Önskemål till nästa version

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version
Se också gruppen Önskemål till nästa version (2002-2006) för lite äldre men oftast fortfarande aktuella önskemål och förslag.

Av Ove Billing Tisdagen den 15 juni, 2010 - 22:26:

I avvaktan på att vi får detta inbyggt kan du titta lite på vad jag skrev i Diskulogen 69, s 4, ang bifogade dokument, bilder m.m. vid export till html eller CD-skiva. En stor fördel jämfört med då är att startfil numera automatiskt skapas i html-mappen, så det jobbet slipper man nu. Artikeln kan också läsas på DIS SYD:s hemsida, www.dis-syd.se. Gå in på Hjälp till medlemmar-Disgen-Andra tips-Publicera. Finns kanske också på dis.se?

Av Lasse Ericsson Onsdagen den 16 juni, 2010 - 19:40:

Skulle vilja kunna högerklicka på en ort i ortregistret och då få upp altenativet "Vem använder denna ort?" liknande som man kan göra i källregistret, för att få se vilken/vilka personer som denna ort är kopplad till.

Lasse Ericsson

Av Håkan René Lördagen den 26 juni, 2010 - 14:46:

Lasses förslag stödjer jag till 100%.

Av Anders Berg M01397 Söndagen den 4 juli, 2010 - 13:58:

Det har kommit en nyhet i 8.2a med "favoritpersoner", som man snabbt vill komma tillbaka till. Utmärkt, bara det att det av någon anledning inte finns en flik för dessa i dialogen "Välj person" (alt-Q). Kommer det?

Av Christer Gustavsson (M04621) Söndagen den 4 juli, 2010 - 20:35:

Anders, låter som en god idé som vi inte tänkt på. Noterar den för en kommande version.

Av Lasse Ericsson Lördagen den 11 september, 2010 - 22:34:

Jag saknar en funktion där man kan skriva in allmänna saker, t.e.x. uppgifter om ett krig, en ort, ett yrke eller liknande. Sedan kunna länka till detta från olika personer där just detta ämne har relevans till. Om nu någon förstår hur jag tänker? Det kanske är väldigt avancerat, men jag vet inte om programbyggnad.

Lasse Ericsson

Av Alf Christophersen Söndagen den 12 september, 2010 - 00:31:

Har mange ganger tenkt på noe liknende.

I TMG har man som tillegg til tidslinjepresentasjoner en mulighet til å angi tidspunkt eller intervaller for forskjellige ting som er tidsavhengige og gruppere disse. F.eks. kilder, så som en folketelling eller tidsrom for en kirkebok, eller historiske begivenheter som krig, store ulykker som har tatt mange menneskeliv etc.

Disse blir da presentert som vertikale linjer langs tidsaksen evt som kolorerte vertikale felt mens den enkelte persons livsløp presenteres horisontalt, som tidslinjene i Disgen


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: