GED-file EXPORT structure

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: GED-file EXPORT structure
Av Erik Reinert Nielsen Onsdagen den 3 maj, 2006 - 14:18:

Hi
Unfortunately, GED files created by Disgen do the rare exception to mix all the individuals and all the families like this:

FAM 1
INDI 1
INDI 2
FAM 2
INDI 3
...
While this is technically allowed, it is very unusual and create some problems when IMPORTING to other programs.

Is there anyway to make Disgen do it like this:

INDI 1
INDI 2
INDI 3
...
FAM 1
FAM 2
FAM 3
or do I have to buy another program than Disgen?

Kind Regards
Erik Reinert Nielsen

Av Kai Thurfors Onsdagen den 3 maj, 2006 - 17:14:

Hi, There will probably not be any modification of this function for at least a year from now.

Av Erik Reinert Nielsen Onsdagen den 3 maj, 2006 - 17:17:

Hi
and thanks for the answer - but
why not ???

Av Kai Thurfors Onsdagen den 3 maj, 2006 - 17:34:

Because we try to make modifications systematically, making more than one change to a function at the same time. We have just looked at the GEDCOM imports/exports and will plan some modifications, which will be implemented at the earliest in a version a year from now. But I can't promise that the change you want will be included.

Av Henrik Mangs (M04959) Torsdagen den 4 maj, 2006 - 12:29:

Hej.
Jag håller med om att detta är ett problem i användningen. För jag måste importera, de GEDCOM filer jag får från USA, först till programmet "Mins Släkt" och därefter exportera en ny GEDCOM fil som jag kan importera i Dg8.

Jag har tidigare sänt nedanstående till DIS.

Jag samarbetar med The Finlander Gedcom Talko –project , http://finlander.eget.net/angraf/login.php och vid överföring av material uppstår följande problem.
Jag fick följande kommentarer.


”Fick den konverterad igår så det borde vara ok. De filer som ni genererar med den svenska programvaran är nämligen sådan att jag kan inte ladda in den direkt utan måste ladda in i et annat släktforskningsprogram och exportera sedan på nytt.

Ert program exporterar FAM records i ett sådant skede som är lite ologiskt. Alla andra exporterar fam records efter att alla INDI har skrivits ut. Om jag laddar in filerna direkt försvinner bl.a. möjligheten att se antavlor. - Så det är bara att göra krumbukten att ladda in i eget program och exportera på nytt. Du vet ju hur lände det sen tar att importera in 164.000 individer i ett släktforskningsprogram.

. Om exporteringen ännu: Jag tror inte att det är ett egentligt fel som DISGEN gör, men det är kanske ologiskt. Åtminstone är det olikt det sätt som de flesta andra gör det. Din fil t.ex. börjar med en massa FAM records, dvs. familjen definieras förrän individerna. Tror att det lilla otäcka problemet kommer därifrån. FAM records "binder" ju ihop trädet och jag kan tro att databas planerare gärna ser att man binder ihop förs efter att man har något att binda ihop... Om du förstår vad jag menar.”



Kan någon förbättring göras i en ny version.

Fadder m04959

Fick följande svar av Christer Gustafsson
"Hej Kai och Ingvar,



Jag lämnar bollen till att avgöra om det är fel eller förbättring.



/Christer"
MVH
Medlen och fadder M04959
Henrik mangs

Av Lars Wingemark Tisdagen den 23 december, 2008 - 00:26:

Hej
När ska åvanstående fel i Disgen rättas till det är väldigt besvärligt att man inte kan importera direkt till Disgen. Nu så får man gå omvägen över något annat program först.
Det är tre år sedan felet rapporterades och inget har hänt.
Jag vill inte byta program för jag trivs med Disgen, men snart är man tvungen att köpa något annat program
Lars

Av Daniel Berglund Tisdagen den 23 december, 2008 - 16:40:

Hej Lars,
det som beskrivs här ovanför är såvitt jag kan se något som Disgen gör helt rätt, men det mottagande programmet (hos "The Finlander Gedcom Talko" som jag inte är närmare insatt i) hanterar inte Gedcom-standarden ordentligt. Det bör alltså fixas där, i deras program.

Nu är det inte omöjligt att det går att göra något ändå i Disgen, men jag kan begripa varför det inte blivit särskilt högt prioriterat.

Men - du pratar om import till Disgen, och det är ju något helt annat. Är det verkligen det ovan beskrivna problemet du har, eller är det något annat?

Av Henrik Mangs (M04959) Lördagen den 27 december, 2008 - 14:18:

Hej.
Jag har testat överföring med Gedcom filer i Dg8.2beta och kunnat konstatera att förändringar skett. Jag har exporterat material från Dg8.2beta till Min släkt, Sukujutut, Släktprogam 2004, Legacy 7 och Brothers Keeper. Har också fått material från dessa program. Det ser ut att fungera i båda riktningarna. Ända var att i Sukujutut kom inte textmaterial med om personerna. Detta är en bugg i sukujutut.
Detta torde betyda att man inte behöver gå via andra program och konvertera.
MVH
Henrik Mangs fadder m04959


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: