Snyggare skärmsida? Smaken är olika men här är ett tips.

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utseende (text- och färginställningar): Snyggare skärmsida? Smaken är olika men här är ett tips.
Av Klas Kohlström Onsdagen den 13 november, 2002 - 20:18:

Detta forum var helt tomt, så varför inte slänga in ett litet tips.

Enligt mitt förmenande är Familjeöversikt sparsmakad i överkant. För att göra sidan lite mer överskådlig och enligt mitt tycke lite snitsigare har jag gjort två små ändringar, nämligen gjort rutorna, i vilket alla namn står, lite ljusare.

Inställningar>Skärm:
1. Vald ruta > Rutans färg: Klicka på 'Definiera egna färger>>' och klicka därefter tre rutor högre upp på gråskalan än vad den lilla svarta trekanten står, som befinner sig allra längst ut på högra kanten. Klicka till sist OK.
2. Ej vald ruta. Gör exakt enligt punkt 1 men klicka endast två rutor högre upp vid den svarta trekanten.
Klicka på OK i Inställning Skärm. Klart.

Nu blir rutorna lite ljusare, vald ruta tre snäpp och ej vald ruta två snäpp och står bätre ut mot bakgrunden utan att för den skull bli för grälla eller för utmärkande.
Ångrar man sig är det bara att göra enligt varje punkt ovan men ist. för att klicka på 'Definiera egna färger>>' klicka på den ljusgrå färgrutan i den sjätte raden av färgrutor och därefter på OK.

Tycker man att texten i Ej vald ruta är svårläst p.g.a. tunnt typsnitt, kan man göra fetstil av den.
Inställningar>Skärm:
Ej vald ruta > Stil: Klicka på Format och välj Fet. Klicka OK.
Nu blir all text lika kraftig.

Kom gärna med fler förslag, mvh, Klas

Av inger Torsdagen den 14 november, 2002 - 06:34:

Det är en av fördelarne med DISGEN tycker jag att så mycket går att ändra. Jag har nog varit inne och petat på det mesta.
Jag har en ljus bakgrund i rutorna.
Val vald. Röd text. Stil Verdana med 11 som storlek och fet.
Ej vald ruta. Blå text. Stil Verdan med 10 som storlek och fet.

Det blev en vilsam inställning och en lätt läst.

Av Kjell Johansson Måndagen den 7 mars, 2005 - 09:29:

Hej!
Går det att ändra datumformat i familjeöversikten??

Kjell

Av Ingvar Kärrdahl Måndagen den 7 mars, 2005 - 10:53:

Svar till Kjell!
Klicka på Inställningar. I rullgardinsmenyn väljer du datumformat och i dialogrutan har du ett antal alternativ att välja mellan.
Du hade också själv kunnat läsa om detta på sid 35 i handledningen.
Hälsningar
Ingvar Medl. 9228

Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 7 mars, 2005 - 11:54:

Kjell! Mycket riktigt som Ingvar säjer. Använd med fördel hjälpfunktionen också.
Men jag märkte att ändring av datumformat inte fungerade förrän efter omstart, så det var lite lurigt.
Hälsn Sten-Sture

Av Ingvar Kärrdahl Måndagen den 7 mars, 2005 - 15:03:

Sten-Sture! Tack för ditt påpekande men så drastisk behöver du verkligen inte vara.
Den här sortens inställningar i Disgen ändras inte i ett öppet fönster. Allt som behövs är att stänga det fönster där man vill ha ändringen och sedan åter öppna samma fönster så är ändringen genomförd.
Eftersom vissa ändringar i skärmvisningen genomförs direkt och en del andra kan kräva fönsterstängning är det något förvirrande. Grundregeln är att om ändringen inte syns direkt så är det bara att stänga aktuellt fönster och öppna det direkt på nytt så träder inställningsändringarna i kraft.
Hälsningar
Ingvar Medl. 9228

Av Kjell Johansson Måndagen den 7 mars, 2005 - 15:09:

Hej, och tack för svaren. Det var ändra datumformat i familjeöversikten jag undrade om. Att ändra i Datumformat för utskrifter som jag redan har prövat tycks inte ändra format i översikten. Det blir typ ÅÅÅÅ-MM-DD oavsett vad jag valt.

Kjell 7803

Av Kjell Johansson Måndagen den 7 mars, 2005 - 15:41:

Hej! Problemet är löst. Jag gjorde fel.Ursäkta besvären jag orsakade.

Kjell


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: