Undertryckande av delar av notiser vid utskrifter

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Undertryckande av delar av notiser vid utskrifter
Av Tommy Jacobsson Söndagen den 19 juni, 2005 - 22:08:

Så här står det under HJÄLP om olika typer av notiser: "Det finns ju möjligheter att vid utskrift undertrycka hela eller delar av notiserna men här visas således allt."

Hur kan man undertrycka delar av notiserna? Jag skulle vilja kunna dölja vissa delar av notiserna vid vissa utskrifter.
Jag hoppas att någon kan hälpa mig

Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 26 juni, 2005 - 21:45:

Undertrycka notiser,
Hej Tommy,
Jag undrar i vilken meny's hjälptext Du läst om att det går att undertrycka delar av notiser?
I inställningar väljer man ju vilka notiser som skall ingå i de olika delarna av utskriften så på så vis kan man ju välja att t.ex. ta med text bara för anan och inte för övriga. Sedan har man möjligheten att dela sin text i vanlig text och i extra text och på så vis välja när och var de olika textdelarna skall skrivas.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Måndagen den 27 juni, 2005 - 15:34:

I HJÄLP dialogrutorna för "Ändra personnotiser/Notiser/Ändra" finns texten "Det finns ju möjligheter att vid utskrift undertrycka hela eller delar av notiserna men här visas således allt.
Jag har heller inte lyckats komma underfund med vad som avses med att "undertrycka hela eller delar av notiserna vid" utskrift.

Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 27 juni, 2005 - 18:12:

Karl-Erik: I Inställningar Tavlor kan du välja om du t ex vill skriva ut Källor och Orter eller inte. Den inställning kommer att påverka hur din notis tar sig ut vid själva utskriften!

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Måndagen den 27 juni, 2005 - 18:25:

Tack Sten-Sture!
Jaha; var det det som avses med delar av notisen. Det vill till att tänka i de rätta banorna

Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 27 juni, 2005 - 21:49:

Karl-Erik!
Det här är den hjälptext jag har för ändra notiser.

Ändra personnotiser

Denna dialogruta används både vid inmatning av en ny person och ändring av befintlig person.
Dialogrutan har följande flikar.
Grunddata - Här fyller du i personens namn, yrke samt uppgifter om födelse (eller dop) inklusive faddrar och död (eller begravning) inklusive dödsorsak.
Biografi - Här skriver du biografisk text för personen.
Notiser - Under denna flik visas alla notiser som du matat in för personen. Du kan ändra, lägga till, ta bort och byta ordning på notiserna.

Porträtt - Om du har ett datorlagrat porträtt av personen kan du här tala om det för DISGEN.
Flaggor - Här kan du markera speciella egenskaper för personen som du senare kan använda t.ex. för sökning.
Multimedia - Knyter multimediafiler till denna person.
Ändringar permanentas när du stänger dialogrutan med OK-knappen. Tangenten F9 kan användas för samma funktion.
Använd Avbryt-knappen eller Esc-tangenten för att undvika att göra några förändringar.

OBS! Det är olika vyer av personens notiser som visas under de olika flikarna. Så finns t ex födelseuppgifterna både under filken Grunddata och under Notiser. Vidare är texten under Biografi densamma som i den sista textnotisen under Notiser.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Tisdagen den 28 juni, 2005 - 10:38:

Hej Karl-Edvard.
Ja, den text du citerar är välbekant, men det är inte den som Tommy avser och som jag försökte hänvisa till med dessa dessa ord: 'I JÄLP dialogrutorna för "Ändra personnotiser/Notiser/Ändra"'.
Kanske var formuleringen oklar, men vad jag avser är den hjälptext du — på ett sätt — kan nå då du i dialogrutan "Ändra personnotiser" väljer fliken "Notiser", markerar aktuell notis och klickar knappen "Ändra".
-------------
Tror att Tomy har fått svar på sin fråga genom Sten-Stures inlägg här ovan.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: