Bilder i Disgen

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Porträtt och bilder: Bilder i Disgen
Av Olle Johansson Fredagen den 1 december, 2006 - 17:53:

" Från ax till limpa"

Önskar en beskrivning
- steg för steg- hur man "förflyttar" en bild
från skanner till Disgen.
Disgenhandledningen är- i detta sammanhang-
inget stöd för en dataovan person.
Allt jag läst i Diskulogen etc utgår från att
man är rätt datavan.
Tacksam för hjälp!
Olle Johansson

Av Niklas Lundin Lördagen den 2 december, 2006 - 22:24:

Hej Olle

Mycket svårt att ge en sådan steg för steg beskrivning.
Varje skanner sköts på olika sätt och ger olika bildformat.
Enklast i det fallet är att läsa beskrivningen för den skanner du använder.
När det gäller bilden du får finns olika program för att redigera bilden.
Programmet Paint i Windows fungerar bra om du bara vill ändra storlek eller beskära bilden.
Avancerade program som Photoshop kostar en del men där kan man göra mer med bilden.
När du väl har en bild lägger du den i mappen DgPic som ligger under mappen Dg8Data.
Döp bilden till något som har anknytning till den person som bilden gäller.
Leta upp personen i Disgen och gör den till centrumperson.
Tryck på ”mellanslag” för att få upp Ändra personnotiser, välj fliken Porträtt (om bilden gäller porträtt) och välj Hämta. Leta fram bilden i mappen DgPic och markera den så raden blir blå, klicka sedan på OK. Klart.
Gäller bilden inte ett porträtt utan något annat väljer du fliken Notiser. Tryck på Ny notis, sedan på Bild och fortsätt som ovan.

Hoppas du lyckas.

Niklas

Av olle Johansson Tisdagen den 5 december, 2006 - 17:30:

Stort Tack Niklas!
Din "instruktion" var/är föredömlig. När det gäller Disgenhandledningen så har jag under sista tiden mött flera nya släktforskare som stönar över den "jobbiga handledningen".
En generell synpunkt betr Disgen: Skulle det inte vara läge för en revidering av
handledningen med hjälp av t ex ett utbildningsföretag. Vi är nog många som är beredda att betala en slant för detta.
Hälsn. Olle

Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 5 december, 2006 - 21:50:

Olle,
vad är det som är så dåligt med handledningen och finns det något som är bra? Det som Niklas beskriver som är DISGEN-relaterat framgår ju av handledningen.

Av Rune Johansson (M02124) Torsdagen den 22 februari, 2007 - 10:27:

Hur kan man på ett enkelt sätt hitta alla personer i Disgen med inlagda bilder? Jag har sparat mina bilder på en CD-skiva med beteckning D:\. I min nya dator är D:\ upptaget för andra ändamål, varför länkarna till bildfilerna inte fungerar i den datorn. Alla länkar måste därför göras om! Är export, redigering, import enda alternativet?
Nästa problem är att ändrade bildlänkar därefter inte kommer att fungera i min bärbara dator. Finns någon bra lösning på detta?
MVH
Rune Johansson

Av Ove Billing Torsdagen den 22 februari, 2007 - 11:33:

Detta är en metod som jag inte testat men som åtminstone teoretiskt borde fungera. Kanske någon annan har gjort något liknande?
Man gör en export till textfil av samtliga personer. Denna textfil tas sedan in i en editor och där använder man Sök/Ersätt-funktionen så att du söker efter den sökväg du använt och ersätter med den nya. När det är klart importerar man den ändrade textfilen och allt är klart om man inte gjort något fel. Gör först några manuella ersättningar så du ser att det blir som du tänkt.
Textfilen är mycket känslig för allehanda ändringar av mellanslag och mycket annat så man måste nog ha viss datorvana och vara mycket noggrann och observant. Dessutom krävs att en säkerhetskopia finns.
Generellt anser jag det vara bra att ha bilderna i mappen DgPic i datamappen och alltid ha datamappen på samma ställe (samma sökväg) i alla datorer för att undvika liknande proble.
Lycka till och berätta gärna hur det gick.

Av Marianne Munktell (M06185) Torsdagen den 22 februari, 2007 - 20:08:

Rune!

Jag föreslår att du först ändrar enhetsbeteckning för CD-läsaren i samtliga datorer. Jag brukar ge den bokstaven Z. Sen gör du enligt Oves råd ovan om det fungerar. Om Oves tips inte fungerar måste du troligtvis ändra sökvägarna manuellt för alla bilderna.

Hur man gör det kan du läsa här:
http://www.pchemma.com/content/drpc.jsp?q=1326&s=20


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: