Html-mall Disgen 7 fungerar inte

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: Html-mall Disgen 7 fungerar inte
Av Jan Rennel Torsdagen den 28 januari, 2010 - 12:14:

Med ny dator med Windows 7 Professional och uppdaterad Disgen till 8.2 har jag försökt exportera till html-filer med mall Disgen 7. Vid export skapas html-filer men filerna går inte att öppna. Felutskriften blir "Websidan kan inte visas". Det första man tror är att det är något säkerhetsproblem som spökar. Vid kontroll fungerar emellertid alla andra Disgen mallar, dvs 1-6 och 8-9. Också den tidigare versionens mall Disgen 7 skapar filer som är lätt öppningsbara.

Vad kan problemet vara?

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 28 januari, 2010 - 18:46:

Hej,
Jag hade en medlem som inte kunde köre Html på Window 7 med internet explorer. När han bytte till Firefox fungerade det.

Av Jan Rennel Fredagen den 29 januari, 2010 - 11:48:

Hej!

Tack för tipset! Jag har emellertid beslutat använda mall Disgen 8 som fungerar. Skall filerna användas på en extern server vill man självfallet att filöppnandet skall ske oklanderligt. IE sätter på något vis standarden.

Av Daniel Berglund (M25564) Fredagen den 29 januari, 2010 - 22:17:

Det här beror på att mall 7 använder javaskript och internet explorer gillar inte som standard att köra websidor med javaskript om de ligger på den egna hårddisken.

Ändra här i Internet Explorer:
Verktyg | Internetalternativ | Avancerat | Säkerhet

Kryssa i Tillåt att aktivt innehåll körs i filer på Den här datorn.

Det finns f.ö. en likadan inställning som gäller om websidan ligger på en CD. Man bör nog undvika att använda mall 7 om man ska göra CD-skivor och skicka ut..

Om däremot sidor gjorda med mall 7 ligger på internet så litar IE på dem så mycket att den vågar köra javaskript. Undrar hur de tänkte på Microsoft, för någon anledning att göra så här måste de väl ha haft...


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: