Kan ej säkerhetskopiera

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Kan ej säkerhetskopiera

Av Åke A Källstrand Tisdagen den 8 december, 2009 - 14:00:

Stig !
Jag har inga problem med säkerhetskopieringen, och har inte efterlyst något annat program för det.

Problemet var ju att Disgen rekommenderade att läsa in senaste säkerhetskopia eftersom flockorna/filerna var felaktiga.

Jag vill helst undvika det, eftersom jag matat in mycket nytt material sedan jag gjorde den senaste säkerhetskopian.

Mvh 12410

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 8 december, 2009 - 14:42:

Som preventivt vedlikehold av maskin er det enda viktigere å kjøre full checkdisk på maskinen med jevne mellomrom.

I forbindelse med at man er ferdig for kvelden kan man med fordel restarte maskin og trykke F8 under ny oppstart og så velge sikkermodus med kommandolinje og der gi følgende kommando:

chkdsk /R (for repair)

Da fjerner man krysskoplinger oa. som kan medføre databasekrasj og også programkrasj, før feilene har kommet så langt at de får gjort skade som det du observerer.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 8 december, 2009 - 21:04:

Åke,
Jag tycker att det är en mycket dålig rekommendation Du ger att inte köra Kontrollera Disgenfiler. Det är en bra funktion som har reparerat fel i många sammanhang.
Däremot rekommenderar jag INTE att läsa ner säkerhetskopian i den ordinarie data mappen. Skulle det av någon anledning misslycket så är det kört, och som Du skrivet, det nya materialet är borta.
Men vi har nu en utmärkt funktion att skapa en ny datamapp och där kan man utan tvekan läsa ner sin säkerhetskopia, och skulle inte Disgen kunna reparera datafilerna så kanske man kan kopiera över sitt nya material till "säkerhetsmappen".

Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 9 december, 2009 - 00:02:

Vad gäller chkdsk så vill jag påstå att om man använder NTFS (vilket de flesta gör numera) blir korslänkade sektorer ett ovanligt problem, och datorn kollar själv filsystemet då den startar och reparerar vid behov.

Däremot om man använder FAT eller FAT32 är det en annan sak, men då använder man antingen Windows 95/98/ME, eller har uppgraderat en sådan dator och valt att behålla FAT(32), eller så har man valt FAT32 vid installation av Windows XP. Jag tror inte det går att välja vid nyinstallation av Vista och Windows 7.

Därmed inte sagt att Alfs rekommendation är dålig, men att göra det varje kväll är nog att ta i...

Av Åke A Källstrand Onsdagen den 9 december, 2009 - 08:58:

Karl Erik mfl
Jag är ledsen om jag uttryckt mig otydligt, eftersom svaret tyder på en total missuppfattning.
Se mitt första inlägg ovan.

Jag fick ett meddelande i Disgen att filerna/flockarna var felaktiga. Programmet rekommenderade att köra in senste säkerhetskopia.
Alternativt köra "Kontrollera Disgens filer"

OBS! Jag körde "Kontrollera Disgenfiler" istället för att läsa in senaste säkerhetskopia.

Det var alltså felmeddelandet i Disgen som i första hand rekommenderade att läsa in senaste säkerhetskopia. I samma meddelande stod "Köra kontrollera Disgen-filer, rekoomenderas inte".

Vet inte om jag har klargjort det hela bättre. Jag ville inte heller köra in den senaste säkerhetskopian, eftersom jag matat in mycket nytt material sedan den gjordes.

Av Stig Hansson Onsdagen den 9 december, 2009 - 09:42:

Förlåt om jag missförstår eftersom jag inte alls har kört Disgen utan bara ser det hela utifrån ett rena dataanvändarperspektiv (långt ord). Är det så att Disgen föreslår att man skall lägga upp en extramapp i datorn där man har en säkerhetskopia så verkar det rätt osäkert. En säkerhetskopia måste man ovillkorligen ha på ett extra media som USB-minne, CD-skiva eller liknande.
Att släktforska i åratal och riskera att allt försvinner på en microsekund gör mig mörkrädd

Av Jan Lilliesköld Fredagen den 5 februari, 2010 - 13:38:

En kommentar till det "ursprungliga" problemet - att man kan få meddelande om att "indvidnummer som anges att de ej avslutats på rätt sätt".

I samband med en sammankomst i höstas med Dis-Mitt som värd i Sundsvall, så var det en medlem som sa att hon inte kunde göra säkerhetskopia - och fick just ett sådant meddelande. Så hon bad mig om hjälp.

Eftersom individnummer var utskrivet i loggen, så tog jag upp den individen och fann en notis, där ort avslutades med ett blanktecken. Jag tog bort detta blanktecken - och sedan gick det bra att ta backup !!

Alltså ett fall, där liten tuva, hart när osynlig, kunde fälla DG82 ;-)


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: