Gedcom export av uppdaterade individer

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: Gedcom export av uppdaterade individer
Av Jan Lindh Tisdagen den 16 februari, 2010 - 09:46:

Hej,
Jag vill kunna exportera allt som blivit uppdaterat sedan ett visst datum istället för hela databasen (som börjar bli stor).
I mitt fall är det TNG som är min webbdatabas som jag vill exportera till.

Problemet är att om jag söker ut och exporterar en uppdaterad individ så tappar han t.ex. sina icke uppdaterade föräldrar vid importen.
Det beror på att Disgen exporterar en referens till denna familj, men inga namn. TNG tolkar då detta som "delete".
Jag är inte 100 på gedcom definitioner, men har jämfört med hur Min Släkt gör i motsvarande situation. MS exporterar INTE någon familjeref. i detta fall.

Jag har bollat frågan med TNG också och de tycker att "The better solution is for the software to either make the reference complete or not include it at all".

Vad säger ni?
Att kunna exportera vad jag ville med fasta individnummer var min anledning att gå över till Disgen. Det var tur att jag inte visste innan hur mycket jobb det skulle bli att konvertera, så därför blir man besviken när det hela tiden dyker upp nya motgångar :-(

Mvh
Janne

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 20 februari, 2010 - 12:30:

Att kunna söka efter personer med ledning av ändringsdatum skulle vara en fördel även när man jobbar med sitt material i flera datorer.

Av Christer Gustavsson (M04621) Söndagen den 21 februari, 2010 - 10:12:

På sökfliken "Ytterligare villkor" kan du söka på intervall av datum och tid när du ändrade senast.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 21 februari, 2010 - 15:32:

Bra Christer det hade jag inte provat.

Av Jan Lindh Måndagen den 22 februari, 2010 - 10:49:

Det är det villkoret som skickar med för mycket info till gedcom exporten

Av Jan Lindh Måndagen den 1 mars, 2010 - 08:18:

I helgen fick jag problem igen när jag exporterade det jag uppdaterat under en dag. Naturligtvis blir det samma fel då ...
Är det något ni tänker åtgärda??

Av Daniel Berglund (M25564) Måndagen den 1 mars, 2010 - 21:30:

Jag är inte säker på att jag kan upprepa det här. Kan du emaila en gedcomfil som har det här problemet (gärna en som inte är jättestor..) och ge mig namnet på någon eller några personer som går sönder vid importen?


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: