Bildhanteringsprogram , vad ska jag köpa??

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Porträtt och bilder: Bildhanteringsprogram , vad ska jag köpa??
Av Sonja Larsson Måndagen den 7 februari, 2005 - 19:24:

Jag har läst i Diskulogen, ibland om Photo Shop ibland Photo Shop Pro. På marknaden finns kanske fler att välja bland men av dessa två nämnda är det stor skillnad i pris. Planerar nu att börja lägga in bilder i Disgen och undrar just vilket program jag bör köpa.
Tacksam för tips och rekommendation.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson
Medlem 13858

Av Stig Hansson Måndagen den 7 februari, 2005 - 21:10:

Sonja
Vad vill du göra med dina bilder? För att lägga in dem i Disgen borde du väl inte behöva något bildbehandlingsprogram? Är det enklare åtgärder du vill kunna utföra så finns det ju flera enkla program som är gratis - tex Irfanview som går att ladda ner från nätet. Den intressanta frågan är dock vad det är du tänker göra med bilderna
Hälsningar
Stig (som är medlem men inte kommer ihåg sitt medlemsnummer just nu)

Av Kristian Jerméus Tisdagen den 8 februari, 2005 - 01:20:

Photoshop Pro är inte att tänka på då det kostar över 10000 kronor och är till för proffs.
Däremot så finns det en nerbantad version som heter Photoshop elements. Detta fungerar bra för ditt ändamål.
Annars så finns det säkert gratisvarianter att få tag i också, tyvärr känner jag inte till något.

Själv sitter jag och redigerar bilder som är inskannade från dia och då fungerar photoshop elements bra

Av Sonja Larsson Tisdagen den 8 februari, 2005 - 10:57:

Hej igen,
Jag har tidigare endast skannat mina släktbilder i skanningsprogrammet och i Word försökt göra något av dem men är inte särskilt nöjd med resultatet. Tänkte nu "höja ribban" ett stycke. Det tillkommer väl så småningom bilder från digitalkamera, kartor m fl. Hanterar photoshop elements samtliga filändelser JPEG m fl?
/Sonja

Av Kristian Jerméus Tisdagen den 8 februari, 2005 - 12:50:

ja

Av Roland Ek Tisdagen den 8 februari, 2005 - 15:15:

Hej!
Här finns ett program, som kan mäta sig med Photoshop i det mesta utom priset!

http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32/

/Roland

Av Kristian Jerméus Tisdagen den 8 februari, 2005 - 15:41:

Verkar bra. Tror dock att det är för komplicerat att installera för "vanliga" datoranvändare.
Fördelen med programmet är att man kan ladda ner det gratis.

Av Kai Thurfors Tisdagen den 8 februari, 2005 - 16:52:

Att lära sig bildbehandling från scratch tar sin tid. Det bästa är nog att pröva några olika program och se vad som passar mig själv och min PC-vana bäst. En site som har länkar till flera bra verktyg är: http://www.densakrasidan.com/bildbehandling/program_01.htm

Börja med något enkelt. Alla programmen kan exportera och importera alla vanliga format så det är ofarligt att experimentera.

Mvh / Kai

Av Stig Svensson Tisdagen den 8 februari, 2005 - 21:03:

Ett lätthanterligt gratisprogram som klarar praktiskt taget alla format (noga räknat 452 olika) är Xnview.
Det har menyer översatta till många språk, bl a svenska.
Det är i första hand ett bildvisarprogram men enklare bildhantering kan även göras ( t ex vända rätt felvända bilder utan kvalitetsförsämring).
Mycket snabbt, lättöverskådligt och lätt att lära.
Kan hämtas från www.xnview.com

Av Ove Billing m00895 Tisdagen den 8 februari, 2005 - 21:35:

När man köper skanner brukar man ju få med ett bildbehandlingsprogram också. En viktig funktion, som nog finns i de flesta, är möjligheten att beskära eller göra utsnitt, t.ex. att från ett gruppfoto (såsom från konfirmation) ta ut ett ansikte, som sedan kan återges i Disgen.
Photoshop Elements finns nu i ver. 3 och jag ser på nätet att det kan köpas för drygt 700 kr (svensk) och PaintShop Pro som är ganska likvärdigt kostar något mer men det är inte helt på svenska. Men testa gärna gratisprogram först.

Av Sonja Larsson Onsdagen den 9 februari, 2005 - 10:02:

Tack alla ni som har svarat på min fundering. Jag började en 10 lektioners-kurs i ämnet i går kväll och räknar med att därefter kunna ta beslut. Det finns så många olika program att välja mellan.
Vänliga hälsningar Sonja

Av Andreas Jansson Söndagen den 13 december, 2009 - 17:56:

Den här tråden har legat i träda länge. Jag tänkte upplysa om att de två stora drakarna Microsoft och Google numera (2009) har varsina gratisprogram, som är till för katalogisering och visning samt enklare redigering.
Microsofts heter "Photo Gallery" (del av deras s.k. "Live"-paket)
http://download.live.com/photogallery
och Googles heter "Picasa".
http://picasa.google.se/

Man kan beskära och lägga till beskrivningstexter, sätta "stjärnor" för hur bra bilden är, se bildfilernas inneboende uppgifter om kamerainställningar, ladda upp bilder till webbalbum etc.

Jag har läst så mycket jag kunnat om de två programmen eftersom jag snart ska läsa in ett antal gamla bilder från fotoalbum.

För släktforskare borde funktionen som hittar ansikten i bilderna vara intressant. Bara möjligheten att kunna skriva in något på ett speciellt ställe (ett ansikte) utan att man stör själva bildinformationen är ju utmärkt.

En finess i Picasa är att programmet dessutom kan identifiera "matchande" ansikten i andra bilder. Efter att man skrivit vem en person är kan Picasa leta igenom alla kort och hitta samma person på andra ställen.
Även i Photo Gallery kan man skriva in namn på personer som finns med på korten men den letar inte själv upp andra kort med samma personer på.

En tråkig sak är dock att de två sätten att registrera metadata bestående av personnamn och deras plats i korten, är att MS och Google inte gör det på samma sätt - inte kompatibla med varandra. Picasa lagrar inte ens informationen i filerna, så om man kopierar korten till en annan dator hänger denna information inte med - men att informationen borde lagras som XMP inne i bildfilen verkar de flesta vara överens om så Google kommer nog att ordna det så småningom. Det finns dessutom redan åtminstone en person som skrivit ett gratisprogram (http://www.anvo-it.de/wiki/avpicfacexmptagger:main) för att "köra in" namn och koordinater i filerna, från Picasas sätt att registrera det (jag tror att man då ska kunna se namn över ansikten, som registrerats i Picasa, i Photo Gallery, om man kopierar bilden till någon som har Photo Gallery, alltså).

Jag har inte slutgiltigt bestämt mig än, men det lutar åt Picasa, p.g.a. mer avancerad ansiktsigenkänning samt att Photo Gallery installerar "SQL 2005 Compact Edition", och om den som jag misstänker går igång som en tjänst vid uppstart, som tar resurser från datorn, så är det inget jag vill ha. Motbevisa mig gärna.

-- Andreas


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: