Hantering av felaktig gren av mina anor

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Hantering av felaktig gren av mina anor
Av Lars Skillius Onsdagen den 30 september, 2009 - 18:29:

En rot/gren i mina anor har nyligen visat sig vara felaktig. Jag vill klippa av/koppla loss den där felet uppkommer (ca år 1600), men inte radera den utan på något sätt bevara den, tex i ett särskilt arkiv. Tacksam för tips om hur jag lämpligen kan göra

Av Ove Billing Onsdagen den 30 september, 2009 - 18:59:

Eftersom du inte anger vilken version du har får det bli lite allmänt, som jag dock hoppas att du ändå kan följa. Välj i första hand att lägga folket i en nyskapad flock, i andra hand, helt avskilt, i en ny datamapp. DIS rekommenderar att inte använda Arkiv, längre. Du skall för ändamålet använda funktionen Flytta personer under Verktyg. Den kräver att mottagande flock är skapad och att söklista finns. Den senare fixas genom att första Koppla loss på lämpligt ställe. Med ansiktets hjälp tar du sedan fram den person som förlorat anknytning till de övriga (han förs automagiskt till listan över senast använda), med högerklick i FÖ lägger du denne i en ny söklista, som du sedan med högerklick utökar till alla som är släkt med honom. Om du kopplat loss på rätt sätt så skall det bli som du vill ha det, men kolla söklistans innehåll.

Av Lars Skillius Onsdagen den 30 september, 2009 - 21:03:

Ja, jag borde naturligtvis nämnt att jag använder Disgen 8.2. Din beskrivning, om än något komplicerad, förefaller anpassad för denna version av programmet. Med en färsk säkerhetskopia i ryggen vågar jag nog göra ett försök. Tack!

Av Lars Skillius Onsdagen den 30 september, 2009 - 21:58:

Ove
Försöket lyckades. Tack än en gång!


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: