Back up från XP PRO till ME

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Back up från XP PRO till ME

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 13 januari, 2006 - 13:16:

Säkerhetskopiering. Hej Inga-Lill!
Det är många förslag Du fått på säkerhetskopiering men här vill jag komma med fler.

Om man vill säkerhetskopiera till Cd så skapa först en katalog på din disk och kalla den t.ex. Dg8backup, gå sedan till Disgen och skapa en säkerhetskopia till fritt vald enhet och välj din disk och Dg8backup. Gå sedan upp och ändra namnet på säkerhetskopian från dg8.zip till dg8xxxxxx.zip där xxxxxx är dagen datum, detta för att kunna ha säkerhetskopior i flera generationer. Starta sedan säkerhetskopieringen. När det är klart så kan Du enkelt släpa och dra eller kopiera över säkerhetskopian till din Cd.

EN VARNING gör INTE som det står i Diskulogen nr 65 och lägg säkerhetskopian i D-Stand, det är fel att väljer den mappen för det är ju D-stand som skall kopieras. Jag har haft många påringningar från medlemmar som varit bekymrade för att deras säkerhetskopia blivit så stor och då har det visat sig att man av misstag kört en säkerhetskopia till D-stand och nästa gång ingick den säkerhetskopian i nästa säkerhetskopia.
När det gäller USB minne så fungerar den som en H-disk men jag tror inte att man kan köra säkerhetskopian direkt dit om man inte har Windows XP för den mellanlagrar själv filen innan den skrivs till USB minnet.

Av Inga-Lill Fjällström Fredagen den 13 januari, 2006 - 23:25:

Tack så jätte mycket alla ni som har hjälpt till med goda råd om säkerhetskopiering! Jag har lyckats föra över mina datauppgifter från min stationära dator till min bärbara. Jag köpte ett USB-minne och det gick hur lätt som helst men jag ska även försöka att göra säkerhets.kop. med cd-skiva också, för nu har jag fått flera goda råd. Tack än en gång!

Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 14 januari, 2006 - 18:42:

Men nog är det enklare att helt enkelt bränna sin Dg8Data-mapp. Visst, den blir kanske bara en tiondedel så stor i en säkerhetskopierad zip-fil, men vadå? En CD rymmer upp till 800 Mb. En DVD ännu mer. Det är väl inte bara Dg8Data som är värdefull. Själv har jag lagt Dg8Data i "Mina Dokument" och bränner hela dokument-mappen som säkerhetskopia.

Av Kai Thurfors Söndagen den 15 januari, 2006 - 22:31:

Svar till Marianne, 5. jan: Sorry, vår samlade expertis passar. Ingen har något svar.

Av Roland Raystål Torsdagen den 26 januari, 2006 - 14:40:

Marianne Munktell

Har kollat alla mina program, både gamla och nya, ca 20-tal, men inte hittat något som står i "kompabilitetsläge". Det inträffade tydligen bara för Disgen, i detta fall ver 8.1a.
Lustig men tydlig reaktion: alla datum försvann !!!
Mvh
Roland

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 26 januari, 2006 - 15:22:

Kompabilitetsläge
Jag tog upp detta på forskarstugan förra veckan. En fråga kom fram: Har Widows uppdaterats under denna tid med Disgen kvar i Pc'n. Disgen har ju kunnat köras i både win95 och win98 mode.

Av Roland Raystål Söndagen den 29 januari, 2006 - 14:44:

Inte för mig. Har haft XP hela tiden..

Av Kristian Jerméus Söndagen den 29 januari, 2006 - 15:43:

Jag installerade om min pc förra veckan med windows xp sp2.
Gick utmärkt att installera disgen och sen lägga på uppdateringarna.
Jag har delat upp hårddisken i flera delar där släktforskningen är på d:
Under installationen av disgen så valde jag ut mappen där dgdata ligger på d:
Gick sen utan problem att starta.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: