Problem efter ny windows version

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Problem efter ny windows version

Av Ernst Nyberg Måndagen den 21 september, 2009 - 19:06:

En korrigering till mitt tidigare inlägg: där jag har skrivit S skall det i stället vara dollartecknet$.

Av Daniel Berglund (M25564) Måndagen den 21 september, 2009 - 22:42:

Hej Ernst,
du bör kontakta en fadder för att få assistans. De tar också emot buggfilerna och skickar dem vidare, men i det här fallet kan jag säga att felet är känt men inte rättat än. Det händer bara på vissa datorer. Förmodligen kan en fadder läsa in din 8.1-säkerhetskopia hos sig, konvertera den till 8.2 och skicka tillbaka en 8.2-säkerhetskopia till dig.

Meddelandena du får i samband med de militära förbanden och andra orter är däremot i sin ordning och kommer sig av att du har ändrat i den ortsdatabas som följer med Disgen, så därför får du en fråga för varje ort du ändrat om du vill ha kvar dina egna ortsdata eller använda de som kommer med Disgen 8.2. Faddrarna har mer information om detta.

Av Ernst Nyberg Tisdagen den 22 september, 2009 - 15:21:

Uppenbarligen har programmet kunna läsa säkerhetskopian. Några stickprov visade att materialet har överförts till den nya datorn. Där fanns också (på en råkopia)det antal personer som skall finnas. Vad ortsdatabaserna beträffar, så har jag inte gjort några ändringar i dessa - i själva verket har jag inte alls använt dem. Nästan all min släktforskning gäller Finland. Vad jag vet så finns det i hela landet en enda fadder och han bor 600 km härifrån. Undrar om han är kapabel.

Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 22 september, 2009 - 22:45:

Det går bra att kontakta vilken fadder som helst, men vi rekommenderar den geografiskt närmaste för att sprida belastningen på dem lite. Annars är det de som står först i listan som får alla frågorna...

Vår fadder i Finland, Henrik Mangs, var med i betatesterna av 8.2 och plockade ett antal buggar åt oss, så jag tror inte du behöver oroa dig på den fronten.

Om du inte har använt ortsdatabasen alls är det nog ingen större fara för dina släktforskningsdata eftersom det är vid konverteringen av denna det blir fel. Men det låter som att det är bäst att kontrollera. Om du vill kan du skicka din 8.1b-säkerhetskopia till mig så kan jag ta en titt. Email fungerar om den inte är mycket stor.

Av Ernst Nyberg Lördagen den 26 september, 2009 - 08:52:

Tack för den här möjligheten, men det gick inte att sända den per e-mail. Den såg ut att gå iväg med min anslutning, men din (gmail) meddelade att den var för stor. Det förvånar mig. Enligt den rapport som dyker upp varje gång man gör en säkerhetskopia, så skulle storleken vara 1262 kb. Men när jag fogade den som bilaga till e-mailet dök det automatiskt fram en text som påstod att storleken var 48,6 Mb. Begriper inte det här - packar programmet på något sätt upp den zippade filen. Jag sänder säkerhetskopian per vanlig post om du ger din postadress. Jag har inte sedan maj kunnat arbeta effektivt. Min gamla dator haltade illa och när jag skaffade en ny så tillstötte de här problemen.

Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 27 september, 2009 - 21:10:

Ernst, jag har emailat dig.

Av m33337 Onsdagen den 30 september, 2009 - 11:13:

Jag hade Disgen 8.2 förut i min "gamla" laptop som fungerade perfekt, men så ville jag ha en snabbare dator och Windows Vista och köpte en ny laptop.
Då fick jag problem med 8.2. När jag skriver in en ny ort på personuppgifter så tar det ca 5 sekunder innan något händer efter jag klickat på OK. Då lägger sig "ortfönstret" bakom "personuppgiftsfönstret" och ja får klicka fram orter igen och klicka på OK en gång till. Detta händer alltid, men bara vid ny ort.

Vidare så fungerar inte "Dubletter" när man skriver in en ny person alls. Jag får söka "dublett" med vanlig sökning i ett fönster bredvid. Jag har frågat 2 faddrar men de kunde inte lösa detta heller.
Har någon mera samma problem eller finns det någon som kan lösa dessa problem.

Vidare undrar jag hur man ändrar ca 300 Olofsdotter till Olsdotter på bästa och enklaste sätt?

Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 30 september, 2009 - 23:28:

Om du har Genlines program installerat kan det beror på det. Det finns en uppdatering på deras hemsida som löser problemet.

Om du inte använder Genline vet jag inte vad det kan vara. Någon annan här på forumet hade ett liknande problem utan att använda Genline, och ett förslag där var att det var något skumt antivirusprogram på datorn som slöade ner Disgen. Jag tror inte att det är fel i Disgen i det här fallet.

Dubblettkoll vid inmatning av en ny person fungerar lika bra eller dåligt som i 8.1, det vill säga att det finns utrymme för förbättringar...

Mass-ändringar kan man möjligen göra via textexport och -import om man vet vad man gör, men är du tveksam här så kontakta en fadder.

Av 33337 Torsdagen den 1 oktober, 2009 - 06:11:

Jag har inget Genline just nu.

Jag har kontaktat 2 faddrar via mail men de kunde eller ville inte förklara skriftligt så jag förstod hur jag skulle göra. Får kanske ringa istället. Att det ska vara så svårt att göra det tycker jag är en brist i Disgen. I Holger 7 gör man det hur enkelt som helst.

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 1 oktober, 2009 - 10:55:

En ide kan være å teste ut om det er antivirusprogrammet som skaper problem ved å gå inn i oppsettet for antivirusprogrammet og legge inn x:\users\all users\documents\db8data inn som en folder som ikke skal skannes.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 1 oktober, 2009 - 22:46:

Gunnar, med slö maskin.

Medan Du väntar på svar från Disgen kanske Du kan kolla vilket program/processor som jobbar.
Slå Alt+Ctrl+Delete

Av 33337 Söndagen den 4 oktober, 2009 - 07:33:

Tack Alf!
Jag har McAfee och där finns ingen sådan möjlighet.

Tack Karl Edvard!

Jag har ingen slö maskin. En sprillans ny superdator.

När det hänger sig i arbetet med Disgen löser jag det snabbast och bäst med att göra Al+Ctrl+Delete. Då lossnar det av sig självt och jag slipper stänga ner Disgen på ett brutalt sätt genom att helt stänga programmet eller hela datorn.

Jag tror helt enkelt att jag har fått en felaktig kopia av Disgen 8.2 och kanske ska ha en helt ny version. Jag upplever att programmet alltför ofta gör som det vill och inte som det ska göra.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 4 oktober, 2009 - 18:05:

Hej Gunnar,
Jag menar inte att Du har en slö maskin men Du hade ju problem att inte få svar från Disgen, känns den inte slö då?
När Du klickar Alt+Ctrl+Delete kan Du ta fliken processor för att se vilket program som tar karften.

Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 4 oktober, 2009 - 22:32:

Det är säkert inget fel på CD-skivan - det förekommer förstås, men då upptäcker installationsprogrammet detta.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: