Disgenorter på kartan

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Disgenorter på kartan
Av Mats Åsenius Onsdagen den 28 april, 2004 - 20:36:

Har börjat sätta koordinater på mina disgenorter och placera dem på kartan. Jag fann att det snabbaste enklaste och mest noggranna resultatet får man om man arbetar med en underlagskarta och direkt på den positionerar aktuella orter. Den enda gången man behöver trassla med koordinatsiffror är när underlagskartans hörnpunkter skall anges. Bland DIS 20000 medlemmar finns det säkert massor av DYS-lektiker som har glädje av detta.
En liten nackdel med kartfunktionen har jag emellertid hittat. Ortnamnet hamnar alltid mitt under ortsmarkeringen. Som ölandsforskare handskas jag med radbyar som till 90 % är orienterade i N-S. Sätter jag namn (nummer) på gårdarna i en sådan rad hamnar namnen så att de döljer varandra.Det skulle vara en fördel om det (kanske i nästa version) gick att välja om "plutten" skall stå över, under, till höger eller till vänster om namnet. Valmöjligheten borde erbjudas i dialogrutan "Anpassa visning av orten i kartan", för att val skall kunna göras ortsvis. Om valmöjligheten placeras under inställningar blir man låst till en variant i hela sitt kartmaterial.

13239 Mats Åsenius

Av Staffan Knös Onsdagen den 28 april, 2004 - 21:02:

Hej,
Något som förvånar mig är att koordinaterna för en församling i Disgen inte stämmer med de koordinater som fins angivna i CD Svenska ortnamn.
Ofta skiljer det på några få ”enheter”, dom borde vara helt lika tycker jag.
Är det någon som har en bra förklaring på detta, eller är en rättning på gång?
Mvh
Staffan

Av Mats Åsenius Onsdagen den 28 april, 2004 - 21:31:

"Disgenkyrkorna" har rätta koordinater, medan orterna på CD-n anges med koordinaterna för ortsnamnets första bokstav på kartan.

13239 Mats Åsenius

Av Kjell Weber Torsdagen den 29 april, 2004 - 08:03:

Håller helt med Mats Åsenius.
Jag hade ett program en gång där man med musen och vänsterknappen kunde ta tag i namnskylten och dra den till ett av 8 olika lägen runt markeringens mitt och programmet kom sedan ihåg hur man ville ha det, det var utmärkt bra.

Av Gunnar Bengtsson Torsdagen den 29 april, 2004 - 08:55:

Jag är ledsen att behöva ställa till det.
Koordinaterna för kyrkorna är tagna på namnet och inte på kyrkosymbolen. Inte nog med det. Koordinatpunkten kan var någon av namnets hörnor, vilket gör att det alltid uppstår ett antal meter fel på kartan.
Ett sätt att komma till rätta med det om inte hel rätt är att med hjälp av koordinatsättaren dra ut orten till kyrkosymbolen, helst i en riktig undrlagskarta.
Ett ännu bättre sätt är att med en GPS besöka kyrkan, vilket gör att du själv får bestämma var du vill ha koordinaten. Dörren, altaret el.dy.
Sen kommer vi till noggranhet. Anger du en ort i RT 90 alltså X och Y så omvandlas de i programmet till Longitud och Latitud, varför en liten förändring kan uppstå till nästa gång du kontrollerar kordonaten.

Av Bernth Lindfors Torsdagen den 29 april, 2004 - 10:00:

Hej! För att finna säkra koordinater för våra Kyrkor har jag använt mig av följande länk:
http://www.raa.se/byggnadsreg/
Där har jag sökt mig fram till aktuell kyrka och använt de där angivna koordinaterna. Exakt rätt ?? Det lär finnas en databas över våra kyrkor men den är tydligen ganska dyr men kanske värd att satsa på om dess innehåll är mera exakt än det vi fått från Lantmäteriet en gång.
Hälsningar Bernth

Av Kjell Weber Fredagen den 30 april, 2004 - 00:14:

Mats Å!
Om inte du har skrivit till programutvecklingsgruppen om detta med gårdarnas namn som skymmer varann, så kan jag meddela att jag nu gjort det.

Av Mats Åsenius Fredagen den 30 april, 2004 - 07:42:

Tack Kjell!
Det har jag inte gjort, jag trodde att det bland annat var här som programutvecklingsdgruppen hämtade ideer till sitt vidare arbete.

Av Staffan Knös Lördagen den 3 november, 2007 - 23:10:

Hej
Jag har problem med att orter jag lägger in, under en Disgenförsamling, med koordinater, slag av ort mm inte markeras på kartan.
Men om jag gör ”drag-and-drop” från orten så blinkar det på rätt ställe.
Detta tycks företrädesvis hända vid icke territoriella fsl, trots att jag även för dessa lägger till koordinater. Varför markeras inte orterna i kart?
hälsningar
Staffan Knös

Av Per Olof Falknäs Onsdagen den 2 januari, 2008 - 19:51:

Jag har daterat upp Disgenorterna till version 8.1d. Skålleruds(P) församling fungerar tydligen inte i denna versionheller. När kan det tänkas att den församlingen kommer igång på kartan.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Onsdagen den 2 januari, 2008 - 21:55:

Visst finns Skållerup(P)i Mellerud med. Ta en titt i Diskulogen nr 79 i serien: "Lär dig mer om Disgen 8" och kontroller om du kanske har missat något. Kanske att låta programmet uppdatera kartan.

Av Ingvar Kärrdahl Onsdagen den 2 januari, 2008 - 21:57:

Svar till Per Olof
Den angivna församlingen Skållerud (P) fungerar alldeles utmärkt. Observera dock att du har ett felaktigt "s" i slutet på namnet som kanske stökar till det. Om det inte beror på detta så är kanske ortuppdateringen inte fullständigt genomförd.
Mer information om ortsuppdatering kan du läsa i Diskulogen nr 79 i serien "Lär dig mer om Disgen 8".


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: