Församling finns ej i Disgen

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Församling finns ej i Disgen
Av marina karlsson Måndagen den 18 juli, 2005 - 19:54:

Några släktingar som bodde på Öland och i Kalmar har vid en tidpunkt levt i Åby.
På genline finns Åby församling i Kalmar län.
Enligt skatteverkets register över landets församlingar (nutida och historiska) finns Åby församling.
På svenska kyrkans hemsida hittar jag Åby församling.
MEN jag kan inte hitta Åby församling i Kalmar län bland orterna i Disgen. Varför?
Ska jag lägga uppd en själv? Hur?

Tacksam för svar.

Av Jan Jutefors Måndagen den 18 juli, 2005 - 21:54:

Hej Marina,

Tyvärr finns den inte med i programmet av någon anledning. Du kan lägga in den själv.

1. Öppna redigera orter
2. Markera Voxtorp i Kalmar kommun
3. Klicka på - Ny samma nivå...
4. Fyll i följande
Namn i översikten - Åby (H)
Slag av ort - (lämna tomt)
Landskapsangivelse - Småland (använd nedpil)
Namn i utskrift - (rör ej)
X - 6294543
Y - 1531040
RSV kod - 088006
Latitud / longitud - (rör ej)
Bocka i rutan - Använd position

Klicka OK
Stäng

Nästa gång du öppnar kartan så märker programmet att du lagt till en ort och uppdaterar sig själv.
förhoppningsvis kan du sedan se symbolen på den nivå som det är satt att kyrksymboler visas.

Ser du inga orter överhuvud taget, så högerklickar du mitt på kartan och väjer alternativet - Uppdatera kartan från ortsdatabasen

Av Niklas Lundin Onsdagen den 21 januari, 2009 - 12:03:

Gottfridsbergs församling bildades enl. Wikipedia den 1 januari 2006 genom en delning av Linköpings domkyrkoförsamling.
Gottfridsbergs församling finns inte med i Disgens orter. Hur ska jag (om jag ska) lägga in den i programmet?

Av Niklas Lundin Måndagen den 26 januari, 2009 - 09:21:

Jag har en del flyttningar som eventuellt ska läggas under Gottfridsbergs församling så det vore väldigt bra om någon hade svaret på ovanstående fråga.

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Måndagen den 26 januari, 2009 - 16:17:

Niklas!
Om du ska lägga in den nya församlingen som Disgenort så lägg den på nivån under den gamla församlingen. Då visas den på kartan med ortsymbol och eventuella orter som du lägger in under den nya församlingen kommer också att visas på kartan.

Av Niklas Lundin Tisdagen den 27 januari, 2009 - 11:20:

Tack för svaret Ingvar

Känner mig lite förvirrad dock. Trodde inte detta var en fråga om huruvida man vill lägga in Gottfridsberg som församling eller inte. Ens släktforskningsmaterial ska väl alltid vara så korrekt som möjligt. De som idag föds i denna del av staden får ju Gottfridsberg som födelse(ort) och bör ju således också hamna där.

Det pågår en liknade diskussion i tråden Län eller Landskap och jag vet inte var den landar men kanske skulle det till en generell ortsuppdatering i Disgen så församlingarna hamnar rätt, med rätt namn, med rätt koordinater?

Av Carl-Johan Gustafsson Lördagen den 4 september, 2010 - 19:46:

Jag saknar Stora Slågarp (M) i församlingslistan.

Församlingen finns med i Genline, i AD-Online och hos SVAR, så församlingen bör vara verklig.

Finns någon uppdateringsfil tillgänglig?

Av Lennart Carlsson Lördagen den 4 september, 2010 - 21:39:

Hejsan Carl-Johan!
Stora Slågarp har gått upp i Alstad.
Du kan lägga in en ny församling: Stora Slågarp X6150206 Y1332693 (avser kyrkan).

Av Carl-Johan Gustafsson Lördagen den 4 september, 2010 - 22:02:

Tack Lennart för informationen.

Av Christer Gustavsson (M04621) Lördagen den 4 september, 2010 - 22:28:

I samband med (första) installationen av Disgen fylls ortregistret på med alla Sveriges län, kommuner och församlingar enligt Sveriges församlingar genom tiderna utgiven av Riksskatteverket, tryckt 1989.

Stora Slågarp gick upp i Alstad 1980.

Av Lennart Carlsson Lördagen den 4 september, 2010 - 23:05:

Varför visas inte kyrksymbolen för tillagda församlingar?

Av Gunnar Jonsson (M00707) Söndagen den 5 september, 2010 - 22:08:

Om du lägger till en församling så måste du lägga den på en underliggande nivå i den församling den uppgått i. Detta för att den ska hamna innanför de gränser som den nuvarande församlingen har. Du anger "Socken" i "Slag av ort".


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: