Bildstorlekar

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Porträtt och bilder: Bildstorlekar

Av Staffan Törner Tisdagen den 22 augusti, 2006 - 19:21:

Tack!
Kanske givet, men jag har ännu inte tittat på alla utskriftsmöjligheter.
Bästa hälsningar
Staffan

Av Helen Strahl Tisdagen den 17 april, 2007 - 19:12:

Hej!
När jag tittar på porträtten på ansedlarna är de pyttesmå. Men när jag tittar på bilden i samband med att jag infogar bilden bland notiserna så ser den normalstor ut. Likaså när jag tittar på bilden i mitt bildbehandlingsprogram och zoomar in den till 100%, så är den i den storlek som jag vill ha.
Vad gör jag för fel? Eller ska jag göra någon inställning på porträtten på ansedlarna?

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Tisdagen den 17 april, 2007 - 23:53:

Svar till Helen

Varje bild/porträtt måste ställas in individuellt.
Detta gör du under Ändra personnotiser – Notiser.
Markera aktuell bild-/porträttnotis och klicka på Ändra.
Markera Bestämd höjd.
Ange önskad höjd i mm. Förslagsvis 50 mm.
Bekräfta med OK.
Dessa inställningar som du nu gjort gäller för alla utskrifter, där bilder kan användas, utom för byggda tavlor, RTF och Html-export.

Av Helen Strahl Lördagen den 21 april, 2007 - 07:55:

Tack Ingvar!
Jag har ju hela tiden varit inne på fliken 'Porträtt' och snurrat, men nu förstår jag att jag ska göra inställningen på fliken 'Notiser'.

Av hans nyman Onsdagen den 21 januari, 2009 - 10:25:

Jag skulle vilja framföra ett önskemål till en övergripande funktion som sätter en generell bildhöjd vid utskrift i ansedlar, tavlor, RTF respektive HTML, så man kan undvika att ändra pixeltalet eller höjd för varje enskild bild.

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Onsdagen den 21 januari, 2009 - 11:25:

Svar till Hans Nyman

Jag håller helt med dig Hans!
Det finns i Produktrådet ett bild- och porträttprojekt med en delvis färdig kravspecifikation. Detta var ett av de projekt som inte kommer med i ver 8.2 som kommer i år före halvårsskiftet.

Av Å Källstrand Torsdagen den 22 januari, 2009 - 08:58:

Hans - Ingvar!

Bra, men jag hoppas ändå att möjligheten att själv ändra bildstorlek
(höjd), blir kvar!
Medl 12410

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Fredagen den 23 januari, 2009 - 18:44:

Svar till Hans och Åke

Det finns i Produktrådet ett bild- och porträttprojekt med en delvis färdig kravspecifikation. Detta var ett av de projekt som inte kommer med i version 8.2 (som kommer i år före halvårsskiftet).

Bildprojektet består av tre delar:
1. Bildhanteringen i Disgen, där bl.a. storleksinställning ingår.
2. Utskrifter (papper, pdf) där bl.a. bildens placering ska kunna väljas (t.ex. vänster/mitt/höger eller flera på samma rad)
3. Html-utskrift där bl.a. bildens storlek ska kunna styras.

Beträffande bildstorlek så ska det finnas grundinställningar som man själv kan ändra generellt eller för varje bild. Bildstorleken styrs liksom nu genom val av endast bildhöjd eftersom respektive bild då inte förändras i sina proportioner.

Det pågår även en bilddiskussion under rubriken: Flera bilder på samma person.

Av C-G Magnusson Söndagen den 14 juni, 2009 - 16:36:

Finns det något minsta storlek som krävs för att en bild ska visas? Har problem att lägga in ett par små JPG-bilder på ca 10 kB och 200x208. Har prövat att konvertera dem till PNG, men de syns inte då heller.

Av Daniel Berglund Söndagen den 14 juni, 2009 - 22:05:

Nej, någon minsta storlek ska inte finnas. 200x200 borde ju synas som något frimärksliknande någonstans i alla fall...?

Av Niklas Lundin Måndagen den 15 juni, 2009 - 15:37:

200x208 pixlar motsvarar 7,06x7,34 cm vid utskrift dvs. verklig storlek.
Källa: Photoshop

Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 15 juni, 2009 - 15:53:

Kun ved en oppløsning. Om man for en printer øker f.eks. fra 300 til 600 dpi blir lengde og bredde halvert.

Av C-G Magnusson Måndagen den 15 juni, 2009 - 23:38:

Det löste sig. Jag hade klantat mig. Då vet jag i alla fall att det inte finns något minimi-mått. Tack för svaren.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: