Kontrollera notiser

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Kontrollera notiser
Av Tom Barckman Onsdagen den 19 april, 2006 - 08:52:

Läser Disgens handledning för tredje - fjärde gången. Nyttig övning. Alltid hittar man något nytt.
Denna gång kom jag till sid 13, vä spalt högst upp: Kontrollera dina notiser.
Det har jag nu gjort och begriper inte mycket av resultatet. Oavsett vem jag har som centrumperson och klickar på Verktyg/Kontrollera notiser, så får jag upp samma resultat, nämligen följande:
36 Anmärkningsvärt lång livslängd: 94 år.
Vad betyder siffran, och varför får jag samma svar oavsett vem jag kontrollerar?
Jag har ju några personer, som ej är färdigforskade, och därmed kan vara födda på 1800-talet men har ingen dödsdag angiven. Inverkar detta?
Hälsningar

Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 19 april, 2006 - 09:48:

Alla personer kontrolleras, inte bara centrumpersonen.
Siffran är individnumret. Du kan leta fram en person med funktionen Väl Person (Ansiktet) och ange numret.
Personer utan dödsdatum kommer inte med.

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Onsdagen den 19 april, 2006 - 10:40:

Svar till Tom Barckman
Funktionen ”Kontrollera notiser” gör en kontroll av samtliga notiser i din databas oavsett vilken person som du för tillfället har som ”aktiv” i familjeöversikten.
Uppgiften 36 innebär att det är den person som i din databas har individnummer 36 och att han levde i 94 år.
En av grundinställningarna i Disgen är att personer med livslängd längre än 90 år vid notiskontrollen skall noteras för ”Anmärkningsvärt lång livslängd”. Grundinställningen 90 år är enligt min åsikt inte särskilt praktiskt vald eftersom man då får för många träffar. Själv har jag ändrat detta till 99 år. Det innebär att alla som levt i 100 år eller längre kommer med på ”fellistan” och det blir i regel inte fler än att du kan känna igen dem eller så gör du en utskrift som stöd för minnet att detta är ”riktiga” 100-åringar.
Varför väljer jag då 99 år och inte t.ex. 100 år i min egen inställning för kontrollen? Svaret är att du på detta sätt direkt får med alla där du av misstag angett fel årtalssiffra. Exempel: Ett nyfött barn dör samma dag som det föddes och du skriver 1855-01-01 som födelsedag men råkar sedan trycka fel tangent och skriver som dödsdag 1955-01-01 viket innebär att individen blir exakt 100 år gammal istället för att endast bli en dag gammal. Den här sortens felskrivningar hamnar därmed direkt på fellistan om du väljer inställningen 99 år. Givetvis får du med en sådan här felaktighet även vid grundinställningen 90 år men då kan detta fel drunkna i mängden av 90-åringar och äldre på din fellista.
Så här gör du för att ändra åldersinställningen: Inställningar – Inmatning – Högsta levnadsålder. Ändra till 99 och spara genom att klicka på OK.
Prova inställningen genom att göra några felskrivningar och fortsätt gärna att läsa manualen för det är nyttigt och borde göras av fler användare.
Ingvar Kärrdahl, Fadder

Av Tom Barckman Onsdagen den 19 april, 2006 - 10:43:

Tack för det. Man lär så länge man lever. Jag har två flockar och observerade inte att två personer kan ha samma Disgennummer, men olika flocknummer, så jag tittade i fel flock. Personen ifråga blev faktiskt 94 år, så jag skall ändra på inställningarna, så slipper jag felmeddelandet.
Mvh

Av Tom Barckman Onsdagen den 19 april, 2006 - 10:50:

Hej Ingvar!
Våra meddelanden gick om varandra, så jag hade inte läst Ditt när jag sände mitt. Ibland kan det tyckas att man ställer lite väl enkla frågor, men jag har observerat att Du i Dina svar inte bara ger svaret, utan också kommer med små finurliga tips. Som här 99 år istället för 100. Så enkla frågor är inte alltid onödiga.
Än en gång tack till Ingvar och Sten-Sture
Tom

Av Sören ewaldsson Tisdagen den 6 januari, 2009 - 14:23:

När man kontrollerar Notiser anser jag att det ges fel information i följande fall.

Om man för någon persons födelsedatum tryckt på lampan och valt "intervall" och "före ett visst år" (kan bero på att det inte finns tidigare uppgifter i kyrkoböcker)och sedan tar upp ett barn som är fött säg 10 år efter det årtalet (vilket kan vara belagt i kyrkoböckerna) så tas det upp som fel. Varför tar programmet inte hänsyn till att man valt den förprogramerade möjligheten att ange "Före"?

Av Daniel Berglund Tisdagen den 6 januari, 2009 - 22:27:

Du menar t ex att du har en Anders Nilsson född före 1680, och ett barn till denne, Nils Andersson född 1690, och Disgen klagar då på faderns späda ålder?

Av Sören Ewaldsson Onsdagen den 7 januari, 2009 - 10:57:

Ja det är vad jag menar.

Av Daniel Berglund Onsdagen den 7 januari, 2009 - 21:10:

Tittade i källkoden och just nu är det nog bara att konstatera att koden gör fel. Den arbetar med exakta tidpunkter och tar inte hänsyn till något annat. Tyvärr verkar det vara lite arbetsamt att rätta, så vi hinner inte nu. Jag skriver en felrapport.

Däremot ser jag några lätträttade fel av en typ som tyvärr är alltför vanlig, nämligen att notiser av typen "flyttat från ... till ...", "skild" och "yrke" inte är med i notiskontrollen. Det är dock lätt att fixa.

Av Sören Ewaldsson Torsdagen den 8 januari, 2009 - 17:21:

Den som väntar på något gott ....
Frågan gjorde tydligen att du hittade andra fel, så den har gjort någon nytta för den pågående uppdateringen.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: