade. Du kan också kopiera din "A-mapp" till en annan plats och sedan gå in i Inställningar för systemet i Disgen och peka ut datamappen där.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: