Bildskärm

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Datorer och skrivare: Bildskärm
Av Bo Wilhelmsson Torsdagen den 27 september, 2007 - 17:27:

På en 22 tums LCD bildskärm är upplösningen 1680/1050 oftast den optimala inställningen. Hur gör jag för att kunna använda Disgen och ex.vis CD-skivan Emigranten utan att bildformatet blir felaktiga. Emigranten 2001 är aningen jobbig eftersom hela söksidan måste utökas manuellt (eller jobb med rullningslisten) för att komma åt kommandoraden och efter sökning måste detta ske igen. Skivan (2001)är naturligtvis inte anpassad för denna upplösning men det finns kanske något annat knep än kompbilitetsändring/temp. ändring av upplösningen.

Av Daniel Berglund Fredagen den 28 september, 2007 - 13:10:

Du menar att innehållet i vissa fönster får andra proportioner och inte riktigt får plats, så du får dra rullningslisterna upp och ner för att se allt?

Av Bo Wilhelmsson Lördagen den 6 oktober, 2007 - 13:31:

Ja, Daniel så är det. Bl.a. Sökbilden Emihamn i emigranten måste anpassas med rullningslist eller förstoras i nedre h hörnet men återgår sedan till den mindre storleken igen. Startbilden i Disgen är det som mest visar att upplösningen inte är rätt, bildinnehållet syns riktig men med tomma utrymmen till höger och nederkant. Jag har också observerat att disgens översiktsbild i något fall krymper utrymmet för centralpersonen. Kan inte sätta tummen på precis när eftersom bilden annars är helt perfekt.

Av Daniel Berglund Söndagen den 7 oktober, 2007 - 20:13:

Jag har ingen enkel lösning, men det är inte så att datorn är inställd att använda stor teckenstorlek? I så fall kan du prova att ställa om till normal storlek och se om det hjälper (om du trivs med det - bokstäverna kan bli rätt små på vissa skärmar...)

Kontrollera genom att högerklicka på skrivbordet och välj Egenskaper. På fliken Utseende har du en inställning och under fliken Inställningar, knappen Avancerat, fliken Allmänt har du en till.

Av Bo Wilhelmsson Måndagen den 8 oktober, 2007 - 14:06:

Tack Daniel. Jovisst jag har stora (120 dpi) bokstäver just på grund av att skärmen fungerar bäst med 1680/1050 och kan visa ett antal sidor samtidigt. Med normalsnittet 96 blir det ganska ansträngande att läsa text med stigande ålder. Jag var inne och provade den lösningen tidigare men ingen förbättring. Nu sitter jag ju inte och kollar emigrantskivan så ofta och var nog också helt inställd på att få dras med problemet. Nya versioner kanske får en möjlighet redan vid inst att välja den upplösning man föredrar. Tack för visat intresse Daniel.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: