Installation av version 8.2

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Installation av version 8.2
Här diskuterar vi installation av version 8.2 från CD-skiva.
Av Holger Andersson Onsdagen den 24 juni, 2009 - 08:35:

Som jag tidigare har redogjot för i inlägg den 3 juni, avstannade installationen av 8.2 efter det att konverteringsfasen genomförts till 100%. Samma inträffade på ytterligare en dator varför jag misstänkte ett fel på skivan. Ett försök att installera programmet på en extern hårddisk lyckades dock. Jag har därefter använt 8.2 en hel del och allt har då fungerat, trots att installationen inte avslutades! Nu har jag dock upptäckt ett första fel, det går inte att lägga till ett barn i en tidigare befintlig familj, ett fel som väl troligen beror på att installationen inte avslutades. Kan någon förklara varför inte installationen fullbordades?

Av Paul Lindeberg Onsdagen den 30 september, 2009 - 20:28:

1) Vid installation av Disgen 8,2 får jag följande meddelande:

Fel vid öppning av fil för skrivning i "C:\program\Dis\Disgen82\-trans 32.dll"

Jag har dock ignorerat felet och fortsatt installationen men
vet inte vad felet kommer att innebära?

2) Vågar jag avinstallera Disgen 8,1 ?

Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 30 september, 2009 - 23:21:

Om det står gtrans32.dll så kommer karthanteringen inte att fungera, men resten är nog OK.

Jag skulle avinstallera 8.2, göra en felkontroll på disken, starta om datorn och försöka installera på nytt.

Du kan ha 8.1 och 8.2 på datorn samtidigt, så när du känner att 8.2 fungerar ordentligt för dig kan du ta bort 8.1. Observera att du inte kan köra dem mot samma datamapp, det blir inte bra.

Av Per Andersson Lördagen den 10 oktober, 2009 - 15:28:

Är det OK att avinstallera Disgen 8.1 sedan man installerat Disgen 8.2?

Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 14 oktober, 2009 - 23:30:

Hej Per,
ja, det är det, men det är inte nödvändigt. Men ser du att 8.2 fungerar bra för dig kan du avinstallera 8.1.

Det man inte kan göra är att köra 8.2 och 8.1 mot samma datamapp.

Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 14 oktober, 2009 - 23:35:

Fick följande fråga via email, men svaret är kanske intressant för fler...

Tänker köpa mig en bärbar PC med Windows 7. En fråga som då dyker upp är om den skall innehålla 32- eller 64-bitsvarianten. Vet du om det är fördel/nackdel/problem med ”64-an” när jag kör DISGEN 8.2?

Jag kör 64-bit Vista själv och Disgen funkar precis på samma sätt där som i 32-bit-varianten.

64-bits OS väljer man gärna om man ska göra slut på mycket minne, för t ex bildbehandling eller liknande. Väljer man det bör man se till att det är minst dubbelt så mycket primärminne i datorn än vad man skulle valt för motsvarande 32-bit OS. Jag skulle inte köpa en dator med 64-bit OS och mindre än 8 GB minne.

Det problemet man kan ha med 64-bit OS är att det kan saknas drivrutiner för vissa hårdvaror, men det problemet är troligen obefintligt med en bärbar dator som ju innehåller nästan all hårdvara man behöver redan vid leverans, och då får man ju med passande drivrutiner.

Av Eva-Christina Söderman Tisdagen den 5 januari, 2010 - 19:55:

Hej!

Jag har Disgen på en separat hårddisk så att jag inte skall vara beroende av en specifik dator.

Vad jag kan komma ihåg så hade jag aldrig i 8.1d bekymmer med att köra disgen.exe direkt från den externa disken. (Minns inte om jag behövde meka med något för att få det att funka de gånger jag körde från en "ny" dator.) Men nu, med min nyinstallerade 8.2-1, så visas istället dialogrutan "Skapa en ny datamapp" när jag startar disgen.exe från en annan dator än den jag installerade ifrån och det vill jag ju inte alls göra. Finns det något sätt att komma runt detta?

Tacksam för svar är
Eva-Christina Söderman
medlem 11244

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 5 januari, 2010 - 21:47:

Hej Eva-Christina,
Disgen har sparat informationen om senaste datamapp därför får Du frågan men det är bara att klicka på Jag vill använda en mapp jag redan har och sedan markera den.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 5 januari, 2010 - 21:52:

Hej Eva-Christina,
Disgen har sparat informationen om senaste datamapp därför får Du frågan men det är bara att klicka på Jag vill använda en mapp jag redan har och sedan markera den.

Av Ove Billing m00895 Tisdagen den 5 januari, 2010 - 22:04:

Är det inte så att den externa disken får olika enhetsbokstav i olika datorer och därför inte hittas. I ena datorn kanske disken kallas E: och då registreras adressen E:... till datamappen.- I nästa dator kanske enheten kallas G: och då hittas inte mappen på den registrerade adressen E:.... Eller hur gör du exakt och vad får du för besked?

Av Eva-Christina Söderman Onsdagen den 6 januari, 2010 - 09:02:

Tack Karl Edvard! Det var ju så enkelt att det var nästan fånigt. :-)

Tack för tipset Ove, men eftersom jag körde exe-filen direkt från disken och inte som en shortcut från skrivbordet så hade jag uteslutit att orsaken var trassel med bokstäverna.

/E 8-)


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: