Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 augusti, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Släktbok: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 augusti, 2005
Av Cathis Olsson Fredagen den 4 oktober, 2002 - 14:27:

Jag håller på och försöker att författa en släktbok för att ge ut till icke ont anade släktingar :-) men känner att min blir lite torr och tråkig. Är det någon som har roliga tips och ideer att dela med sig av? Har någon en trevlig/annorlunda släktbok att dela med sig av så får man gärna maila mig på catharina.olsson@mit.sh.se
Dock inte över 2Mb för då kommer dom inte fram. Jag skulle vilja se hur dom kan se ut!

Hälsningar
Cathis Olsson

Av Johan Areskough Onsdagen den 13 juli, 2005 - 17:24:

Nu är det kris!

Om en månad har vi släktmöte och jag har lovat ha en aktuell släktbok utskriven till dess. Men mitt problem är att personregistret! Det visas när jag förhandsgranskar utskriften, men det följer inte med över till Word-filen!

Har någon något tips om vad som är fel? Jag har kollat att personregistret är förbockat i programmet.

Tacksam för snabbt svar.

johan.areskough@home.se

Av Ove Billing (M00895) Onsdagen den 13 juli, 2005 - 19:00:

Du skriver ganska knapphändigt om vad som händer. Jag förutsätter att du ser registret i Granska. Om du sedan tar över filen från rtf till Word så måste du där uppdatera alla länkar för att sidhänvisningar å sånt skall stämma och visas. Detta görs genom att först markera hela dokumentet med Ctrl + A (sidorna blir svarta) och sedan trycka på funktionstangenten F9. Nu skall registren komma fram.

Av Åsa Lördagen den 20 augusti, 2005 - 08:45:

Hej
Jag ska göra en släktbok men har funderingar om utskrifter.
Kan man göra om filerna så att boken kan skrivas ut från vilken dator som helst eller måste man ha Disgen installerad?

mvh Åsa

Av Ove Billing, m00895 Lördagen den 20 augusti, 2005 - 13:26:

Jag vet inte exakt hur du vill presentera folket men du får här tre huvudlinjer:
1. Skapa i Disgen html-filer. Dessa kan sedan brännas med eller utan de tillägg jag skrev om i Diskulogen nr 69. - Snyggt och bra.
2. Skriv ut antavlor etc. i tabellform till filformatet rtf. Detta kan du sedan direkt ta in i Word eller annat ordbehandlingsprogram, som de flesta har. När du har filen på skärmen skall du först av allt och sedan till slut om du gjort några ändringar trycka på Ctrl+A för att markera allt samt därefter uppdatera (med F9 i Word) så att alla sidhänvisningar etc. blir uppdaterade. - Kanske lite enklare än 1 men effektivt.
3. Disgen Läs lär vara på gång. Sannolikt kan då bara titta inte skriva. Fråga på DIS om det.

Om du behöver ytterligare hjälp om någon av 1 eller 2 så får du höra av dig.

Av Åsa Lördagen den 20 augusti, 2005 - 16:40:

Jag vill göra en släktmatrikel och där kan jag inte använde varken textfil eller rtf fil, varför?

mvh Åsa

Av Gunnar Jonsson Lördagen den 20 augusti, 2005 - 18:20:

Åsa, släktmatrikeln kan innehålla grafiska delar, som inte kan skrivas till text eller rtf. Om du i inställningar anger att ingående stamtavlor ska skrivas i tabellform, så ska det fungera till rtf. Även porträtt och bilder kan ställa till det om jag minns rätt.

En annan i sammanhanget bra metod, kan vara att skriva ut den grafiska släktmatrikeln till en pdf-fil. Då kan den skrivas ut från vilken dator som helst. Kräver dock att du har något program som kan detta. Exempelvis Adobe's Acrobat, det finns även gratisprogram att hämta på internet (vet dock inte vad de heter).

Av Marianne Munktell Lördagen den 20 augusti, 2005 - 18:26:

Ett gratisprogram är Pdf995, http://www.pdf995.com/.

Av Ove Billing, m00895 Lördagen den 20 augusti, 2005 - 18:49:

Släktmatrikel går utmärkt att skriva ut i rtf förutsatt att man inte har några grafiska delar. Gå in i Inställningar > Antavlor och välj fliken Släktmatrikel. I nedre delen skall du välja Tabellform för utskrifterna.

Av Åsa Lördagen den 20 augusti, 2005 - 20:57:

Tack alla för hjälpen, nu kan jag ge pappa en när han fyller 85 i september!!