Disgen orter saknar markering på kartan

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Kartor: Disgen orter saknar markering på kartan
Av karlet Måndagen den 10 juni, 2002 - 22:12:

Det har hänt ett antal gånger att en disgenort saknas på kartan. Vid kontroll finns den i orginalet.
För att rätta till detta måste man ta bort orten ur ortsdatabasen och sedan skapa en textfile från original databasen och därefter komplettera den felaktiga ortsdatabasen med denna file.

Av Gunnar Jonsson Fredagen den 14 juni, 2002 - 18:13:

Jag har precis det motsatta problemet. Hur i hela friden får jag bort alla ortmarkeringar på kartan när jag väl fyllt den från exempelvis familjeöversikten.

Av Maria Gällman Söndagen den 16 juni, 2002 - 19:44:

Har ni provat att:
- visa kartan med ortsträdet till vänster
- välj den ort/församling ni önskar ska synas
- högerklicka
- välj "anpassa visning av orter i kartan"
- välj "endast markerad ort"
- kryssa i rutan "visa orten i kartan"
- välj avstånd (ex 250 m)

Starta om Disgen

Tyvärr fungerar detta inte alltid, kanske till nästa version????

Lycka till

Av dis22494 Tisdagen den 13 augusti, 2002 - 22:50:

Hej på er alla!
Som nybliven ägare till DisGen8 undrar jag om någon vet om det är på gång karta över Norrbotten?
Vänliga hälsningar Ulf Sandberg Piteå.

Av Eva Dahlberg Tisdagen den 20 augusti, 2002 - 06:18:

Hej Ulf! Kartan över Norrbotten finns ju redan i DISGEN 8. Kan du precisera din fråga något? Om du menar en detaljerad karta av typen Gröna kartan så får du skanna in en sådan själv. Likaså får du lägga in koordinaterna till byar och gårdar under församlingsnivån själv.

Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

Av DIS19138 Måndagen den 9 juni, 2003 - 23:58:

I min version saknas församlingen Åby(H), både på kartan och som DISGEN-ort.

Hur kompletterar man detta lämpligast?

Tacksam för tips.

Mvh
Kalle

Av DIS 19780 Tisdagen den 10 juni, 2003 - 07:45:

Kalle
Åby församling uppgick 1977 i grannförsamlingen Ryssbys. (Se f. ö. "Sveriges Församlingar", www.rsv.se/folkbokforing/forsamlingar/) Eftersom man numer av allt att döma har sockenindelningen ca 1990 som norm redovisas inte Åby (H). Mitt förslag är att du lägger in dina orter i Ryssby socken och tillfogar fotnoten "Dåvarande Åby (H)".

Av DIS19138 Tisdagen den 10 juni, 2003 - 23:35:

Tack för tipset Lars

Jag har bara en familj där så kan nog kunna hålla reda på den.

Men helst skulle jag vilja ha kvar den tidsenliga församlingen.

Andra sammanslagningar som jag råkat ut för är t.ex. Ramqvilla/Fröderyd och Bara/Hörsne. Innan jag började använda DISGEN så använde jag den ursprungliga församlingen, t.o.m. den tidsenliga stavningen.

Jag har accepterat fördelen med DISGEN-orter men skulle ändå vilja höra synpunkter från flera.

Hur gör Ni?

m v h
Kalle

Av Lars Unnerstad Lördagen den 15 november, 2003 - 22:47:

Hej!

Jag har samma problem som beskrivs i första inlägget (020610).
Helt plötsligt försvann Hammerdal från kartan, inklusive alla (6) underorter. Om jag går in på 'redigera orter' ser allt ok ut med rätt RT90 koordinater. Jag har ett par underlagskartor men även om de tas bort syns ej Hammerdal plus underorter, alla andra orter visas ok.
Finns det någon lösning på detta utan att behöva mata in varje ort på nytt. Vad händer förresten om man tar bort orter ur ortsdatabasen, tas även kopplingen till alla personer bort?

Av Gunnar Jonsson Söndagen den 16 november, 2003 - 08:57:

Tar du bort orter ur ortdatabasen ersätts kopplingen med ortnamnet i klartext hos alla kopplade notiser.

Av Lars U Tisdagen den 18 november, 2003 - 16:37:

Har nu tagit bort och åter lagt in de orter som inte visades på kartan.
Nu visas orterna om jag förflyttar mig (klicka dra) på kartan så att orterna hamnar nederst i rutan. Så fort jag drar orterna mot mitten slocknar de. Inte så bra om jag vill zooma in centralorten och se underorterna eftersom den då måste ligga nära mitten.

Av Kurt Sjödin Onsdagen den 3 december, 2003 - 21:55:

Även jag har problem med att vissa orter inte visas på kartbilden. Vissa församlingar och underliggande orter visas ej, vilka inställningar man än gör. Jag gick förbi problemet genom att lägga in en kopia av församlingen en bit upp i listan, och flyttade orterna dit, och då kom de upp på kartbilden. Men istället försvann andra församlingars orter. de kunde synas så länge de inte panorerades mot vänster sida eller uppåt. Vid vissa positioner på skärmen slocknade de. Sen är det så att vissa orter slocknar när man zoomat ner under en viss gräns, t.ex. under 40 bildpunkter. För mig förefaller det hela att vara en bug i programmet för kartfönstret.

Av Matti Särngen Fredagen den 9 januari, 2004 - 23:15:

Jag undrar om nån vet hur det blir med kartan efter den uppgradeing som finns att ladda ned här till version 8c.
Det var ju det med att öarna inte syntes på kartan innan, men reparationen funkar inte fullt ut.
På Läns och Kommunnivå syns inte öarna Kungsholmen och Essingeöarna, på Församlingsnivå syns bara S:T Görans område.
Dessutom saknar vissa ordinarie församlingar kyrkosymboler fortfarande (Engelbrekt (AB) mfl).
Att församlingar utan kyrkobyggnad saknar kyrkosymbol kan jag tycka är ok (till ex Bjärby (R), eller kyrkobokfringsdistrikten)

M v h Matti Sthlm 8726

Av Paul Westin Torsdagen den 3 januari, 2008 - 18:57:

Jag hade också problem att se adresser/orter i en församling (Klara i Stockholm). När jag flyttat orterna/adresserna till Storkyrkoförsamlingen (i vilken Klara uppgick 1989) så dök adresserna upp som de ska i kartfönstret. Det gäller alltså att lägga in alla sina orter i idag aktiva församlingar, vilket känns lite knasigt, särskilt om man vill jobba med tidsenliga underlagskartor. Gamla församlingar finns ju kvar i Disgens ortdatabas, men de fungerar alltså inte i kartan. Går det att komma runt problemet på något annat sätt?


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: