Disgenorter som Disgen plötsligt vägrar att kännas vid.

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Disgenorter som Disgen plötsligt vägrar att kännas vid.
Av Klas Kohlström Söndagen den 10 november, 2002 - 11:52:

När jag installerade Disgen 7.0e-1 för två år sedan, saknades Lysekils församling. Efter en ominstallation dök den emellertid upp. Sedan dess är det bara Göteborgs Hospitals fsl som jag kan se fattas.

Nu är jag emellertid ställd inför ett betydligt allvarligare problem. Då jag skulle göra en slutlig finputsning (typisk tidpunkt!) av en släktgren på ca 100 personer i Hyssna(P), som min kusin skulle ha fått med sig då hon reste till Spanien i höstas, fann jag i skräck och häpenhet att Disgen vägrade erkänna den sedan länge godkända, av programmerarna inlagda församlingen Hyssna inkl ett trettiotal av mig inlagda gårdsnamn. Så fort jag klickade på lampan för att ändra en adressangivelse, låste sig Disgen och kopplades ner efter ca fyra minuter varvid meddelandet "Runtime error 202 at 000F:3FB1" visade sig.
Det går fortfarande att söka på själva namnet i ortdatabasen m.h.a. Att+s och så skriva in Hyssna*. Men då jag därefter markerar Hyssna i söklistan händer samma sak som ovan, programmet låser sig.
Det går även fortfarande att göra utskrifter på de personer som redan har en adress i Hyssna inskriven, men det går inte att vare sig ändra gamla eller att skriva in nya.

Nå, tänkte jag det kan ju ha hänt någon sorts korslänkning, så att en programmodul skadats - i Windowsmiljö är sådant långt ifrån ovanligt.
Jag gjorde en ominstallation och testade.
Nej, Hyssna är förklarad såsom oberörbar.

Jaha, då måste det vara ortdatabasen som är skadad, så jag testade att läsa in en säkerhetskopia från i våras.
Samma sak. Det är tydligen själva programmet som plötsligt vägrar att acceptera Hyssna.

Då testade jag att läsa in ortdatabasen i Wordpad för att granska den. Jodå, Hyssna finns med och alla de gårdar jag lagt in. Nu lutar jag mera åt att det är någon för mig okänd styrfil som spökar (det finns många DGPLACES med olika filtyper), för om jag gör en ny installation i en ny mapp, och skriver in en startperson, så finns Hyssna med där.

Sedan dess har jag två gånger i stor förvåning sett en hel syskonskara - det har i båda fallen gällt en syskonskara och hela syskonskaran - få sig en fullständigt ny födelseort tillskriven, inte en granngård eller ens grannsocknen, utan en som inte har någon koppling alls till familjen i övrigt. Detta kan dock vara en lapsus av mig i ett anfall av akut hjärndöd, men jag blev rädd för att min ortdatabas kanske håller på att falla sönder? Ska jag behöva skriva in nya adresser till 15700 personer?

Jag rinde givetvis en fadder. Det råkade bli en i Stockholm, en i den inre kretsen, som blev mycket intresserad och som genast skulle ta kontakt med programmeraren. Det var ett tag sen och här sitter jag med mitt osynliga Hyssna.

Det är inte för att gnälla som jag presenterar mitt problem även här, men det kan ju finnas någon initierad även utanför programmeringsgruppen som har ett gott råd. Har någon ett tips?
I stor suckan, Klas

Av Runar Hortlund Lördagen den 14 december, 2002 - 19:51:

Det går inte att lägga in ortnamn i Piteå landsförsamling så att dom blir synligt på kartan
Samma sak för Piteå kbfd.
Finns bland Disgens medlemmar ingen från Öjebyn, Roknäs. Svensbyn och alla andra orter i Plfs

Av Runar Hortlund Onsdagen den 28 maj, 2003 - 07:19:

Kommer jag någonsin att kunna lägga in ortnamn i Piteå landsförsamling så att de blir synliga på kartan? Finns det någon tidplan för att rätta till felet?

Av Runar Hortlund Tisdagen den 8 juli, 2003 - 21:50:

I senaste Diskulogen står en hel del om hur man använder kartbilden, men det finns fortfarande vita fläckar på Disgens karta där det inte går att lägga in orter. Det bör rättas till med förtur.

Av Runar Hortlund Torsdagen den 13 november, 2003 - 16:22:

För 11 månader sedan påpekade jag första gången att det är ett fel på kartbilden för Piteå landsförsamling. Det går inte att lägga in orter så att dom syns! Faddrar som försökt, håller med mig att det är en bugg

Av Ingvar Kärrdahl Torsdagen den 13 november, 2003 - 17:51:

Du har alldeles rätt i den här frågan. Det finns tyvärr ett antal sådana här fel i kombinatinen mellan karta och ortregister. Problemet är sedan länge överlämnat till programmeraren men han har beklagligtvis ännu inte gjort erforderliga ändringar i programmet. Här gäller det att ha stort tålamod och vänta ytterligare en tid.
Om du till varje pris vill visa de aktuella orterna i kartan så kan du i ortregistret lägga in dem i t.ex. grannförsamlingen med rätta x- och y-koordinater så kommer de att visas på rätt plats i kartan. Resultatet blir ju att i eventuella utskrifter som du gör så anges ju fel församling.

Av Jan Rennel Tisdagen den 16 november, 2004 - 22:02:

Sökning på Disgenorter

I senaste numret av Diskulogen beskrivs på sidan 23 hur sökning av ort (Varberg) i ortträdet kan ske. Genom att markera också underliggande orter kan, som beskrivs i exemplet, samtliga församlingar i Varbergs kommun ingå i sökningen.

När jag försöker göra samma sak fungerar det inte. Endast om jag skriver församlingen ifråga får jag "träff" men inte om jag använder överliggande ort/er, dvs kommunen eller länet ifråga. I extremfallet borde om man skrev Sverige i sökfunktionen samtliga församlingar komma med.

Var ligger felet?

Lägger Disgenprogrammet automatiskt in överliggande orter och namn, om man registrerar en person på en viss församling och den gula lampan tänds?

Eller lägger Disgenprogrammet automatiskt ut samtliga underliggande orter vid sökning, om sådan markering skett?

Jag föreställer mig att någon av dessa villkor måste vara uppfyllda för att sökningen skall lyckas.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: