Utläsning av data från databasen?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: Utläsning av data från databasen?
Av Roger Johansson Lördagen den 4 juni, 2005 - 23:15:

Hej!

Jag undrar om det finns någon möjlighet att accessa rådata i databasfilerna till disgen, alternativt att göra en begränsad export?

Det jag skulle vilja ha ut är nämligen framförallt födelsedatum, namn och helst också individnummer och dessutom allra helst i en fil som är kommaseparerad eller liknande.

Jag provade med både textexport och gedcom men de "suger" för mitt syfte som är att skapa en liten javaapplet som ger en länk till eventuella årsbarn, en pop-up i stil med detta på den exporterade hemsidan:
"Idag skulle Per Olof Guttaperkaboll fyllt 250 år. Klicka här för att komma till hans antavla".

Avancerat? Jo iofs, men största problemet just nu är att exportera/läsa datat.

Mvh
/Roger

Av Inger Amnefelt Söndagen den 5 juni, 2005 - 07:45:

Hej
Du kan använda UTRDAG under UTSKRIFT.
Där kan du göra EGET.
Du kan bygga upp ett utdrag precis som du vill.

Mvh
/Inger Amnefelt medl. 10065

Av Kai Thurfors Söndagen den 5 juni, 2005 - 09:02:

Du kan enkelt skapa en kommaseparerad textfil i utdraget. Skapa en söklista, gör ett utdrag från söklistan som du definierar själv med de fält du vill ha, glöm inte att ta med avgränsare, tex kommatecken, mellan fälten. Du sparar filen, t ex som en textfil, var du vill.
Mvh / Kai

Av Roger Johansson Söndagen den 5 juni, 2005 - 12:09:

Tack för era tips, verkar funka bra!

Av Ove Billing (M00895) Söndagen den 5 juni, 2005 - 17:26:

Jag har använt detta en del men vid utskrift får man alltid sidbrytningar med, vilket inte är så bra om man skall använda filen i andra sammanhang såsom i Excel. Man kan då i stället använda den mellanfil som Disgen tillverkar för att sedan göra sin utskrift. Den heter *.rgu (registerutdrag) och hamnar i DgTmp om jag minns rätt. Den kan utan problem tas in i Excel eller något annat liknande och där sorteras och bearbetas på olika sätt, allt efter önskemål.
Mvh/Ove

Av Ann Sjöberg Söndagen den 5 juni, 2005 - 19:53:

Det här med utdrag är ju kanon men frågan är om det går att lösa mitt problem...

Jag vill göra ett utdrag med mina anor. Jag kör en antavla och sedan så lägger jag till dessa i en söklista. Har sedan gjort ett utdrag på denna söklista för att dra ut namn, födelsdatum och födelseort. Allt separerat med semikolon. Detta fungerar kanonfint men jag skulle vilja ha dit relationerna till centrumpersonen. Någon som har något bra tips för att få till det?

Hälsningar
Ann

Av Ann Sjöberg Måndagen den 6 juni, 2005 - 23:09:

Jag har hittat en lösning på mitt problem. Fast inte i Disgen utan i Min Släkt som jag också har.

Att det gick via Min Släkt beror på att man kan ha automatisk indexerade refensnummer enligt Hagers. Efter att ha modifierat rapporten katalog fick jag de uppgifter jag behövde. Genom referensnumren kan man läsa ut vilken relation det är till startpersonen.

Men om det finns en lösning i Disgen så tar jag tacksamt emot denna.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: