Vad betyder kbfd?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Vad betyder kbfd?
Av Marina Karlsson Söndagen den 11 juli, 2004 - 10:04:

Hej!
Jag undrar vad kbfd betyder. Beteckningen finns på Eslövs församling och Västra Sallerup i Eslövs kommun.
Tack på förhand.

Av Marianne Munktell Söndagen den 11 juli, 2004 - 10:18:

kbfd = Kyrkobokföringsdistrikt. Jag hittade det på Internet!

Av Gunnar Bengtsson Onsdagen den 14 juli, 2004 - 06:41:

Hej
Nu är vi tillbaka i den gamla förkortningshysterin.
Det borde vara förbjudet att använda förkortningar, som inte är förklarade.
Våra datamaskiner av idag klarar av att man skriver ut hela ordet i stället för bara en del av det.
Nästan alla de förkortningar som används av oss släktforskare, kan ha en annan betydelse i något annat sammanhang och varför skall man då ställa till det för en eventuell läsare.
Hur många av dagens ungdomar och föresten även oss äldre vet vad alla länsbokstäver betyder??
Alltså. Skriv ut i klartext.

Av Kjell Johansson Onsdagen den 14 juli, 2004 - 07:15:

Och du tänker förstås åta dig att ändra i alla dessa gamla handlingar där förkortningarna används.

Av Sonja Larsson Måndagen den 21 februari, 2005 - 10:39:

Hej, Som nybörjare i Disgen ställer jag mig frågan angående socken eller kyrkobokföringsdistrikt?
Först stoppade jag in mina By-anor i By socken, men när jag hittade det här forumet ändrade jag till By kbfd. Nu börjar jag bli tveksam till om jag gjorde rätt. Jag skulle gärna vilja veta vad det är för skillnad. Ska jag ändra tillbaka?
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson
13858

Av Ingvar Kärrdahl Måndagen den 21 februari, 2005 - 11:22:

Till Sonja Larsson!
Det är som du själv börjat märka viktigt att man skaffar sig en enhetlig struktur för hur man registrerar sina orter och använder dem i kartfunktionen. Jag vill rekommendera dig att läsa artiklarna om ort- och kartfunktionen i Diskulogen nr 66 och 67. Ytterligare artikel om den här funktionen kommer i Diskulogen nr 68.
Ingvar Kärrdahl
Medl nr 9228

Av Sonja Larsson Måndagen den 21 februari, 2005 - 15:32:

Hej igen Ingvar Kärrdahl, tack för ditt snabba svar!
Jo då, jag plöjde igenom Diskulogen från och med maj 2001 fram till senaste Nr 67, 2004 innan jag startade mitt Disgen 8.0d och använder dem där jag kan hitta passande information. Samtliga artiklar är mycket bra och förklarande.
Nu har jag repeterat Nr 66 och 67 och kan inte finna någon förklaring angående skillnaden på den "vanliga" församlingen och "kbfd".
Visst är det väl så jag kommer till en och samma "Redigera orter" om jag använder "huset" (bild 4 i artikeln nr 67 eller om jag använder "Orter" i menyn Redigera?
Jag har inte heller, än så länge, testat kartfunktionen eftersom jag inte ville "gapa" över alltsamman på en gång. Det här är kanske inte rätt rubrik för den med automatik uppkomna funderingen, sida 17, Nr 67, punkt 8, om x och y koordinater samt latitud/longitud, men var hittar jag uppgifter om detta? Tänkte i början att "det får jag ta itu med sedan". Jag vet att jag har läst om det någonstans men jag vet inte var. För närvarande studerar jag de olika varianterna av utskrifter och hur jag kan påverka dessa.
Första frågan kvarstår och fler kom till. Hoppas Du har överseende!
Vänliga hälsningar
Sonja, 13858

Av Ingvar Kärrdahl Måndagen den 21 februari, 2005 - 16:42:

Till Sonja Larsson.
Kyrkobokföringsdistrikt, kbfd, församlingsdel som i folkbokföringshänseende var likställd med församling och erhöll denna ställning genom regeringsbeslut. Till följd av den nya folkbokföringslagen (1991:481) upphörde uppdelningen i kyrkobokföringsdistrikt 1 jan. 1992.(Källa: Nationalencyklopedin)
Du kan lägga in orter under ett kbfd. Dessa disgenorter kommer inte att visas på kartan. Om du däremot lägger dem under "rätt" församling visas de på kartan.
X- & Y-koordinater se Diskulogen nr 67 sid 21 spaltrubrik Ortens position.
Hälsningar
Ingvar Kärrdahl Medl. 9228

Av Eva Dahlberg Måndagen den 21 februari, 2005 - 19:11:

Hej Sonja, ett tillägg om kyrkobokföringsdistrikt. Det är ett 1900-talsfenomen, indelningen infördes den 9 september 1921 (källa: Kyrkobokföringshistorik,2001, andra upplagan, av Björn Fyrlind & Nils Marelius) och har alltså helt avskaffats igen. Det har inte funnits för alla församlingar, så det är förmodligen för en mindre del av sina personer man behöver bekymra sig eftersom det kan röra sig om högst 71 år.

Det framgår av Sveriges församlingar genom tiderna (antingen i bokform eller på Skatteverkets webbplats) för vilka församlingar och vilka perioder det har använts. Eftersom boken (och därmed även webbvarianten) är från 1989 finns inte upphävandet med, det kan man söka på SCB:s webbplats (se Diskulogen nr 65, sidan 30). Ett kyrkbokföringsdistrikt kan ha upplösts långt innan systemet som helhet avskaffades.

Som exempel nämnde du By i Kopparbergs län (numera Dalarnas län), där delades församlingen enligt boken i By respektive Horndals kbfd den 1 januari 1940 och dessa upphävdes enligt SCB-sammanställningen den 1 januari 1992 8i samband med avskaffandet) och By församling "enades" igen.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851

Av Sonja Larsson Tisdagen den 22 februari, 2005 - 10:30:

Tack Ingvar och Eva för snabba svar. Detta kallar jag service i sin bästa form.

Ingvar, Jag ska snarast beställa CD-skivan Svenska Ortnamn 1999 av släktforskarförbundet.

Eva, Då är det lika bra att placera om mina egna orter under den "riktiga" By för att framledes få kartan att fungera när jag tar itu med den.
Hälsningar
Sonja, 13858

Av Eva Dahlberg Tisdagen den 22 februari, 2005 - 11:41:

Rättelse av författarnamn - Det ska vara Björn Fyrlund & Nils Marelius. Tack för berömmet :).

Hälsningar,
Eva
medlnr 7851


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: