Skanners (bildläsare)

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Skanning (bild och text) och bildbehandling: Skanners (bildläsare)

Av Jan Jutefors Onsdagen den 28 augusti, 2002 - 19:50:

Vem har erfarenhet av bildläsare?

Jag ska köpa en skanner, men det är frågan om vilken kvalitet jag ska välja.
Jag ska ha en skanner för att kunna läsa in dokument och jag ska kunna skanna in bilder, både diabilder och negativa bilder. För dia-skanning finns ju speciella skanner, men är dessa så överlägsna att det motiverar ett köp?
Ge mig ett köpråd!

Av Bengt Olsson Torsdagen den 29 augusti, 2002 - 20:51:

En dia-scanner är inte bara överlägsen utan nödvändig eftersom ett dia måste genomlysas vid scanning. Det finns scanners med kombinationsfunktion. Inte lika bra som en speciell negativ- eller dia-scanner men fullt tillräcklig om man tänker använda bilderna främst i datorn eller på nätet. En hyfsad sån kan du få för 5- 6000 kronor.

Av Örjan Libert Tisdagen den 2 december, 2003 - 11:34:

Jag har en Canon Scanner5000 som är alldeles utmärkt för både vanliga bilder och dia/negativ
Kostade i våras ca 2000:-

Av Gunder Grünning Tisdagen den 2 december, 2003 - 16:35:

Jag har en så kallad kombinationsskanner i prisklassen 2500:-. Med den har jag skannat in många diabilder som har blivit utmärkta även vid utskrift med bläckstråleskrivare.

Av Kjell Weber Torsdagen den 4 december, 2003 - 11:38:

Hej alla!
Ni berättar om skanners. Då det gäller att fånga in gamla dia gör jag på ett annat sätt som jag tycker fungerar utmärkt. Jag har en enkel tillsats som jag skruvar på digitalkameran, ett litet rör med en diaslid ytterst. Sätter dian där och riktar kameran mot ex. dagsljuset och trycker av. Kamerans hela upplösning kan jag då utnyttja om jag vill. Dian kan vara oklippt film eller i ramar.
Ville bara nämna det, ha det bra.

Av Gunder Grünning Torsdagen den 4 december, 2003 - 14:23:

Då får man allt passa på när det är dagsljus dom korta dagar som nu är. Det går inte med lamp- eller lysrörsljus för då blir det fel färgskala.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: