Finns det någon "standard" för hur man lägger upp orter?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Finns det någon "standard" för hur man lägger upp orter?

Av Ingvar Kärrdahl Onsdagen den 8 mars, 2006 - 22:36:

Svar till E-K Rosenberg
Din osäkerhet är befogad. Som du själv konstaterar så kan församlingens namn och dess gränser ändras. Sammanslagning och delning förekommer också. Församlingen och byn kanske rentav låg i Danmark om din släkt bodde i Blekinge, Skåne eller Halland innan dessa landskap tillhörde Sveri-ge. Du bör här tänka geografiskt, varken kyrkan eller byn har bytt plats men gränser och namn har ändrats. Du bör således välja att inte registrera samma by eller gård mer än en gång (Det gör vi ju inte med samma person heller). En gård som flyttats vid t.ex. laga skifte bör du med det här reso-nemanget registrera två gånger.
Det har i den här frågan tyvärr inte hänt så mycket under de här två åren. För ett par månader sedan tillsattes en arbetsgrupp som ska arbeta med ort- och kartfunktionen. En första dellösning på de problem som finns i funktionen beräknas bli klar under 2006.

Av E-K Rosenberg Torsdagen den 16 mars, 2006 - 22:26:

Tack för ditt svar! Det känns rätt det du säger om att tänka geografiskt men samtidigt känns det som om jag krockar med källhänvisningarna, förutom att ortshänvisningen blir "fel" om jag som i mitt exempel envisas med att Malå hör till Västerbotten, när jag egentligen hittat personerna i Arvidsjaur, Norrbotten. Det kanske är ett olösligt problem, men vore ändå kul att höra om någon har något bra förslag på att komma förbi det på lindrigaste/bästa vis?

Av Niklas Lundin Måndagen den 21 augusti, 2006 - 22:16:

Ett annat exempel:
Har en person som flyttar från Germundebo, Björsäter (E) till Drängsbo, Björsäter (E)
Bara det att Drängsbo enligt Svenska ortsnamn 1999 anges ligga i Yxnerum (E)
Under vilken församling ska jag lägga källan och bebyggelsen?

Mvh
Niklas
30055

Av Niklas Tisdagen den 30 januari, 2007 - 12:55:

Jag undrar om det, för att t.ex. positionera lägenheter, går att använda de Longitud och Latitud som numera finns angivna via Eniro Kartor?

Jag har hittills bara använt mig av X, Y koordinaterna som finns angivna på CD:n Svenska ortnamn 1999.

Tacksam för tips och hjälp.

Av Jan Jutefors Fredagen den 2 februari, 2007 - 15:22:

Niklas,

Visst går det att använda longitud- och latitud-positionerna. Det är bara att skriva in dem.
Du vet väl att du också kan få fram RT90, dvs X och Y. Du väljer själv vilket system du vill ha, i den lilla rutan på kartan.

Av Niklas Måndagen den 5 februari, 2007 - 09:41:

Tack Jan


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: